Вчительський Журнал он-лайн

 

Виховання патріотизму та національної свідомості учнів шляхом використання елементів інноваційних те

Друк

Виховання патріотизму та національної свідомості учнів шляхом використання елементів інноваційних технологій

З досвіду роботи класного керівника

Бахмацької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Степаненко Ірини Юріївни

Бахмач 2013

РОЗПИСКА-ДОЗВІЛ

Я, Степаненко Ірина Юріївна, учитель української мови та літератури, світової літератури

дозволяю друкувати мій матеріал Виховання патріотизму та національної свідомості учнів шляхом використання елементів інноваційних технологій

у всеукраїнському науково-методичному журналі «Вивчаємо українську мову та літературу»

Видавничої групи «Основа».

¨ Так, я передплачую журнал(и) ВГ «Основа», додаю копію передплатної квитанції

¨ Передаю свій матеріал на безоплатній основі

Гарантую, що цей матеріал є моєю власною авторською розробкою і не переданий до інших видавництв.

Дата 31.10. 2013 рік Підпис Степаненко І.Ю.

АНКЕТА АВТОРА ВИДАВНИЧОЇ ГРУПИ «ОСНОВА»

Прізвище Степаненко Ірина Юріївна

Місце роботи (повна назва закладу) Чернігівська обл.. Бахмацька загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів №1

Посада вчитель української мови та літератури, світової літератури

Кваліфікаційна категорія, звання І категорія

Домашня адреса Чернігівська обл..м. Бахмач 1 провулок Богунцева , 4

Поштовий індекс 16500 телефон дом. (__096_____) 9081766

Телефон служб. (__04635___)___21385_____________ e-mail cool-makcs2014

¨ Я передаю персональні дані, зазначені у цій розписці-анкеті, та надаю дозвіл на їх подальше використання та обробку (з метою реалізації цивільно-правових відносин, адміністративно-правових відносин, податкових відносин, відносин у сфері бухгалтерського обліку і у сфері інших відносин, що вимагають обробки персональних даних), довічне зберігання та видалення.

Я навчаю і учнів своїх, і дітей:

«Прихиляйтесь до щирих і добрих людей» .

Я ніколи не зрадила друзів своїх.

І радію, і тішусь, й молюся за них.

Я знаходила щось у житті і губила,

Розправляла розтрощені долею крила.

Намагаюся жити і так працювати,

Щоб і недруг міг добреє слово сказати.

Я навчатиму й далі дітей.

Щоб горнулись до світлих порядних людей,

І вдивлялись у себе, плекали надії,

У розумних учились не губити надії.

Настає час, коли перед кожною людиною постає питання: ким я стану?Яку оберу професію?Я з дитинства мріяла стати учителем української мови та літератури. І моя мрія здійснилася. Школа стала для мене моїм життям, а учні - моїми дітьми.

За роки роботи в школі виникали труднощі…А хіба у повсякденному житті їх не буває? Щоразу доводиться зіштовхуватися з проблемами, і щоразу вони різні. Нові проблеми – нові пошуки. З радістю й гордістю хочу відзначити те, що нові пошуки в педагогічній діяльності здійснюються в тісній співпраці з дітьми та їх батьками .

Я люблю красу вчительської натхненної праці. А творчий пошук - це яскраві хвилини учительського життя. Саме діти стають моїми найкращими помічниками , натхненням, джерелом сили й радості.

Завтра буде новий шкільний день. Я переступлю поріг рідної школи, де будуть лунати дзвінкі голоси дітей, і від моєї любові й поваги розкриватимуться дитячі серця. Головне, мабуть, те, що вдома мене чекає дружня родина і те, що я люблю дітей, свою професію.

Мій досвід класного керівника складається із 2 – ох випусків, і кожен із них залишив свій слід у моєму серці. Мої діти пішли в широке бурхливе життєве море. Але своєю роботою я майже задоволена. Чому майже? Тому що праця вчителя і класного керівника завжди дає наснагу, настанову на самоаналіз, саморозвиток. Кожен випуск – це не кінець педагогічного шляху, а тільки початок нового.

На мою думку , класний керівник - найнеобхідніша людина для дитини в сучасній школі. У нього незвичайна місія в житті: не тільки керувати, направляти, але й виховувати. Його призначення - простежити за становленням особистості дитини, що входить у сучасний світ, виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті.

Як класний керівник, упевнена, що необхідний широкий підхід до особистості дитини. Мені здається, що вкрай важливо сприймати всебічний розвиток не як розвиток певних сторін і якостей особи, а як їх органічну єдність і цілісність.

Я не можу бути байдужою людиною, оскільки спілкуюся не з предметами, а із справжнім дивом природи - дітьми. І це диво потрібно вигодувати теплотою свого серця, багатством душі. Чуже серце дитини не прийме брехні, будь-яка нещирість буде виявлена, і її внутрішній світ закриється від вихователя, що допустив помилку.

