Вчительський Журнал он-лайн

 

Новітні інформаційні технології та їх роль у формуванні творчої особистості, здатної реалізувати себ

Друк

Школа - це майстерня, де формується думка підростаючого покоління. Необхідно міцно тримати її в руках, якщо не хочеш утратити майбутнє",

А. Барбюс

(СЛАЙД № 2)

 

Розвиток комп’ютерних та iнших комунiкацiйно-iнформацiйних технологій, таких як мобільний зв'язок, електронна пошта та Інтернет не оминув навчальний процес.

Сьогодні перспективи розвитку майбутньої особистості пов’язують з впровадженням інноваційних технологій: комп’ютерного навчання, інтерактивних технологій, пошукової діяльності. Допомогти учневі орієнтуватись в умовах «інформаційного обвалу», уміти оцінити якість інформації, швидко її обробити та при необхідності застосувати - одна з найбільш важливих задач учителя. На допомогу сучасному  вчителю прийшли такі комп’ютерні програми як MS Office, MS PowerPoint, MS Excel та інші.

Обговорюючи переваги використання новітніх інформаційних технологій у навчанні зарубіжної літератури, доцільно порівняти традиційне навчання, основними компонентами якого, на нашу думку, є вчитель і клас, і навчання з використанням комп'ютерних технологій (або комп'ютерне навчання). ( СЛАЙД № 3)

 

На традиційне

навчання

Комп'ютерне навчання

1. Лінійний текст (лише текст без інших додаткових джерел).

1. Мультимедійний текст (відео, аудіо можливості, зв'язок з великою кількістю різноманітних джерел).

2. Можлива відсутність

мотивації і зацікавленості у навчанні.

2. Висока мотивація і зацікавленість у навчанні.

3. Обмежена кількість інформації, обмежений вибір, часто застарілі дані.

3. Необмежена кількість свіжої інформації, широкий вибір.

4. Контроль викладача.

4. Самоконтроль і координація навчального процесу викладачем.

5. Спілкування з викладачем.

5. Можливості спілкування  з носіями мови, знайомство з культурою їхніх країн.

 

 

Для учителя-словесника інтерактивні технології на уроках української мови і літератури є важливим складником особистісно-зорієнтованого розвивального навчання. Найхарактернішою ознакою такого способу пізнання є те, що активними співтворцями навчально-виховного процесу стають самі учні. Кожен школяр долучається до співпраці в колективній, груповій діяльності і розв'язує суспільно та особистісно найважливіші навчальні і життєві проблеми. За такого підходу учень є співавтором уроку, а завдання вчителя полягає в тому, щоб виявити індивідуальні здібності і нахили дітей, створити сприятливі умови для подальшого розвитку творчої особистості, здатної самостійно діяти, креативно мислити, виявляти активність та комунікабельність.( СЛАЙД№4)
Отже, освітні технології — це модель оптимальної спільної діяльності вчителя та учня, спрямована на реалізацію навчального процесу
з обов'язковою вимогою:

а) забезпечення комфортних умов викладання і навчання:

б) орієнтація на особистість учня.( СЛАЙД № 5)

 

Інноваційні педагогічні технології можна класифікувати за основними групами, це:

- традиційні педагогічні технології;

- педагогічні технології на основі особистісно орієнтованого педагогічного процесу;

- педагогічні технології на основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів;

- педагогічні технології на основі підвищення ефективності управління та організації навчального процесу;

- педагогічні технології на основі дидактичного вдосконалення та реконструювання матеріалу;

- окремі предметні педагогічні технології;

- альтернативні педагогічні технології;

- вроджені педагогічні технології;

- педагогічні технології розвиваючого навчання.

(СЛАЙД № 6)

 

Таким чином, стає зрозумілим, що сучасному вчителю-словеснику вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.

Використовуючи педагогічну технологію особистісно зорієнтованого навчання, головною умовою ефективності якої є використання таких методичних підходів, які передбачають позицію учня як активного співтворця уроку, вчителі нашої школи  прагнуть залучити учнів до активної співпраці на уроці.

