Тема уроку. Ліна Костенко. Історичний роман у віршах «Маруся Чурай». Центральні проблеми твору. Образ Марусі Чурай.
Мета уроку. Повинні усвідомити ідейно-художній зміст та особливості твору, формувати вміння творчо осмислювати прочитане, на основі літературного дослідження створити цілісні образи родини Чураїв і Бобренків, поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків, морального вибору героїв; розвивати креативне, логічне мислення, культуру мовлення, естетичний смак, відчуття насолоди від читання художнього тексту; виховувати почуття власної гідності, порядності і вірності, повагу до мистецтва і митців. Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.Обладнання. Портрет поетеси, ілюстрації до твору, учнівські малюнки, папки «Критичне мислення. Практикум», виставка книг.
Хід уроку
Ця дівчина не просто так, Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа.
Хіба то дівка? То ж таки ледащо, Усе б співала. Боже упаси!Ліна Костенко
I. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, очікуваних результатів
.Виходячи з теми, визначте очікувані результати нашої роботи ( «Дерево очікувань»).
Буду знати…. Буду вміти визначати… Зможу використати….
Слово вчителя.
Сьогодні ми продовжимо розглядати незвичайну книгу – книгу про історію, пісні, кохання і зраду. Як говорив відомий літературознавець М.Слабошпицький: «Маруся Чурай» Ліни Костенко – не просто наша обікрадена й поганьблена історія, не тільки художня енциклопедія життя українського народу середини 17ст. Це історія, яка осмислює саму себе, мисляча історія. Це – партитура вічних мотивів духовного буття народу… Якщо в національному письменстві є такі твори, як «Маруся Чурай», значить воно не безнадійне і не безнадійна доля того слова – воно виживе й вистоїть у цьому складному й трагічному світі, який не має сентиментів до жодного народу» (лунає музика; через проектор – слайд-шоу про Ліну Костенко).
II. Евокація.
- Робота в парах ( інтерактивна вправа «Мозковий штурм»): 1) визначити тему твору; 2) визначити ідею твору; 3) визначити сюжетні лінії твору; 4) визначити жанр твору, довести свою думку (група літературознавців).
- Незакінчене речення «Із твору «Маруся Чурай» я довідався про…. » (ключові епізоди).
Тема: • зображення головної героїні Марусі Чурай як легендарної народної поетеси і талановитої співачки з Полтави;• відтворення духовного життя України 17ст.; • усенародна участь у національно-визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.
Ідея: • возвеличення Марусі Чурай – хранительки національних оберегів, інтелектуальної й незалежної жінки. • в образі втілено найкращі риси українського жіноцтва – багату духовність, співучість, ліризм, романтичну вдачу, незалежність натури, що засвідчують незнищенність національного духу, глибока віра в духовну силу й могутність нашого народу.
Сюжетні лінії: • історична – визвольна війна українського народу із шляхетською Польщею; • особиста (любовна) – кохання Грицька Бобренка – Марусі Чурай.
Композиція: 9розділів. Кульмінація1 – суд і вирок.Зав’язка – спогади Марусі про стосунки з Грицем.Розвиток дії – Маруся йде на прощу. Кульмінація2 – облога Полтави. Розв’язка – зняття облоги, Маруся проводжає полк, що співає її пісні.Позасюжетні елементи: портрети героїв, пейзажі, опис саду, пісні, діалоги, монологи, авторські відступи.
Жанр: історичний роман у віршах. • Хто у світовій літературі працював у цьому жанрі? (О.С.Пушкін. «Євгеній Онегін»).
III. Фаза побудови знань. • Читання з маркуванням: опрацювати статтю Григорія Клочека «Нескорена» у хрестоматії «Срібний птах, II частина» (с.250-252), виписати проблеми роману, порівняти із тими, що визначили учні. • Метод «Прес» (схеми): визначити проблематику роману, довести свою думку, посилаючись на текст.
Проблематику роману:
1) служіння народові; 2) вірності та зради; 3) буття України; 4) стосунки в родині; 5) батьки й діти.
За Г.Клочеком,патріотизму; любові і зради (філосософія любові); митець і народ, митець і суспільство;
Слово вчителя.
Маруся Чурай… Хто вона насправді? • Уважно подивіться на епіграф. Що ви помітили незвичайного в епіграфі?
Так, епіграф складається із діаметрально протилежних думок про Марусю Чурай. Отже, ми повинні з’ясувати: яка ж вона - Маруся Чурай, яке її місце у творі?