Провідна ідея мого досвіду виховної роботи з учнями збігається з твердженням А.С. Макаренка: «Діти – це життя, життя прекрасне, і ставитися до них треба як до товаришів і громадян, поважати їхнє право на радість і обов’язок відповідальності»

У сучасних умовах необхідно дійти до кожного учня, створити кожному умови для розвитку індивідуальних здібностей, сформувати в дитини потребу до самовираження. Дитина хоче бути значною, соціально самостверджуватися, тому основним виховним завданням - вважаю реалізацію особистісно - орієнтованого підходу до виховання. Мій педагогічний девіз: «Люби, твори, прощай!». Я твердо вірю в силу виховання, яка складається з дуже простих компонентів: любові до дітей, слова вчителя, сили особистого прикладу, справедливості, здатності прощати дитину, доброти. Учитель - учень - єдина духовна спільнота, а життєвий шлях дитини - шлях радості. Головне в моїй роботі - виховання учня як особистості. І в це поняття я вкладаю духовну збагаченість, широкий світогляд, ерудицію, високу моральність, товариськість, здатність впливати на рішення й діяльність колективу. Вважаю, що вихователь повинен бути професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд із дитиною в діяльності, а не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе й повірити у свої сили, створити ситуації успіху.

У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся Конституцією України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання, Національною програмою «Діти України», Законами України “Про загальну середню освіту ”, нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління та районного відділу освіти.

Спираючись на досягнення сучасної педагогічної науки, використовуючи методи народної педагогіки, я шукаю нових підходів у вихованні, які б відповідали потребам у розвитку компетентної особистості, були б спрямовані на прищеплення моральних цінностей. Усю систему навчально-виховної роботи в класі спрямовую на вивчення потенціалу особистості учня, створення сприятливих умов для розвитку кожної дитини.У своїй практичній діяльності співпрацюю з соціальним педагогом та шкільним психологом, оскільки вважаю, що ці два фахівці покликані виконувати спільне завдання – впливати на успішну адаптацію учнів у соціумі, і, зокрема, у шкільному та класному середовищі. Спільно з цими фахівцями планую проведення занять, присвячених формуванню навичок спілкування між учнями класу, уміння жити та працювати в одному колективі.

На допомогу приходить досвід відомих учених : Я.А.Каменського, В.О.Сухомлинського, К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка, О.Я.Савченко, С.Русової, К.Г.Теплякової та багатьох інших.

Сьогодні я - класний керівник 10-Б класу. Знайомство з учнями даного класу розпочала ще з початкової ланки: відвідувала уроки, позаурочні заходи, батьківські збори, що допомогло мені в подальшій роботі, коли я почала працювати класним керівником. Роботу з класом продовжила з вивчення сім’ї, індивідуальних особливостей кожного учня. Кожного року веду зошит педагогічних спостережень. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а й рівень вихованості учня, його розуміння життя, ставлення до своїх батьків, друзів, бо успіх виховної роботи класного керівника багато в чому залежить від глибокого проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх переживань та мотивів поведінки. Тому вивчити, чим живе учень, які його інтереси й нахили, особливості волі й риси характеру, - це означає знайти правильний шлях до серця, використати найдоцільніші методи педагогічного впливу. І, знаючи особливості учнів, їхні інтереси, рівень вихованості, мені легше скласти цілеспрямований і дієвий план виховної роботи з класом.

Виховна робота в класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, виставки-конкурси, вернісажі творчих робіт, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї та ін.), застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.

Під час планування виховної роботи враховую ступінь зайнятості дітей навчанням та іншими суспільно корисними справами, рівень їх досвіду та організаційних навичок.

Перед плануванням роботи заздалегідь продумую коефіцієнт виховної дії класних години, тобто думаю не тільки про зміст і обсяг інформації, але й про враження, яке вона справлятиме на учнів.

Класні години намагаюся проводити не лише у формі лекцій, а й у формі вільного дискусійного спілкування, де учні вчаться сперечатися не за допомогою гучного голосу, а завдяки силі переконання. Головне, щоб діти навчилися спілкуватися.

Як класний керівник я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ класу. На мою думку, класні традиції – це те, що об’єднує колектив. У процесі підготовки та проведення Дня іменинника, Дня святого Валентина, свята Захисника Вітчизни й 8 Березня кожен учень класу знаходить справу до душі, має змогу виявити свої здібності.

Багато часу приділяю морально-етичному вихованню. Навчаю учнів бачити у всьому красу : у житті, довкіллі , поведінці людей, їхній зовнішності. Проводжу багато бесід про культуру поведінки, спілкування, зовнішній вигляд, красу взаємин із однолітками, друзями, батьками. Обов’язково під час проведення виховної справи звертаю увагу на естетичну сторону підготовки. Щоб прилучити учнів до різних видів мистецтва, відвідуємо з класом концерти, вистави, організовуємо екскурсії до Києва, Путивля, Чернігова.

Учні класу активно брали участь у культурно-масових заходах, що відбувалися у школі (додаток 1).

Як і кожен класний керівник знаходжуся в постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання свідомого громадянина своєї держави. Своїх вихованців у майбутньому хочу бачити людьми вихованими, порядними, успішними (додаток 2).

У становленні та розвитку учнів спираюсь на допомогу батьків. Батьківський комі­тет працює разом із класним керівником, бере участь в організації класних заходів, також співпрацюємо з учнівським комітетом та адміністрацією школи. Найбільш ефективною є допомога батьківського комітету в оновленні та поповненні матеріально-технічної бази класу. У роботі з батьками використовую колективні та індивідуальні бесіди, зустрічі за «круглим столом», тренінги. Під час проведення батьківського всеобучу знайомлю батьків із новинками педагогічної літератури з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделюю педагогічні ситуації, які допомогли б батькам розв'язувати родинні конфлікти, що можуть виникати під час спілкування дітей із батьками.

