Головна матеріалу |
---|
Уроки української мови в початкових класах |
Вправи на визначення відмінків прикметників у реченні. |
Повторення вивченого про речення. Складання опису осінніх дарів. |
Всі сторінки |
уроки допоможуть при закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, а також стануть у пригоді під час розширення і удосконалення знання учнів про речення, його види, головні слова в реченні, навички роботи над деформованими реченнями; розвивати вміння аналізувати, спостерігати, розвивати мовлення; виховувати любов до природи, рідного краю.
Кучер Юлія Олександрівна
Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
Мета. Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, продовжити удосконалювати розвиток зв'язного мовлення молодших школярів; виховувати почуття патріотизму.
Обладнання. Ялинка, ялинкові прикраси, конверти із завданням, чарівна торбина. Дід Мороз, Снігуронька.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І знову кличе дзвоник в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Тож починаємо урок,
Нехай знання ідуть вам впрок.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Висування проблемних запитань.
— Усе, що я вам розповім, трапилося напередодні Нового року. На Північному Полюсі Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу: збиралися привітати всіх людей зі святом. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму. Ось вона. А зміст цієї телеграми такий: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники». А хто такі Прикметники?
Яка роль їх у мовленні?
— Чи можна жити без прикметників? — спитав Дід Мороз у Снігуроньки. Снігуронька відповіла: «Прикметники — це...», а далі забула.
І на сьогоднішньому уроці нам необхідно буде дати відповідь на ці запитання. Ми вже вчили з вами в попередніх класах тему: «Прикметник» і можемо допомогти Снігуроньці дати відповідь. А тепер пригадайте: що означає прикметник? На які питання відповідає?
Правильно. Так само і Снігуронька хотіла відповісти Діду Морозу.
Отже, ви на сьогоднішньому уроці повинні навчитися визначати прикметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.
III. Тренувальні вправи.
«О, так! Це дуже важлива частина мови! Нам неодмінно треба поздоровити зі святом Прикметники», — сказав Дід Мороз.
Він узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися у місті Прикметників. На його площі стояла чудова ялинка, але на ній не було жодної іграшки.
— А чому ваша ялинка ще не прикрашена? — запитала Снігуронька мешканців міста. Це тому, що ніхто ще не сказав, якою ж буде наша ялинка. Тільки-но діти назвуть прикметники, якими можна охарактеризувати нашу ялинку, як на ній і з'являться іграшки. І чим більше прикметників буде названо, тим більше іграшок з'явиться на ялинці.
Вправа № 1.
— Діти, давайте ми з вами допоможемо прикрасити ялинку в місті Прикметників. Подумайте, якими словами можна охарактеризувати ялинку? Яка вона, лісова красуня?
(Діти називають прикметники, записують їх у зошит і на дошці:
Ялинка — молоденька, струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, приваблива, казкова, загадкова, сяюча, довгождана, новорічна).
Вправа № 2.
— Ой, яка вона буде гарна та красива!
Скільки на ній з'явиться іграшок! Тож запишіть назви ялинкових прикрас разом з їхніми ознаками. (Діти самі виконують завдання. Той, хто за відведений час запише більшу кількість словосполучень — виграє. Наприклад: цирковий слоник, іграшкова шапочка, різнокольорова хлопавка, сяюча зірочка, срібляста кулька, лісові грибочки, чудова снігуронька, золота рибка,..).
Вправа № 3.
Поки ми з вами змагалися, до Діда Мороза прийшов хлопчик і прочитав йому свій твір. Ось він.
Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки.
... замети вкрили ... пеньки та ... ... листя.
Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.
(зимовий, білий, пухнастий, снігові, старі, яскраве, осіннє, голодні, лісової)
— Чи сподобався він вам?
— Що потрібно додати, щоб твір став кращим?
— До якої частини мови належать ці слова?
— Зробіть висновок.
— Запишіть утворений текст, додаючи слова із довідки.
Фізкультхвилинка.
Слухати ми перестали,
І тепер всі дружно встали,
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз присіли, другий встали,
Всі за парти посідали.
Вправа № 4.
Діти, у мене в конверті є лист на ваше ім'я. Від кого він? (На конверті: «Від Ялинки учням 4-Б класу). Давайте прочитаємо його.
