Учительський Журнал он-лайн

 

Чарльз Діккенс "Різдвяна пісня в прозі"

e-mail Друк PDF

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Обычная таблица"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

Халчанська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Кагарлицького району Київської області

Чарльз Діккенс – «найбільший оптиміст століття». Повість «Різдвяна пісня в прозі».

Гуманістичний зміст твору

Чарльз Діккенс

Автор уроку – Ходос Леся Василівна,

учитель світової літератури,

спеціаліст І кваліфікаційної категорії

2013 рік

Урок розроблено за програмою «Зарубіжна література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Укладачі: Ю.І.Ковбасенко, Г.М.Гребницький, Н.О.Півнюк, К.Н.Баліна, Г.В.Бітківська. Керівник авторського колективу Ю.І.Ковбасенко. За загальною редакцією Г.С.Наливайка. – К., Ірпінь: Перун, 2005».

Урок розроблено відповідно до підручника «Зарубіжна література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Ю.І.Ковбесенко, Л.В.Ковбасенко. К., Грамота, 2006».

ТЕМА: Чарльз Діккенс – «найбільший оптиміст століття». Повість «Різдвяна пісня в прозі». Гуманістичний зміст твору.

МЕТА: ознайомити учнів з біографією Ч.Діккенса; зацікавити творчістю письменника, навчати школярів стежити за авторською думкою в творі, розвивати логічне мислення, спостережливість; донести до дітей суть гуманістичних ідеалів письменника; виховувати високу моральність, співчуття, бажання творити добро.

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, виставка його книг, різдвяні листівки, мультимедійна презентація.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: різдвяне оповідання; гуманізм, гуманіст, гуманність.

ЕПІГРАФ ДО УРОКУ:

Справжні коштовності, з якими не може

зрівнятися золото, - це доброта й милосердя.

Ч.Діккенс

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО РОБОТИ НА УРОЦІ.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

ІІІ.СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Вступне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми перенесемося в стару добру Англію. ЇЇ мешканці надзвичайно шанують різні традиції, а особливо люблять святкувати Різдво. Для англійців різдвяні свята втілюють усю чарівність домашнього затишку. З давніх часів і по сьогодні у святкову різдвяну ніч англійці всією родиною збираються біля каміна. Їх зігріває домашнє вогнище – пурпурове серце домівки, прикрашене гілками гостролиста – вічнозеленого куща з колючими листочками й червоними ягідками.

Різдво було найулюбленішим святом і Чарльза Діккенса, коли в його власному домі панували святкові веселощі й дружба.

У різдвяні дні 1843 року Діккенс увійшов у будинки англійців… Він сів із ними біля святкового вогнища, скуштував їхню фаршировану яблуками гуску й різдвяний пудинг, прикрашений гілочками гостролисту. Письменник, як і годиться святковому гостю, приніс подарунок – казку з привидами й духами, що має назву «Різдвяна пісня в прозі».

2. Розповідь учня.

Чарльз Діккенс – англійський письменник вікторіанської доби. Народився він 7 лютого 1812 року в англійському містечку Портсмут у родині портового чиновника. Усе життя прожив у Лондоні – місті, яке щиро полюбив. Дослідники творчості Діккенса називали його «міським пейзажистом». Його творчість змінила англійське суспільство: примусила уважніше придивитися до того, як живеться в Англії сиротам, біднякам і знедоленим. Під тиском громадської думки, що сформувалася на основі творчості Діккенса, англійський парламент змушений був прийняти закон, що значно поліпшував умови життя бідних верств населення.

Чарльза Діккенса не стало 8 червня 1870 року. Похований у Вестмінстерському абатстві в спеціальному Куточку поетів.

Найвідоміші твори: “Різдвяна пісня в прозі”, “Пригоди Олівера Твіста”, “Домбі й син”, «Записки Піквікського клубу» та ін. (слайд 1).

3. Розповідь учня:

Вікторіанська епоха – (1837 - 1901) - період царювання Вікторії, королеви Великобританії та Ірландії, імператриці Індії.

Ознаки епохи:

- найвищий розквіт британської держави;

- піднесення економічного розвитку;

- покращення добробуту суспільства;

- розквіт культури та мистецтв;

- відсутність воєн;

- сувора моральність;

- поява поняття “джентльменство”.

Королева Вікторія надзвичайно цінувала Діккенса як письменника. Вона навіть подарувала йому титул дворянина (слайд 2).

Проте матеріальні статки й визнання не змінили світогляду Діккенса. Понад усе він любив простих людей, співчував знедоленим і своєю творчістю спонукав людей допомагати один одному (слайд 3).

4. Розповідь учня:

Батько Чарльза Діккенса працював портовим чиновником, тому не міг дати своїм дітям все те, чого вони потребували (а дітей у родині було восьмеро) (слайд 4).