Розуміючи завдання української національної школи, будучи глибоко переконаною у тому, що майбутнє України належить саме тим, хто зараз за партами, я, як класний керівник, вважаю своїм завданням виховати людину-патріота, якій притаманні почуття внутрішньої свободи, гордості за свою країну. Тому метою моєї діяльності стала проблема «Виховання патріотизму та національної свідомості учнів шляхом використання елементів інноваційних технологій».

Для реалізації цієї мети я розробила програму виховання національної свідомості «Ми діти твої, Україно», де врахувала вікові особливості школярів, матеріали рідного краю та можливості школи нашого міста.

Програма складається з таких розділів:

Розділ І

Україна – наш спільний дім (5-7 класи).

Розділ ІІ

Ми українці – велика родина,

Мова і пісня у нас солов’їна (8-9класи).

Розділ ІІІ

«Я – громадянин - патріот незалежної держави України»(10-11 класи).

За п’ять років роботи з класом за цією програмою є реальні результати:

* сформовано потребу кожної особистості до самореалізації в житті сім'ї, школи, країни;

* іде процес становлення громадянської позиції та вміння її відстоювати;

* формуються риси загальнолюдської моралі як основи духовності майбутнього національно свідомого громадянина України.

Працюючи вихователем вже не один рік, все глибше переконуюсь у тому, що, розуміючи порухи душі й сердечні переживання дитини, її почуття, прагнення і входячи в життя вихованців як своя, близька людина, справжній педагог зуміє зайнятися глибинним вихованням дитини, коли сама дитина стає його соратником у цьому процесі. Розуміти дітей – означає володіти щонайвищою майстерністю їхнього виховання. Хто виховує хороших людей, той і перемагає. Ми повинні піднятися до розуміння того, що кожна дитина, кожен учень – це Особистість, яку ми повинні відчути серцем, підтримати в разі необхідності, вселити надію на щасливе майбутнє. Головне – створити в людині Людину. Це як збудувати храм, що завжди не просто. Для цього потрібно змінити свою свідомість, перейти на інший рівень, одягти інші окуляри, інакше подивитися на світ. Але тільки так можна і себе вдосконалити і допомогти іншим досягнути життєвого успіху.

Один мудрець сказав: «Якщо людина кожного дня, не зважаючи ні на що, буде виконувати свою роботу - життя наше зміниться на краще. А сухе дерево, якщо його щодня поливати, обов’язково зацвіте…» Тому думаю нам, класним керівникам, потрібно частіше згадувати цю заповідь, щоб не стомитися раніше визначеного терміну від нашої тяжкої праці, щоб не тьмянів вогник душі в круговерті трудових буднів.

«Ми діти твої, Україно»

Програма виховної роботи для

5-11 класів

Розробила

класний керівник

Бахмацької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Степаненко Ірина Юріївна

Пояснювальна записка

Програма виховної роботи є суттєвою ланкою в загальній діяльності педагога. Вона забезпечує її чітку організацію, сприяє створенню та реалізації певної системи виховання учнів протягом семи років, передбачає широкий вибір видів та форм діяльності для школярів, батьків.

Виховання в сучасній освіті розглядається як цілеспрямований, систематичний, регульований процес, що спрямований на утвердження у свідомості народу національної, культурної, духовної єдності, своєї національної неповторності. Програма має забезпечити формування в дітей навичок особистої відповідальності за майбутнє, підготовку до активного дорослого життя. Змістом програми передбачено залучення підлітків до різних видів діяльності та створення умов для виховання національно свідомої особистості.

Виховання особистості підлітка в контексті даної програми вимагає реалізації таких завдань:

* формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля держави, готовності її захищати;

* забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки — матері, культури та історії свого народу;

* формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою;— прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників інших націй, які живуть на території України;

* виховання духовної культури особистості, створення умов для формування її світоглядної позиції;

* утвердження принципів загальнолюдської моралі: правдивості, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та інших доброчинностей;

* формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря;

* виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;

* сприяння глибокому усвідомленню взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю.

Актуальність:

* наша Україна – молода держава, перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних та економічних перетворень, обравши шлях переходу від тоталітарних ідеологій до свободи й демократії, національного відродження, цивілізованої, соціально зорієнтованої економіки, побудови нового громадянського суспільства. Суверенній Україні потрібні громадяни, які мають глибоко усвідомлену життєву позицію. Виховати таких особистостей можна за умови розвитку національної освіти, у якій система виховання та навчання ґрунтується на ідеях народної філософії,засадах української етнопедагогіки, народознавства, основах християнської моралі, наукової педагогіки. Сьогодні важливо відтворити в українському суспільстві почуття істинного патріотизму як духовно-моральної та соціальної цінності, сформувати в молоді громадянсько активні,соціально значущі якості, які вона зможе проявити в усіх видах діяльності, перш за все, пов’язаних із захистом інтересів своєї родини, рідного краю, народу та Батьківщини, реалізації особистого потенціалу на благо української держави. У різні часи та епохи, в усіх цивілізованих державах сім'я, школа,суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни.

Мета:

* передання молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду й на основі цього формування особистісних рис громадянина України, розвиток індивідуальних особливостей і талантів.

Методологічні засади програми:

* Основні положення Закону України «Про середню освіту».

* Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні.

* Концепції національного виховання, Концепції громадянського виховання, Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді.

* Закон України «Про захист суспільної моралі».