Уже два роки ми працюємо у творчій групі по створенню електронних підручників. Напрацьовані матеріали безцінна знахідка для вчителів. Нам часто не вистачає часу, погана бібліотека, відсутність інтернету І саме мультимедійні електронні посібники та чарівна паличка, яка допоможе на будь-якому етапі уроку: у груповій роботі для постановки завдань, під час мотиваційної частини уроку, під час роботи над таблицями, схемами, міні-конспектами, для творчої роботи, для проведення тестувань. Під час роботи над текстом  через проектор можна вивести на інтерактивну дошку вірш чи уривок з твору, запитання та завдання до нього, провести літературний диктант тощо. Все це заощаджує такий дорогоцінний час,  дозволяє вчителю зробити перевірку  відразу на уроці та виставити оцінки.

На уроках художньої культури демонстрація репродукцій картин, пам’ятників культури різних періодів унаочнюють теоретичні поняття, підвищують загальний культурний рівень учнів, допомагають засвоїти такі теми як «Античність», «Ренесанс»,  «Бароко», «Просвітництво», «Романтизм» , знайомлять з класичною музикою..

Програма Microsoft PowerPoint дозволяє створити анімаційний опорний конспект уроку, включити відео- та аудіо-фрагмент, зобразити в динаміці якесь явище, подію, що допоможе учневі легше засвоїти новий навчальний матеріал. Створюючи самостійно  мультимедійні  презентації та захищаючи їх перед класом,  учні формують вміння виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати свою доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідей, гіпотез, висновків. В учнів формуються навички стисло, чітко, зручно для ефективної інтерпретації представити результати досліджень за допомогою вдало підібраних графіків і діаграм, а також відбирати найяскравіші переконливі факти для підтвердження своєї думки, розвивається естетичний смак. Вони вчаться працювати з комп’ютером, принтером, сканером, цифровими фотоапаратами та камерами, різноманітними комп’ютерними  програмами.

У  «педагогічній скрині» нашої школи є багато власних та створених учнями презентації: « Казковий світ» (5 клас), « Планета Лексикологія» (5 клас), « Міф» (6 клас), « Творчість Гофмана»(10клас), « Жіноча поезія» (11 клас) тощо. Використовуємо презентації у виховній та позакласній роботі: «Мовні ігри», «Велична слава Кобзаря», «Проблема шкідливих звичок», «Природознавчий Брейн-ринг», «Що ми знаемо про милосердя?». Учнівські мультимедійні презентації доцільно використовувати як для представлення результатів власних проведених досліджень, проектів, самостійної роботи, так і для виконання  випереджуючих завдань як засіб ознайомлення з новою інформацією. Учні залюбки шукають цікаву інформацію про письменників та поетів, історію написання творів, «мандрують» музеями та галереями світу, використовують електронні бібліотеки, щоб прочитати твори в повному обсязі.

Результатом роботи над проектом можуть бути презентації, публікації, афіші, плакати, листівки, візитні картки героїв  тощо. Створення проектів  вимагає від учнів вмінь аналізувати, порівнювати, інтерпретувати, оцінювати факти, події та літературні тексти. Це дає змогу дітям творчо пов’язати між собою різні аспекти теми, відчувати та здійснювати взаємозв’язки з іншими навчальними предметами та їх особистим досвідом.

Останнім часом популярними стали уроки з використанням ситуативних завдань та казкотерапії. На своїх уроках я також намагаюся використовувати елементи цих технологій. Ставлю перед учнями ключові (не мають конкретної відповіді) тематичні та змістові запитання, об’єдную у групи та розподіляю ролі, занурюю у певну ситуацію, яка розкриває ті чи інші риси характеру як учня так і героїв. За допомогою казки відбуваеться не лише робота над змістом тексту, а й психологічна допомога невпевненим, сором’язливим, пасивним учням.

Однією з найпоширеніших технологій в нашій школі є технологія ігрових програм. Наприклад, вивченню мови та літератури в 5-6 класах притаманні специфічні особливості, обумовлені тим, що діти молодшого підліткового віку великою мірою сприймають життя як гру. І тому уроки з елементами казки, гри в такому віці надзвичайно ефективні загадки, ребуси, мікс, асорті тощо.

