Конспект уроку з географії для 7 класу. Учитель Хотівського НВК: Кутова Оксана Михайлівна
Тема: Урок узагальнення по темі «Африка»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів за вивченими темами; вдосконалити навички та вміння працювати з картами атласу; визначити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу.
Обладнання: атласи, контурні карти, роздатковий матеріал, мультимедійна система.
Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та контролю.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Яка кількість населення Африки? (800 млн. осіб)
- До яких людських рас відноситься населення Африки? (Європеоїдна, монголоїдна, негроїдна).
- Яку карту використовують при вивченні даної теми? (Політичну)
- Яку інформацію несе в собі політична карта світу? (Показані країни та їх столиці і найбільші міста)
- Скільки держав на політичній карті Африки? (Понад 50)
- Як називаються найменші люди планети, що проживають в Африці? (Пігмеї)
- Дивовижно стрункі та граційні ,найвищі з народів Африки, їх зріст становить 2 метри? (Масаї і тутсі)
- «Люди Нілу». На якій території Африки вони проживають. Як їх ще називають? (У верхів'ях Нілу, нілоти)
- Яку роль відіграє для населення Африки темний колір шкіри? (Захищає від палючого сонця)
- Яке населення переважає в Африці? (Сільське)
- Середня тривалість життя людей на материку? (40 років)
- Яку частку населення становлять діти? (45 %)
III.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Завдання. Відгадайте куди ми потрапили?
« Навкруги спека, в пісках бродять верблюди, в річках купаються бегемоти».
Так це Африка. Це континент найвищих температур на Землі й контрастних природних комплексів. Тут знаходиться найбільша пустеля світу Сахара, та один з найбільших масивів екваторіальних лісів (гілеї), найдовша річка планети Ніл, та найбільше прісноводне озеро Вікторія.
В Африці зберігся унікальний тваринний світ, який вражає різноманіттям великих ссавції рептилій і птахів-ендеміків. На цьому континенті були знайдені найдавніше виготовлені 2,6 млн років тому, кам'яні знаряддя. Тут же, на думку більшості вчених, з'явилась людина сучасного виду-Homo sapiens, або людина розумна.
IV. Систематизація і узагальнення вивченого матеріалу.
Робота в групах.
I група. «Геологи і геоморфологи»
Завдання. «Географічний крос»
- В основі материка Африка залягає давня....(Африкансько-Аравійська платформа)
- Серед форм рельєфу на материку переважають....(Рівнини).
- На півночі Африки розташовані молоді гори…. (Атлас)
- Уздовж південного берега Африки простягнулися гори...(Капські)
- У Західній і Південній Африці знаходяться всесвітньо відомі родовища...(Алмазів)
- Як називається система Східно-африканських розломів, які простяглися на 400 кл від Суецького перешийку дном Червоного моря і далі суходолом до річки Замбезі. Ширина розломів подекуди сягає 120 км...(Великий Африканський грабен).
II група. «Кліматологи»
Гра «Пізнайко»
- Чому на узбережжі Гвінейської затоки випадає найбільша кількість опадів в Африці? (Відповідь обґрунтуйте)
- Чому півострів Сомалі є одним з найсухіших в Африці?
- Чому в пустелі Сахара випадає незначна кількість опадів і відсутні хмари?
- Чому краплинки дощу в пустелі Сахара інколи не долітають до земної поверхні
- Чому на східному схилі Драконових гір випадає велика кількість опадів? (Відповідь обґрунтуйте).
III Група «Гідрологи»
Прийом «Мандрівка»
Завдання. Розповісти цікавий матеріал про води суходолу Африки-річки , озера, водоспади.
IV Група «Дослідники»
Завдання. Скласти коротку розповідь про уявну подорож:
- Вологими екваторіальними лісами
- Африканськими саванами
- Пустелею Сахара.
V група. «Екологи і захисники природи»
Завдання. Визначити екологічні проблеми та стихійні явища Африки . Запропонувати
шляхи їх вирішення.
Робота з картою
Гра «Сходження на вершину»
1-й учень 2-й учень
- Гібралтарська протока 1. Суецький канал
- озеро Н’яса 2. озеро Вікторія
- озеро Тана 3. озеро Танганьїка
- річка Ніл 4. річка Конго
- гори Атлас 5. Капські гори
- влк. Кіліманджаро 6. влк. Камерун
- п-в Сомалі 7. о. Мадагаскар
Прийом «Перевір один одного»
Завдання. Два учні виходить до карти. Один учень повернутий спиною до карти називає географічні об'єкти Африки, а інший показує їх на карті. Через деякий час міняються завданнями.
Прийом «Подорож по карті»
Завдання 1. Мандруючи по карті з пн. на пд. по меридіану 30 сх. д. назвати географічні об'єкти, які зустрічаються на твоєму шляху.
Завдання2. Мандруючи по карті з зх. на сх. по екватору назвати географічні об’єкти, які зустрічаються на твоєму шляху.
V.Підсумок уроку.
Прийом «П ’ять речень»
Завдання. Скласти п'ять речень по темі «Африка».
VI.Домашнє завдання.
Повторити тему «Африка»
Підготуватися до тематичного оцінювання.