* Конвенція ООН «Про права дитини».

* Програма «Українська родина».

* Пріоритет розвитку особистості людини в процесі її навчання і виховання.

В основу програми покладено принципи:
• самореалізації цілісності (інтегрує з усіма видами навичок виховної діяльності в закладі);
• неперервності (передбачає використання виховних навичок протягом усього життя); наступності (є логічним продовженням соціального досвіду, духовної культури, моральних цінностей, які були й будуть базисом виховання й розвитку попередніх і прийдешніх поколінь);
• культуро відповідності (формує рівень загальної та духовної культури, світогляду);
• природо відповідності (виховання враховує індивідуальні особливості, темперамент, нахили, здібності, вікові особливості кожної дитини);
• гуманності ( визнання дитини найвищою цінністю, розуміння дитини, прийняття її такою, якою вона є);
• комфортності (створення сприятливих умов для виховання дітей, формування у них почуття власної значущості й необхідності);
• компетентності (гнучкість і доцільне використання педагогічних методів і прийомів);
• стимулювання (віра в сили та здібності дитини, заохочення до самовиховання й самовдосконалення).

Очікувані результати:

* впровадження новітніх виховних технологій;

* розробка колективних творчих проектів;

* підвищення національної свідомості підлітків;

* соціальна, психологічна, фізична адаптація учнів у суспільстві;

* формування особистісних рис громадянина України;

* розвиток індивідуальних особливостей і талантів.

Складовими структури програми є : ключові тези , основні поняття, орієнтовні форми та методи організації класного колективу, народна мудрість, афоризми.

Робота за програмою ґрунтується на тісній співпраці класного керівника з педагогом –організатором, практичним психологом, учителями - предметниками, батьками та громадськістю.

Термін реалізації програми

2007 – 2014 роки

Зміст основних напрямів реалізації програми

Розділ І

Україна – то край славний,
Аж по Чорне Море,
Україна – то лан пишний
І степи і гори.

Україна – наш спільний дім (5 -7 класи)

Ключові тези

* Становлення громадянина-патріота.

* Виховання любові до батьківщини, рідного краю.

* Ознайомлення зі змістом понять народ, нація, держава.

* Багатовікова історія творення держави України.

* Національні та народні символи України.

Поняття

Громадянин, патріот, Батьківщина, народ, нація, держава,історія.

Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу

1.Години спілкування з використанням комп’ютерних презентацій : «Сторінками життя України», «Люблю Вкраїну я свою: вона найкраща в цілім світі», «Україна – моя батьківщина», «Україна - рідна держава», «Дивна Україна».

2.Анкетування, тести, співбесіди.

3.Гра - подорож « Люби, шануй, оберігай усе, що зветься Україна».

4.Традиційні народні і шкільні свята: козацькі розваги «Ми родом із України»,свято до дня Святого Миколая, «Різд­вяні колядування».

5.Конкурси поезії, малюнків «Козацькому роду нема переводу», «Мальовнича Україна», народної пісні.

6.Екскурсії до краєзнавчого музею, м. Чернігова, Путивля, Києва (додаток 7).

7.Зустрічі з талановитими й цікавими людьми краю «Славні імена земляків».

8. Пошуково – дослідницька робота: «Чудеса рідного міста» (створення буклету - путівника), «Я – частина твоя,Україно» (випуск поетичної збірки), «Будуймо містки від душі до душі, від країни до країни разом» (створення шкільної газети).

9. Усний журнал: «Пам’ятай: тільки мати й Вітчизна у світі одна», «Державні та народні символи України»(додаток 3).

10. Поле чудес «Цікаві назви міст і сіл України».

11. Розучування віршів, пісень про Україну.

12.Зустріч із місцевим священиком, який розповідає історії виникнення православних свят, культуру їх святкування.

13.Батьківські збори «Українські народні традиції в сімейному вихованні», «Народні морально-етичні цінності та їх врахування в сучасному сімейному вихованні».

Народна мудрість

* Нема на світі другої України, немає другого Дніпра.

* Наша слава – українська держава.

* У чужім краю і соловї не цвірінькають.

* Де рідний край, там і під ялиною рай.

* За рідний край життя віддай.

* За рідним краєм і в небі скучно.

* За своїм краєм серце болить.

Афоризми

«Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього, хто не відає про славу своїх предків, той сам не вартий пошани» (М. Рильський).

«Рідну країну потрібно не лише любити – її потрібно знати» (М.Рильський).

«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона своя» (Сенека).

«В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля» (Т. Шевченко).

«Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води – моя Україна» (В.Сосюра).

Розділ ІІ

Любіть Україну, як сонце, любіть,

як вітер, і трави, і води,

в годину щасливу і в радості мить,

любіть у годину негоди!..

Любіть Україну, у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її вічно живу і нову

і мову її солов'їну.

В.Сосюра

Ми українці – велика родина,

Мова і пісня у нас солов’їна (8-9 класи)

Ключові тези

* Дізнатися більше про рідну землю.

* Виховувати любов до рідного слова, мови, пісні.

* Шанувати духовні цінності свого народу.

* Вивчення національних обрядів та історії національних свят.

* Розвивати уміння бачити та шанувати красу, зміцнювати почуття національної гордості, повагу до свого народу та його історичного минулого.

Поняття

Мова, пісня, духовні цінності, національні обряди, національні свята, національна гордість.

Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного коллективу

1.Години спілкування з використанням комп’ютерних презентацій: «Звичаї та традиції в Україні», «Я візьму той рушник, простелю, наче долю…»,«Моя мова веселкова», «Поклонись калині», «Зимові народні свята. Традиції, вірування та звичаї українців», «Свято Стрітення» , «Без верби і калини не­має України».

2.Вікторини «Обереги українського народу», «Що в Україні най-най…»

3. Гра «Славетні українці».

4. Бесіда «Що таке національна самосвідомість?».

5.Круглий стіл для батьків «Національні традиції культури спілкування батьків

із дітьми».

6. Конкурс-виставка робіт: «З любов’ю до рідного краю» (додаток 5),

«Квіти – це історія нашого народу» (додаток 6).

7. Анкетування «Родинні традиції в сім’ї».

8. Конкурси:

* колядок і щедрівок «Небо і земля нині торжествують»

* писанок «Писанка – символ життя».

9.Театралізовані дійства:

* «Із-за горочки, з-за калиночки

Колядники йдуть з Україночки»

10. Конкурс юних декламаторів класу «Любове моя,  Вкраїно!».

11. Жива газета «Україна від козацьких часів до сьогодення».

12.Проект « Моя земля – Бахмаччина» (додаток 8).

13. Лекція - консультація для батьків «Народна педагогіка та її основні принципи, форми й метод виховання».

14. Літературно - музична композиція« На крилах Лесиних пісень» (додаток 4).

Народна мудрість

* Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

* Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.

* Пісня складами славна.

* Всяка пташка свої пісні співає.

* Дитина плаче, а матері боляче.

* Слово старше, ніж гроші.

* Удар забувається, а слово пам'ятається.

* Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.

* Чиєсь одне слово губить діло.

* Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Афоризми

«Мова – це наша національна ознака, у мові - наша культура, сутність нашої свідомості» (Іван Огієнко).

«Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх» (Олесь Гончар).

«Щоб любити треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити» (Василь Сухомлинський).

«Бринить-співає наша мова,

Чарує, тішить і п'янить»(Олександр Олесь).

«Раби – це нація, котра не має Слова. Тому й не зможе захистить себе»

(Оксана Пахльовська, д-р філологічних наук).

«Мова це форма нашого життя, життя культурного й національного, це форма національного організування» (Іван Огієнко).

«Людині не досить просто жити. Щоб жити, потрібні Вітчизна, свобода й пісня» (П.Загребельний "Роксолана") .

«Культура має два крила — збереження й примноження. Примноження культури є мірилом цивілізаційного процессу» (Лесь Танюк).

«Людина пізнає світ не тим, що бере в нього, а тим, чим збагачує його» (Клодель).

«Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава»

( О. Довженко).

Розділ ІІІ

Любов у нас до Батьківщини
Іде із серця глибини.
Ми — патріоти України,
Її ми дочки і сини.

Хоч за походженням людини
Й тече у жилах інша кров,
Ми — громадяни України,
До неї вірна в нас любов!

Н.Красоткіна

«Я – громадянин - патріот незалежної держави України»

Ключові тези

* Історія рідного краю.

* Активна громадянська позиція.

* Україна - незалежна європейська держава.

* Формування знань про історію міста, його визначні історичні пам’ятки, відомих людей, які проживали та живуть у місті.

* Висока правова культура особистості.

* Повага й суворе дотримання законів України.

Поняття

Європейська держава, громадська позиція, патріот, Конституція України,

правова культура, закони України.

Орієнтовні методи та форми організації діяльності класного колективу

1.Години спілкування з використанням комп’ютерних презентацій: «Вивчаємо Конституцію України» , « Я - громадянин суверенної України», «Усе моє —що зветься Україна!», «Рід. Родовід. Родина», «Про пересічних українців і національну еліту».

2.Вікторина «Від роду до народу».

3.Тренінг «Вчимося бути справжніми українцями» .

4.Конференції на тему:

* «Свята осіннього циклу»

* «Свята зимового циклу»

* «Свята весняного циклу»

5. КВК «Є в народу нашого свята та традиції».

6. Конкурси:

* колядок і щедрівок «Небо й земля нині торжествують»

* писанок «Писанка – символ життя»

* «Чарівна україночка»

* змагання юних господарочок у виготовленні національних українських страв

* свято української творчості ей конкурс для любителів виконувати українські народні пісні, байки, анекдоти, інсценувати фрагменти літературних творів, а також для танцюристів).

7.Літературно-музична композиція «Т.Г. Шевченко – великий поет України, син українського народу».

8.Круглий стіл «Перлини народних звичаїв», «Святий Миколай — приклад доброчинності й милосердя».

9. Виставка-спогад «Мій край - моя історія жива» з розділами:

* Сторінки історії розповідають (про історичне минуле краю)

* Рідний край - гордість моя (про славетних земляків)

* Земля квітучої краси (про екологію).

10. Години правової  грамотності  «Мої права, мої обов’язки», «Що означає «бути законослухняним громадянином держави?», «Знати й виконувати Закони України».

11. Розмова в колі «Чи захищені права неповнолітнього в нашій державі?».

12. Година поезії «А найбільш я люблю Україну»

13. Рольова гра «Якби я був Президентом України…»

14. Лекція для батьків «Українська козацька система виховання й розвитку − глибоке самобутнє явище» , «Родина, сім’я невгасаюче вогнище духовності, клітина української нації».