Коли Чарльзові виповнилося 10 років, сім'я збідніла й переїхала до Лондона. Батько Чарльза потрапив до боргової в’язниці. Сім'я дуже бідувала: не було грошей, дітям постійно не вистачало їжі. Щоб допомогти родині, Чарльз, як найстарший, іде працювати на фабрику вакси. Хлопчик змушений був працювати по 16 годин на добу, наклеюючи етикетки на банки з ваксою. Це була надто виснажлива праця. Вона стала моральною травмою для Чарльза, котрий дуже хотів учитися (слайд 5). Проте у вільний від роботи час, якого було вкрай мало, хлопчик міг прогулюватися Лондоном – надзвичайно захоплюючим містом, яке стало для Чарльза великим відкриттям (слайди 6,7).

5. Розповідь учня:

Згодом матеріальний стан родини Діккенсів покращився. Чарльз нарешті покинув ненависну йому роботу на фабриці й продовжив навчання у школі, потім – у коледжі.

Чарльза приваблювала робота репортера. Він працював у місцевій газеті, потім був співробітником часопису «Дзеркало парламенту». Діккенс дуже швидко зумів виділитися з-поміж інших працівників редакції: його репортажі були надзвичайно цікаві. На той час журналістам заборонялося робити будь-які записи, проте Чарльз одягав довгі та тверді манжети, а потім списував їх дрібним письмом (слайд 8).

5. Розповідь учня:

Чарльз Діккенс дуже швидко перетворився на одного з найпопулярніших письменників не лише своєї країни, а й усього світу. Коли до Нью-Йорка приходив пароплав з Англії, на борту якого був наклад нового роману Діккенса, в порту його завжди чекало багато людей. Невдовзі Діккенс став багатим – його статок перевищив кошти англійської королеви. Письменник викупив маєток, де його дідусь і бабуся були прислугою, і відтоді вся величезна родина Діккенсів збиралася там.

Люди, які знали письменника і тоді, коли він був бідним репортером, і тоді, коли літературна творчість принесла йому славу та гроші, говорили, що він не втратив «щедрого серця і щедрої душі». Він завжди приходив на допомогу всім, хто того потребував. Та попри шалену популярність і впливовість Діккенс не став зарозумілим і самозакоханим.

Діккенс написав багато романів: «Пригоди Олівера Твіста», «Домбі й син», «Девід Коперфільд», «Крихітка Дорріт», «Великі сподівання» та ін. (слайд 9).

6. Розповідь учителя:

В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори на різдвяну тематику. Діккенс теж написав збірку «Різдвяні оповідання», Яка побачила світ у 1843 році. У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних (слайд 10).

У нарисі "Різдвяний обід" Діккенс вперше звернувся до теми Різдвяного свята як символу сімейної злагоди й затишку. Симпатії автора належать простому люду, який йому близький і зрозумілий (слайд 11).

Незважаючи на тривалу бідність, голод, непосильну працю, Чарльз Діккенс зберіг віру в дива, бажання дарувати людям милосердя, співчуття й щедрість. Яскраве свідчення тому – повість “Різдвяна пісня в прозі” (слайд 12).

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бліц-опитування:

1. У якому місті народився Чарльз Діккенс? (Портсмут.)

2. Яке місто стало його улюбленим? (Лондон.)

3. Які труднощі довелося перебороти Діккенсові на шляху до слави? (Працювати на фабриці вакси по 16 годин на добу, жити в борговій в’язниці)

4. Яку професію здобув Діккенс? (Репортер.)

5. Як називався часопис, у якому Діккенс працював репортером? («Дзеркало парламенту».)

6. Який титул подарувала королева Вікторія Чарльзу Діккенсу? (Титул дворянина.)

7. З якою традицією пов’язано створення «Різдвяних оповідань»? (Щорічно напередодні Різдва публікувати у пресі твори на різдвяну тематику.)

8. Який підзаголовок має твір «Різдвяна пісня в прозі»? («Святвечірнє оповідання з привидами».)

9. Назвіть англійські символи Різдва. (Гостролист, пудинг, дзвоники, вогнище каміну, індичка тощо)

10. Які твори Діккенса ви запам’ятали? («Домбі й син», «Пригоди Олівера Твіста», «Крихітка Дорріт», «Девід Копперфільд» та ін.)

11. Чому про книги Діккенса говорили, що вони змінили Англію? (англійське суспільство почало змінюватися в кращий бік: стало «модно» допомагати сиротам, жертвувати на будинку для бідних, подавати милостиню жебракам.)

12. Як в історії називається доба, в яку жив Чарльз Діккенс? Чому вона має таку назву? (Вікторіанська, тому що це час правління королеви Вікторії.)