«Дорогі друзі! Допоможіть відгадати загадки. Відгадку записуйте на початку рядочка, а ті прикметники, які характеризують слово-відгадку, через рисочку.
(Ялинка)
.
Робота по варіантах.
1-й варіант. Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени — жовтий.
(Ліс)
2-й варіант. Влітку — лагідний, взимку — холодний, восени — пронизливий, весною — теплий.
(Вітер)
3-й варіант. Тепле й лагідне з неба сміється, яскраве проміння на землю ллється.
(Сонечко)
Вправа № 5.
— А зараз, діти, допоможіть розв'язати Діду Морозу суперечку про те, який буває сніг.
Ранок відповідає — золотий, небо говорить — блакитний, старій ялині здається, що синій, куріпка думає, що теплий, вечірній зірці він бачиться червоним.
А вам, діти?
Переконайте всіх, який же насправді буває сніг.
— Отже, ви бачите, що без прикметників нам ніяк не обійтися. В нашій мові вони відіграють надзвичайно важливу роль, текст стає більш зрозумілим, краще сприймається.
Вправа № 6.
А тепер трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?».
Холодний, сильний', "теплий, осінній, пронизливий (вітер),
Довгі, круглі, загострені, різнокольорові (олівці).
Жовтий, овальний, корисний, кислий (лимон).
Голчаста, вічнозелена, гарна (ялинка).
— Діти, запишіть ці слова.
— А зараз підкресліть перші букви в цих словах. Яке слово утворилося?
— А які ознаки можна додати до цього слова? Воля — довгождана, бажана, вимріяна, вистраждана.
— Діти, 24 серпня ми відзначали видатну дату — річницю незалежності нашої держави. Лише кілька років назад наша Україна стала незалежною, вільною. І це завдяки своєму народові. А народ наш мудрий і добрий, чесний і працьовитий, волелюбний і сміливий.
А що треба робити дітям, щоб відчувати себе справжніми громадянами своєї Вітчизни, її патріотами?
Люблю тебе я, люба Україно,
І все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я буду вчитись в школі на «відмінно»,
Щоб мною ти пишатися могла!
Люблю твої ліси, струмки, джерельця,
І все-усе, що є в моїм краю!
Тепло долонь, і розуму, і серця
Я Україні милій віддаю!
Вправа № 7.
— Молодці, діти! Діду Морозу і Снігуроньці дуже сподобались ваші відповіді. І вони хочуть дати вам різні завдання.
1-а група. Доповнити речення.
Промчала на конях (яка?) зима.
Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам.
Ліс взимку — це (яка?) країна.
(Яка?) краса перехоплює подих.
Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, незвичайна, дивна.
2-а група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.
Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
3-я група. Скласти вірш за римами.
а) зима — чарівна сніжок — дружок
б) навкруги — сніги холоди — в льоди
Вправа № 8.
Дід Мороз приніс нам чарівну скриньку. А в цій скриньці завдання, щоб працювати групами. Із слів, що знаходяться в конверті, потрібно скласти прислів'я.
Запишіть його, підкресліть прикметники.
1-а група. Мала праця краща за велике безділля.
2-а група. Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.
3-я група. Правда солона, а брехня солодка.
4-а група. Краще добра стежка, ніж поганий шлях.
5-а група. З маленького насіннячка виростає велике дерево.
6-а група. І чорна корова біле молоко дає.
Вправа № 9.
Снігуронька пропонує попрацювати з підручником і виконати вправу 227 (за завданнями підручника).
IV. Підсумок уроку.
Наші гості принесли нам торбину запитань. Давайте дамо на них відповідь.
(Діти з торбинки дістають запитання, відповідають на них).
1. Яку частину мови ми повторювали?
2. Що називає прикметник?
3. На які питання відповідає прикметник?
4. Яка роль прикметників у мовленні?
5. Чи можна жити без прикметників?
V. Домашнє завдання (диференційоване).
1-а група. Списати дві загадки з вправи 224, прикметники підкреслити.
2-а група. Виписати з читанки 2 загадки, в яких є прикметники, і їх підкреслити.
3-я група. Скласти самостійно 2 загадки, в яких буде використано прикметники.