15.Літературно-музична композиція «Т.Г. Шевченко – великий поет України, син українського народу».

16. Диспут «Конституція й демократія», «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».

17. Поетичні свічки «Перлини душі народної», «Україно, зоре моя».

18. Лекторій «Конституція − основний Закон незалежної, суверенної України».

19. Усний журнал «Таємниці Аз + Буки».

Народна мудрість

* За рідною землею і в небі сумно.

* Всюди добре, а вдома найліпше.

* Рідний край – земний рай.

* Краще на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині слави натягти.

* Радше впадь, але не зрадь.

* Рідна земля і в жмені мила.

* Де не є добро, а вдома краще.

* Нема в світі, як своя країна.

* Перед відважним усі двері відчинені.

* Рідна земля і в жмені мила.

* Рідна сторона — мати, чужа — мачуха.

* Розлука навчить рідний край любить.

* Свій край — як рай, а чужа країна — як домовина.

* Своя земля — мати, чужина — мачуха.

Афоризми

«Патріотизм – серцевина людини, основа її активної позиції» (В.О. Сухомлинський).

«Рідна земле, барвистий мій краю, дивна казка зелених дібров…» (Д. Зиткін).

«Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава» (Ю. Музиченко).

«Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була!» (П. Тичина).

«Забудеш рідний край – твоє коріння всохне» (П. Тичина).

«Вітчизна – це не хтось і десь, Я – теж Вітчизна» (І. Світличний).

«І дим батьківщини солодкий» (Овідій).

«Можеш вибирати друзів і дружину, вибрати не можна тільки Батьківщину» (В.Симоненко).

Літературні джерела

1. Концепція громадянського виховання

2. Концепція національного виховання

3. Національна програма «Діти України»

4. Закон України “Про загальну середню освіту ”

5. Коновалова М.В. Тематичні класні години ( національно – патріотичне та громадянське виховання) 5 – 11 класи .- Харків : «Видавнича група Основа.» , 2011р.

6. Глинська С.Д. Твої символи, Україно!// Рокажіть онуку. – 2009.-№8.

7. Пахомова А.О. Українська державність: історія і сучасність // Виховна робота.- 2007.-№9.

8. Людина починається з добра. Виховні години для учнів 5-9 класів / Упорядник Г.С.Грай. - Тернопіль: Астон, 2004. - 176с.

9. Класні години. 5 - 9 класи. - Х.: Видавнича група "Основа": "Тріада+", 2007. - 208с.

10. Володарська М.О. Інноваційні технології на уроках громадянської освіти / М.О. Володарська. – Х.: Основа, 2008. – 122 с.

11. Гарнійчук В. Сутність і структура патріотизму старших підлітків / В.Гарнійчук // Управління освітою (Шкіл. світ). – 2009. – № 20. – С. 22-23.

12.Громадянська освіта: теорія і методика навчання: посіб. для студентів вищих навч. закладів / авт. колект. Т.Асламова, Т.Бакка, В.Бортніков та ін. – К.: ЕТНА-1, 2008.

13.Дем’янюк Т. Інноваційні технології громадянського виховання / Директор школи. – 2008. – № 10. – С. 10-12.

14.Дубина М., Руденко Ю. Патріотичне виховання молоді // Освіта України. – 2006. – № 8. – С. 5.

15.Закун Т. Особливості формування національної свідомосі молоді на сучасному етапі державотворення // Рідна школа. – 2006. – № 5. – С. 19-23.

Інтернет ресурси:

Освіта: http:osvita.ua

Поділіться любов’ю до України: http:iloveukraine.com.ua

Пошукова система Яндекс: http:yandex.ua

Пошукова система Гугл: http:www.google.com.ua

Вікіпедія: http:uk.wikipedia.org

План виховної роботи

класного керівника

10-Б класу

Бахмацької ЗОШ

І-ІІІ ступенів №1

Степаненко І.Ю.

2012–2013 н.р. І семестр,

ІІ семестр

Вересень

1. 01.09.День Знань

2. 01.09.Відкрита класна година « Бережи здоров’я змолоду … »

Мета. Спрямувати учнів на здоровий спосіб життя, на стійке бажання бути здоровими, на виховання в учнів культури здоров'я - складової загальної культури людини, на протистояння шкідливим звичкам.
Форма проведення
. Бесіда - діалог.

3. 07.09. Виставка квіткових композицій.

4. 07.09. Бесіда - діалог«І пам’ятає Бахмач врятований»

Мета. Знайомство з героїчними сторінками історії нашого краю, формування уявлень про військовий обов,язок і вірність Батьківщині, формування досвіду моральної поведінки особистості, спонукання інтересу до історії свого міста. Підвищення інформаційної культури учнів. Виховання любові до рідної країни, почуття патріотизму. Виховання поваги один до одного, до старшого покоління.

5.04.09. Бесіда «Як вести шкільний щоденник».

6. 12.09. Вибори учнівського самоврядування.

7. 19.09. Урок - тренінг «Правила дорожнього руху – правила життя»

8. 26.09. Диспут „Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину”

Мета. Виховувати почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину; формувати громадсько активну особистість з високою громадянською свідомістю, почуттям патріотизму та національної гідності.

Жовтень

1.03.10. Година спілкування «Роки людині до лиця»

Летять літа, як білі журавлі,

Дзвенять, як ті волошки в житі,

Та не зникає слід їх на землі,

Якщо для добрих справ прожиті.