(СЛАЙД № 7)

Також у своїй роботі на уроках  української мови ми застосовуємо  тестові комп’ютерні програми «Рідна мова. 5  клас», «Рідна мова. 6  клас»,   «Рідна мова. 7  клас»,  які можна  використовувати під час проведення контролю знань учнів та виявлення навчального характеру. Це різнорівневі  комплексні завдання, що поєднують у собі репродуктивні і творчі елементи.

З  метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах ми проводимо поточне і підсумкове тестування з кожної теми, використовуючи тести з різними видами завдань. Вчителі мають комплекти різнорівневих і різноваріантних тестових завдань з мови та літератури в електоронному вигляді. А також використовуємо електронну програму із серії «Готуємось до зовнішнього оцінювання. Українська мова та література» (Тернопіль, Сорока Білобока). Ці електронні посібники використовуємо і на додаткових заняттях в 11-х класах для якісної підготовки до ЗНО.

На уроках української мови та літератури у середніх і старших  класах використовуємо дидактичні мультимедійні матеріали  електронних підручників та посібників.

Наприклад, під час вивчення творчості І.Багряного, зокрема, пригодницького роману «Тигролови», доцільно запропонувати учням самостійно заповнити таблиці, що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення.

Наприклад, учні 9 класу  створили електронну книжку «Козаки».

Учні 5 класу створили електронну збірочку «Лінгвістичні казки».

Звичайно, використовуються і ті матеріали, які розроблені методистами та вчителями-практиками, зокрема диски з української літератури для 5, 6, 8, 9, 10 класів, «Тарас Шевченко: життя і творчість», окремі диски за творами програми 10-11 класів, з української мови, хоча варто зазначити, що їх якість часто залишає сподіватися на краще.

Застосовуємо у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші.

Учителі також використовують записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.

Отже розробка, створення, використання електронних засобів закріплення і контролю знань та вмінь учнів на уроках літератури насамперед має бути різноманітною.

Наприклад, завдання "Збери розсипаний вірш" сприяє розвитку пам’яті, художнього смаку. Розвитку логіки, пам’яті, художнього смаку, вмінню визначати основну проблематику вірша сприяє виконання завдання "Поетичне судоку". Тест-таблиця виявляє рівень навчальних досягнень учнів, разом с тим допомагає у стимулюванні учнів до систематичного опрацювання навчального матеріалу, виконує також коригуючу функцію.

Важливо, що такі форми роботи можна здійснювати на різних етапах уроку:

як форма перевірки домашнього завдання;

як спосіб створення проблемної ситуації;

як спосіб пояснення нового матеріалу;

як форма закріплення вивченого;

як спосіб перевірки знань у процесі уроку.(СЛАЙД № 8)

 

Мистецтво навчання полягає не в  умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, будити, оживляти. Я вважаю, що доречне та цілеспрямоване використання ІКТ у навчально-виховному процесі «оживить» будь-який урок, зацікавить учнів, пробудить їх до активної співпраці з вчителем.

Висновки

 

Результати навчання  з ІКТ

Учні

беруть активну участь у навчальному процесі;

добре спілкуються і працюють разом з іншими людьми;

цінують різні здібності та поважають індивідуальність оточуючих;

відповідальні за свою поведінку;

вміють критично мислити і працювати;

покращують свою внутрішню рівновагу і краще вчаться. Батьки, які допомагають в цій роботі, відзначають, що: їх дітям школа стала більше подобатись;

фактори, що сприяють особистій гнучкості, стійкості дітей, посилюються;

розвивають творчій потенціал.

Учителі

витрачають менше часу на підтримання дисципліни в класі;

мають більше часу для творчої роботи;

помічають, що діти пам'ятають те, чого навчилися;

отримують задоволення від професійного спілкування з колегами;

менше нервують;

люблять свою роботу більше, ніж досі. (СЛАЙД № 9)

Отже, у сучасному суспільстві навчання можна організувати таким чином, що джерелом знань виступатиме не тільки вчитель, а й комп’ютер, телевізор, відео. Учні, відповідно, повинні вміти осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах; водночас думати, розуміти суть речей, вміти висловити особисту думку. Саме цьому сприяють інноваційні технології навчання. (СЛАЙД № 10)

 

 

 

Останнє оновлення на Неділя, 21 жовтня 2012, 10:27  

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.