Тема Вимова і правопис слів із ненаголошеними [ е ], [ и ] в коренях, які перевіряються наголосом Мета Ознайомити учнів з вимовою слів з ненаголошеними [ е ], [ и ] та правилом перевірки ненаголошених [ е ], [ и ]; формувати вміння знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати в учнів навички літературної вимови слів з ненаголошеними [ е ], [ и ] в коренях слів; розвивати довільну увагу, довготривалу пам'ять; виховувати охайність і старанність під час письма.
Обладнання Таблиця слів з ненаголошеними [ е ], [ и ], пам'ятки для вимови і правопису слів з ненаголошеними [ е ], [ и ], картки для групової роботи, казкові персонажі
Хід уроку
I. Організація учнів для роботи
- Добрий день, діти. Сьогодні урок української мови проведу я. Мене звати Вікторія Юріївна.
- У нас на уроці присутні гості. Поверніться, посміхніться, привітайтеся до них.
- А тепер посміхніться один одному.
-1 я вам бажаю успіху і гарного настрою.
Девіз уроку Слід заняття починати,
Мову краще хочем знати
Тож працюймо швидко і старанно,
Щоб не витрачати часу марно.
II. Актуалізація опорних знань учнів
- Отже, розпочинаємо свою роботу з мовної розминки.
- Мовна розминка
- Я читаю початок речення, а вам потрібно закінчити його.
1. Змінна частина слова називається ( закінченням )
2. Частина слова без закінчення - це ( основа)
3. Основа слова може складатися з таких частин ( корінь, префікс, суфікс ).
4. Спільна частина споріднених слів - це ( корінь ).
5. Склад, який вимовляємо з меншою силою голосу, називається ( ненаголошеним).
6. Склад, який вимовляємо з більшою силою голосу, називається ( наголошеним ).
III. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні ознайомимося з однією з найскладніших таємниць нашої співучої мови -позначення на письмі звуків[ е ], [ и ] в ненаголошених та наголошених складах. Будемо вчитися перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними [ е ], [ и ], знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або добору спільнокореневих слів. Хвилинка каліграфії
- Діти, якими буквами на письмі позначаються звуки [ е ], [ и ]? (Буквами е, и ).
- Давайте відкриємо зошити, запишемо дату і почергово пропишемо букви (рядкові )_е и (слідкую за осанкою дітей)
IV. Мотивація навчальної діяльності
1. Створення проблемної ситуації.
- Послухайте казочку «Хитрі близнюки» ( Вивішую малюнки двох близнюків. В одного на грудях - буква И, а в іншого - буква Е )
- Жили - були на світі двоє близнюків. Одного звали И, другого Е. Вони були так схожі між собою, що часом, використовуючи це, любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість И чувся Е, і навпаки, замість Е - И. Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові зе(и)мля чується наближено звук [ и ], а в слові ли(е)сток чується наближено звук [ е ].
- То як же нам правильно написати: [ е ] чи [ и ] ? (Думки дітей )
2. Вирішення проблемної ситуації
- Та ось, дітки, де не візьмись, з'явився дядечко Наголос. А близнюки побоювались свого старого родича,бо він був дуже серйозний (вивішую малюнок).
-1 от тільки дядечко Наголос «погукав» близнюків, сталося диво : близнюки стали на свої місця, а самі слова змінились:
була земля - стало землі,
був листок - стало листя.
(На дошці пари слів)
-1 з того часу, коли близнюки починали бавитися, міняючись місцями в словах, з'являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад. (продовження хвилинки каліграфії)
- Запишіть старанно, каліграфічно пари слів, правильно з'єднуючи букви, роблячи нахил. Підкресліть букви е та и.
У.Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Спостереження й аналіз мовних явищ під керівництвом учителя.
* Робота з підручником. Читання слів у таблиці на с.84.
- Діти, ще раз звернемо увагу на літературну вимогу звуків[ е ], [ и ] у ненаголошених складах.
- Я читаю, а ви хором повторюйте за мною, правильно вимовляючи слова з ненаголошеними[ е ], [и].
2. Вправа 197 (усно)
- Над цією вправою попрацюємо парами.
- Прочитайте словосполучення і порівняйте вимову голосних звуків у коренях. При цьому звертайте увагу на наголос. Якщо звук[ е ], [ и ] ненаголошений, то вимовляємо наближено.
* Перевірка роботи в парах.
- Яка пара готова відповідати?
(Один учень читає чітко під наголосом, а другий - без наголосу).
3. Вивчення правила
- Це ми працювали над вимовою слів з ненаголошеними_[ е ], [ и ]. Переходимо до правила.
- Діти, а щоб знати, яку букву е чи и писати в ненаголошеному складі, вивчимо правило с.85.
Учні читають правило самостійно, потім 2 учні вголос.
- Прочитайте правило самостійно.
- Хто бажає прочитати вголос? (2 учні)
- Розкажіть правило один одному в парі.
- А тепер хто запам'ятав правило і розкаже його? (1-2 учні відповідають).
- Це правило допоможе вам безпомилково писати слова з буквами е, и.
УІ. Фізкультхвилинка.
УП. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.
1. Вправа 199
- Цю вправу виконаємо колективно на дошці
Тепліє - тепло вишневий - вишня
темніє - темно кленовий - клен
синіє - синє гречаний - гречка
- Якщо виникають труднощі під час виконання вправи, звертаємося до вивченого правила. 2. Робота в групах з картками
- Кожна група одержала картку із завданнями. Виконайте їх.
1. До поданих слів доберіть перевірні слова і запишіть їх парами.
2. З одним із слів (на вибір) складіть речення
I група
з... ма- зими гр...би - гриб м...док - мед
II група
в...сна- весни
кр...ло - крила
п...ро - пера
III група
в...сло - весла
з...рно - зерна
с.чі - сич
*Перевірка роботи в парах. Учні зачитують пари слів, чітко вимовляючи ненаголошений звук.
УШ. Завдання додому: пояснення домашнього завдання і способу його виконання. - Діти, а домашнє завдання ваше буде обов'язково повторити правило і виконати за зразком вправу номер 200.
IX. Підсумок уроку
- Наш урок підійшов до завершення.
- Що нового дізналися на уроці?
- Що вчилися робити на уроці?
Дізналися, що ненаголошені [ е ], [ и ] перевіряються наголосом. Вчилися добирати перевірні слова.
- Закріпити одержані знання вам допоможе ось така пам'ятка ( показую учням) від дядечка Наголоса. Вона вам знадобиться і на наступних уроках.