Мета.Виховання людяності, милосердя, співчуття і шанобливого ставлення до людей похилого віку.

Форма проведення. Бесіда.

2.10.10. Лекторій «Конституція − основний Закон незалежної, суверенної країни»

Мета. Повторити з учнями статті Конституції України про особисті права і свободи громадян, поглибити знання учнів про особисті права і свободи людини в суспільстві; розвивати в учнів упевненість; виховувати правову свідомість, громадянську позицію.

3.17.10. Бесіда «Що я знаю про українське козацтво?»

Мета. Прилучати школярів до джерел національної історії та культури, сприяти патріотичному вихованню молоді у відповідності до історичних традицій українського війська, осмислення учнями себе як частки великого українського народу, пробудження національної самосвідомості.

4. 19.10. Бесіда з дівчатами про зовнішній вигляд «Мій діловий стиль в одязі».

5. 24.10.Класна година «Навчання, відвідування занять, дисципліна».

Листопад

1. 07.11.Усний журнал «“Таємниці Аз + Буки”

Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу й багатство української мови. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

2.14 .11.Диспут « Від гетьмана до президента»

Мета. Закріпити знання учнів із історії України, розвивати почуття патріотиз-
му, виховувати любов до свого народу, до України.

3. 16.11. Конференція на тему «Свята осіннього циклу»

Мета. Поглибити знання учнів про осінні свята нашої місцевості. Розвивати образне мислення. Прищеплювати любов і повагу до нашого народу, його традицій.
4. 21.11. Бесіда з учнями про необхідність спортивної форми на заняттях фізкультурою.

5.23.11. Анкетування «Схильності та інтереси підлітків під час вибору професії»

6. 28.11. Година спілкування до дня пам'яті жертв Голодомору «Україна пам’ятає!»

Мета. Ознайомити учнів із трагічним минулим нашого народу; учити дітей бережно ставитися до історії своєї країни, розкривати її як білі, так і чорні сторінки; виховувати здатність кожної людини на скорботу й пам'ять про мільйони загублених життів співвітчизників.

Грудень

1.05.12. Година спілкування «СНІД – хвороба тисячоліття»

Мета. Поглибити знання про ВІЛ і СНІД; сприяти усвідомленню учнями небезпеки, пов’язаної із поширенням СНІДу на планеті; розвивати навички спілкування, слухання; виховувати почуття відповідальності за власну поведінку та ведення здорового способу життя.

2.12.12. Конференція «Свята зимового циклу»

Мета. Поглибити рівень знань учнів про історичні витоки народних свят, традиційних ритуалів та обрядів зимового циклу. Викликати в учнів бажання вивчати та відроджувати українські звичаї, традиції, обряди, які є духовними скарбами українського народу. Розвивати естетичні смаки, уміння відчувати неповторність народнопісенної обрядової поезії, української народної пісні, поглиблювати навички сценічного втілення елементів української обрядовості.

3.19.12. Круглий стіл «Святий Миколай — приклад доброчинності й милосердя»

Мета. Розказати про доброчинні справи святого Миколая; виховати в учнів любов до ближнього, почуття доброти й милосердя; сприяти розвиткові творчих здібностей дітей, викликати бажання берегти свою національну культуру, здобувати знання із цілющого джерела народної мудрості пращурів.

4.24.12. Індивідуальні бесіди з окремими учнями щодо поведінки під час Новорічних свят.

5. Підготовка до святкування Нового року (вітальні листівки, прикрашання класної кімнати).

6. 26.12. Класна година «Навчання, відвідування занять, дисципліна»

7. 28.12. Новорічне свято «Казка про царя Шахріяра та його чудову подорож»

Січень

1.16.01. Класні учнівські збори з порядком денним:

а)план роботи на ІІ семестр;

б)бережливе ставлення до шкільного майна та підручників.

2. 18.01.Народознавча бесіда «Що це за свято Водохреща?»

Мета. Поглибити знання учнів про свято Водохреща, звичаї, обряди, традиції, пов'язані з циклом Різдвяних свят; розвивати увагу , мислення; виховувати повагу до традицій наших прапрадідів, патріотизм, милосердя, почуття прекрасного.

3.23.01. Година спілкування до Дня Соборності та Свободи України «Подія, що пережила час»

Мета. Поглибити знання учнів про історію виникнення свята Соборності України. Пригадати ст. 20 Конституції України, ознайомити з цікавими фактами про Україну. Виховувати патріотичні почуття та повагу до державної атрибутики, викликати інтерес до вивчення історії України.

4. 30.01.Година спілкування «Волі народної дзвін» (річниця бою під Крутами)

Хто вмирає в боротьбі –

в серцях живе повіки!

Мета. Ознайомити учнів із подіями, які стались у січні 1918 року на станції Крути. Розвивати мислення , увагу, виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.

Форма проведення. Лекція з елементами бесіди.

Лютий

1.06.02. Розмова в колі «Українські вчені, письменники, політики – гордість нації»

Мета. Формувати національну свідомість і людську гідність , виховувати повагу до видатних українців, культури та історії рідного краю.

2.13.02. Розважально – конкурсна програма до Дня Валентина «Всьому початок є любов»

Мета. Виховувати людські моральні якості: відданість, повагу, любов,вірність, толерантність; формувати вміння висловлювати свою думку; розвивати творчість, артистичність, уяву, фантазію.