2. Робота з афоризмами (слайд 13).

Виразне читання афоризмів, пояснення їх розуміння учнями.

3. Коментоване читання уривків із першої строфи.

4. Бесіда за прочитаним.

1. Чи можете ви, прочитавши кілька абзаців тексту, назвати головного героя твору? (Скрудж, оскільки ми дізналися з першого речення, що Марлей помер.)

2. Що ви дізналися про Скруджа? (Стислий переказ прочитаного.)

3. Як Скрудж ставиться до Різдва? (Вважає його дурницею.)

4. Чи є в Скруджа родичі? Які між ними стосунки? (З родичів є небіж, який дуже хоче спілкуватися зі своїм дядьком, запрошує його на Різдво. Проте старий не хоче його навіть бачити.)

5. Як Скрудж ставиться до бідних та знедолених, яким йому пропонують допомогти на Різдво? (Бажає їм смерті.)

6. Як Скрудж провів Святвечір? (Зачитати уривок з тексту.)

7. Хто з'явився до нього вночі? (Привид Марлея.)

8. Який вигляд мав привид (Зачитати уривок з тексту.)

9. Що привид Марлея тягнув за собою? (Ланцюги з рахівницями, конторськими книгами, ключами, скриньками з грошима тощо).

10. З якою метою з'явився привид Марлея? (Щоб застерегти Скруджа від помилок, які Марлей зробив сам у своєму житті.)

11. Чому привид Марлея наголошує, що «…душа людини повинна зустрічатися зі своїми близькими та мати співчуття до інших»? (Тому що душа буде тяжко мучитися після смерті й спокутувати свій гріх.)

12. Про що Скруджа попередив привид? (Про те, що до нього прийдуть Духи Часу.)

5. Робота з епіграфом.

(Епіграф записано на дошці. Учні пояснюють, як вони розуміють епіграф та чому, на їхню думку, до сьогоднішнього уроку взято саме цей вислів письменника.)

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Теорія літератури.

Різдвяне оповідання – це художній твір, дія якого відбувається напередодні або під час Різдва і має щасливу розв'язку.

Гуманізм – це людяність, тобто визнання людини найвищою цінністю в світі, повага до її розуму та гідності.

Гуманіст – це людина, яка пройнята ідеями гуманізму, тобто має добре й дбайливе ставлення до людей, поважає їх.

Гуманність – це любов і увага до людини, повага до людської особистості, добре ставлення до всього живого.

(слайд 14)

2. Проблемні запитання.

Чи має твір «Різдвяна пісня в прозі» ознаки різдвяного оповідання? Свою думку обґрунтуйте.

Чи можемо ми назвати гуманістом Скруджа? Свою думку обґрунтуйте.

Чи можемо ми назвати гуманістом Чарльза Діккенса? Свою думку обґрунтуйте.

(Учні висловлюють можливі варіанти відповідей.)

3. Заключне слово вчителя.

Наближаються різдвяні свята. Ось як Чарльз Діккенс говорив про них: «Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх – навіть у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі».

Письменник закликає нас із вами не бути байдужими до своїх ближніх та до людей, які потребують нашої уваги й підтримки. Нехай чарівний світ англійської літератури запалить у ваших серцях іскринку доброти, милосердя, бажання творити добро не лише у святкові дні, а й повсякчас.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Для всіх учнів:

Прочитати ІІ-ІІІ строфи повісті «Різдвяна пісня в прозі»; підготувати розповідь про подорожі Скруджа; підібрати цитати, які характеризують Скруджа; намалювати ілюстрації до повісті (для бажаючих учнів).

2. Групове завдання (3-4 учні):

Створити мультимедійну презентацію «Подорожі Скруджа в часі та просторі».

3. Індивідуальне завдання:

Інсценізація «Зустріч із Бобом Кретчитом».

Вкладення:
Скачать этот файл (урок на сайт.doc)урок на сайт.doc[ ]107 Kb
Скачать этот файл (Чарльз_діккенс1.ppt)Чарльз_діккенс1.ppt[ ]3141 Kb
 

Пошук

Лічильники

Проверка сайта

Новий сайт

Шановні користувачі та гості сайту .

Ми підготували для вас новий, яскравий і зручний сайт на якому ви зможете не тільки розповідати про свої розробки уроків і замовити сертифікати, але і з користю провести час зі своїми друзями та колегами в соціальній мережі , пограти в цікаві ігри та інш. Ми щойно запустили цей проект, встигніть пройти реєстрацію в числі перших і Ви зможете отримати унікальне і красиве посилання на свій профіль.

http://teacherjournal.in.ua/

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail: ua.teacherjournal@gmail.com


© 2012 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2016 Учительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.