Щоправда, її традиційно називають «дівчиною з легенди», тому що реальність її існування поки що документально не підтверджена. Досить значна кількість переказів і легенд, побудованих на спільній сюжетній канві. На основі народних оповідань про Марусю Чурай було створено чимало біографічних нарисів, повістей та драматичних творів: - російський драматург О.Шаховський видав історичну повість «Маруся – малоросійська Сафо», - український драматург Г.Бораковський написав драму «Маруся Чурай – українська піснетворка», - В.Самійленко присвятив співачці драматичну поему «Чураївна», - М.Старицький «Ой, не ходи, Грицю..», - Левко Боровиковський, балада «Чарівниця»….
* У якому творі звучать пісні Марусі Чурай? (Іван Котляревський «Наталка Полтавка»)
• Асоціативний кущ: Маруся Чурай…….
• Інформаційний проект (презентація).
• Випереджаюче завдання: «Подвійний щоденник»(1-цитати, 2-коментар: чому записали цю цитату, про що вона заставляє задуматися, чи близька вашому життєвому досвіду, не згодні із думкою автора, записати свої думки, асоціації):
Робота в групах: 1) Маруся і Гриць; 2) батьки й матері; 3) Іван Іскра; 4) історичні та другорядні персонажі.
* Усне малювання: якою ж перед вами постала Маруся Чурай (малюнки), коментар.
Слово вчителя. Ми заслухали думки різних літературних персонажів про Марусю. Які моральні цінності, такі й позиції. Чураї – духовність, традиції, чесність. Бобренки – добробут, багатство, користь. Але всі ці люди згодні в одному – Маруся і Гриць –не пара. Чи погоджуєтесь і ви з цією думкою. Спробуйте відповісти на це питання, згадавши ще одну пару в українській літературі, яка не стала щасливою – Мавка і Лукаш із драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» (схема «Власна позиція: за - проти»).
Чільне місце у творі займає «вічна» проблема літератури – проблема митця й народу, митця й суспільства. Порівняйте творчий шлях Ліни Костенко й героїні роману – Марусі (порівняльна характеристика).
У своїх дослідженнях літературознавці сім’ю Чураїв зображують у формі шлюбної обручки, а Бобренків – у формі трикутника. Подумайте,чому саме?
IV. Рефлексія.
Метод «Рюкзак»: які знання, уміння можна використати на інших уроках, у житті?.. (достатній рівень).
Метод «Різнокольорові капелюшки» (високий рівень): • Червоний колір – настрій, емоції, здібності Мені сподобалось… Мій настрій… Я досяг успіху, тому що…. • Синій – важливість уроку Урок важливий, тому що… • Зелений колір- скласти сенкан «Маруся Чурай»; есе «Образ любові як втілення високої християнської цінності» або написати лист Марусі Чурай.
Наостанок звучить пісня «Ой, не ходи, Грицю..»
Її пісні – як перло многоцінне, Як дивен скарб серед земних марнот. Тим паче зараз, як така розруха. Тим паче зараз, при такій війні,- Що помагає не вгашати духа, Як не співцями створені пісні?
*** В розмові я, сказати б, то не дуже. А в пісні можу виспівати все. *** А я стояла…Що ж мені, кричати?.. Які мені сказати їм слова?.. Дівчаточка, дівчаточка, дівчата! Цю не співайте, я ж іще жива.
V. Повідомлення домашнього завдання.
С. 279-293, с.293-294-тести (дост.рівень),твір-мініатюра «Нерівня душ – це гірше, ніж майна!»( Ліна Костенко) (вис.рівень).
Література 1.Демчук О. Нестандартні уроки з української літератури. - Тернопіль:Підручники та посібники, 2000.-141с. 2.Ліна Костенко: Навчальний посібник – хрестоматія/Ідея упорядкування, інтерпретація творів Григорія Клочека. - Кіровоград; Степова Еллада, 1999. -320с. 3. Слоньовська О.В. Конспекти української літератури для 11-х класів; Нове прочитання творів. –К.: Рідна мова, 2001.-797с. 4.Усі уроки української літератури в 11 класах. Академічний та рівень стандарту/ Упоряд. В.Г. Сухенко, О.М.Чхайло - Х.: Вид. група «Основа», 2011. -604с. 5.Федоренко Т. Вивчення композиційно-сюжетних засобів роману «Маруся Чурай» Ліни Костенко// Українська література в загальноосвітніх школах. -2009.-№5. –с.22-25