3.20.02.Турнір «Герой дня» (Захід до Дня захисника Вітчизни)

Мета.Виховувати любов та почуття патріотизму, повагу до старших людей; розвивати духовність у підлітків, естетичний смак; формувати та розвивати поняття мужності, сміливості; мислити і самостійно приймати рішення у різних життєвих ситуаціях.

4. 27.02. Анкета думок « Мова зникає не тому, що її не вчать інші, а тому, що нею говорять ті, хто її не знає»

Мета. Ознайомити учнів із історією виникнення українського письменства, із життям та діяльністю людей, із іменами яких пов’язана поява українського письменства; розвивати пізнавальний інтерес учнів, кмітливість, спостережливість, творчі здібності; виховувати почуття поваги до історичного минулого нашої країни, почуття національної свідомості та нерозривного зв’язку зі своїми предками.

Березень

1.06.03. Круглий стіл «Скажімо наркоманії – НІ!»

Мета. Сприяти зниженню ризику інфікування ВІЛ; формуванню толерантного ставлення до людей з ВІЛ, особистісної та соціальної компетентності дітей, які вимушені жити в умовах епідемії ВІЛ/СНІД.

2.07.03. Родинне свято «Матусенька моя рідненька»

Мета. Виховувати в дітей почуття любові і поваги до найріднішої людини –

матері, навчати їх бути добрими , уважними , шанувати, поважати своїх батьків.

3.11.03. «Шевченко у моїй родині» - виставка родинних реліквій: рушники, вишивки, предмети побуту. Літературно-музична композиція «Т.Г. Шевченко – великий поет України, син українського народу».

Мета. Узагальнити з учнями життєвий і творчій шлях геніального поета України Т.Г.Шевченка; розширити знання учнів про значення творчості Кобзаря в історії України; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, уміння спостерігати;
виховувати інтерес до української літератури, патріотизм, повагу й шанобливе становлення до поета; виховувати почуття свідомості, колективізму, розуміння краси українського слова.

4.20.03. Захист проектів «Сім чудес України»

Мета. Узагальнити й систематизувати знання учнів про Сім чудес України, учити шанувати минуле нашого народу; пробуджувати інтерес до культурної спадщини рідного краю; прищеплювати бажання розвивати і примножувати знання про національні надбання своїх пращурів, виховувати любов до рідної землі.

Квітень

1.03.04. Година правової  грамотності «Знати й виконувати Закони України»

Мета. Ознайомити учнів з основними питаннями зако­нодавства щодо підлітків та молоді, із найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи; виховувати в учнів правову свідомість.

2.10.04. Година цікавих повідомлень до Всесвітнього тижня космосу. Перегляд відеофільму.

Мета. Ознайомити школярів з історією святкування Всесвітнього дня авіації і космонавтики, ознайомити з біографією першого космонавта України – Леоніда Каденюка, розвивати творчі здібності, мислення, знання про космос, фізичні основи польоту, прививати цікавість до пізнання космічних просторів.

3.17.24. Віртуальна подорож «Пам`ятники Чернігівщини».

Мета. Поглибити знання учнiв про архітектурні пам’ятники Чернігівщини; прищеплювати любов до рідного краю; розвивати мовлення учнiв; виховувати патрiотичнi почуття приналежностi до українського народу.

4. 26.04. Виховна година – спогад «Чорнобиль не має минулого.Чорнобиль... Трагедія... Пам'ять...»

Мета. Розширити знання дітей про Чорнобильську трагедію, розповісти про потенційну небезпеку радіації для всього живого, розповісти про ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС, показати, що чужої біди немає. Вчити застосовувати у повсякденному житті елементарні радіаційно-гігієнічні навички. Виховувати любов до рідного краю, природи; виховувати у дітей людяність, доброту та згуртованість.

Травень

1.08.05. Урок мужності «За мир у всьому світі – це значить за життя»

Мета. Поглибити знання учнів з історії ІІ світової війни. Виховати любов і повагу до історії країн, ветеранів і учасників війни. Формувати у дітей почуття гідності, доброти, милосердя.

2.08.05. Акція «Пам`ять». Поздоровлення зі святом ветеранів війни.

3.15.05. Літературно-музична композиція « Люба, мила, рідна моя мати» (до Дня Матері)

Мета. Прищеплювати учням велику любов до неоціненного скарбу — матері, необхідність бути вдячними своїм матерям протягом усього життя; дійти висновку, що поки живе матір, доти ми залишаємося дітьми.

4.22.05. Поетична свічка «А найбільш я люблю Україну»

Мета. Навчальна – закріпити знання учнів про Україну, її символи, традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання культури спілкування; розвивальна – розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки, уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість і комунікативні здібності; виховна – виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність, уміння самоорганізовуватися, уміння працювати командою, сприяти розвитку творчої особистості.

5.24.05. Свято Останнього дзвоника. Загальношкільна лінійка.

 


Новий сайт

Шановні користувачі та гості сайту .

Ми підготували для вас новий, яскравий і зручний сайт на якому ви зможете не тільки розповідати про свої розробки уроків і замовити сертифікати, але і з користю провести час зі своїми друзями та колегами в соціальній мережі , пограти в цікаві ігри та інш. Ми щойно запустили цей проект, встигніть пройти реєстрацію в числі перших і Ви зможете отримати унікальне і красиве посилання на свій профіль.



Сплата online


Пошук

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 

Лічильник

Проверка сайта

© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2015 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.