Конспект заняття з розвитку зв’язного мовлення
на тему : «Складання розповіді-роздуму «Що я знаю про тварин?»
(старша логопедична група)
Автор: Борисова Олена Анатоліївна, учитель-логопед вищої категорії,
старший учитель, КДНЗ № 19 м. Сєвєродонецьк Луганської області
Характеристика заняття :
комплексне, тематичне, сюжетно-ігрове, групове.
У занятті використовуються сучасні інтерактивні методи розвитку зв*язного мовлення та формування комунікативної компетенції старших дошкільників
Програмовий зміст:
Розширити знання дітей про диких тварин: їх зовнішній вигляд, характерні ознаки, спосіб життя та харчування. Узагальнити поняття про їх домівки. Закріпити знання про особливості поведінки звірів.
Зв’язне мовлення: Вдосконалювати вміння складати розповідь-роздум про тварин, згідно запропонованої моделі та зразка вихователя. Формувати комунікативну компетентність. Вправляти в висловлюванні стверджень або заперечень
Лексика: активізувати словник словами - ознаками тварин, уточнити знання про слова – назви домівок лісових мешканців. Актуалізувати знання дітей про аргументативну лексику (я думаю…., на мій погляд…, мені здається…)
Граматика: розвивати вміння дітей складати складно-підрядні речення зі сполучниками «бо», «тому що», та речення із вставними словами «на мою думку», «по-перше», «по-друге», «отже». Вправляти в утворенні присвійних прикметників, складних слів, узгоджувати слова у реченні у роді, числі, відмінку
Розвивати мислення, увагу, пам’ять, граматичні вміння, мову, слух, уявлення про етичні правила поведінки дитини під час бесіди, суперечки.
Виховувати розсудливість, уважність, чуйне ставлення до рідної природи.
Матеріал: кошик, пір’ячко, картинки із зображенням тварин, картинки із зображенням слідів, набір символічних зображень реплік ( 1 демонстраційний та роздаткові – за кількістю дітей), мікрофон, диск, магнітофон, тарілки з вологим піском на кожну дитину.
Хід заняття
Мотивація діяльності. Етюд-привітання:
Учитель-логопед вітається з дітьми:
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку , в небі пташини!
Доброго ранку! Друзі усі ми!
Стали рівно. Повернулись!
Один одному всміхнулись!
На заняття старанність не забудьте взяти.
Все! Можна починати!
Комунікативна діяльність.
І етап. Спілкування.
1. Відгадування загадок про тварин з використанням інтерактивної технології «Метод Прес». (формування аргументів у стислій формі )
Здалека-здалека летіла лелека
І впустила пір’ячко на наше подвір’ячко.
Воно в кошик впало і загадку загадало.
Учитель-логопед пропонує дітям відгадати загадки.
Завдання: відповідати потрібно, використовуючи слова: «я думаю», «я вважаю, що це…», «тому, що», «отже, це…»
Довгі вуха, куций хвіст,
невеличкий сам на зріст.
На городі побував,
там капустки пожував.
Довгі лапки: скік та скік, ми погнались, а він втік. (Заєць)
Червонясту шубку має,
по гілках вона стрибає
Хоч мала сама на зріст,
та великий має хвіст.
Як намисто оченята… Хто це?
Спробуй відгадати. (Білка)
Я руда низького зросту, хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м'ясо.
(Лисиця)
Буркотливий, вайлуватий,
ходить лісом дід лахматий,
Одягнувся в кожушину, мед шукає і ожину.
Літом любить полювати, а зимою – в лігві спати
Як зачує він весну – прокидається від сну. (Ведмідь)
Спереду – рогач, а на хвості квач.
Огрядна, боката, молоком багата.
(Корова)
На кожну правильну відповідь учитель-логопед виставляє на панно картинку – зображення тварини.
2. Дидактична вправа «Зайва картинка»
Мета: Вправляти дітей у класифікації предметів за родовими та видовими ознаками. Обґрунтовувати свій вибір, використовуючи складні речення с підрядними сполучниками «бо», «тому що».
Спільне визначення теми заняття:
- Як ви думаєте, про кого ми будемо сьогодні говорити на занятті?
- Чим відрізняються дики тварини від свійських?
ІІ етап. Пізнавальна діяльність.
Мотивація:
- Діти, на каналі телебачення «СТВ» відкривають нову програму «Світ тварин очима дітей». Мене попросив ведучий цієї програми взяти у вас інтерв’ю про те, що ви знаєте про тварин.
- Для цього ми повинні виконати декілька завдань :
1. Проблемне питання:
Хто буває хоробрий і боязкий?
Хто моторний і незграбний?
2. Дидактична гра «Парні картинки» (робота в парах «Хто де живе?»: діти діляться на команди. Перша команда – картинки з зображенням тварин, друга команда – картинки з зображенням домівок. За командою логопеда діти знаходять собі пару. Обґрунтовують свій вибір)
Ведмідь – барліг Вовк - лігво
Білка – дупло Лисиця – нора Заєць – кущ
3. Дидактична вправа «Чиї сліди?»
· Ведмежі
вовчі заячі
лисячі
оленячі
Учитель-логопед звертає увагу дітей на різноманітність слідів звірів і пропонує дізнатись куди вони ведуть (кожна доріжка веде до кошика з іжею тварин)
4. Дидактична вправа «Хто що їсть?»
5. Дидактична вправа «Іграшку передавай – ознаку називай»
Діти передають по колу іграшку – тварину і називають слова-ознаки, утворюючі складні слова (куцохвостий, довговухий, косоокий, клишоногий та інш.)
Фізхвилинка
Застудилось ведмежатко Діти йдуть по колу, взявшись за
руки
Може хоче шоколадку Протягують руки до дитини
в центрі кола
Ні, найкраще для ведмедя Складають руки, зображуючи
діжка липового меду! діжку
Пальчиковий тренінг
Наші пальчики грайливі Діти сжимають-розжимають
Все показувати вміли: кулачки
Вовка, коника, курчатко Відтворюють рухи згідно
І веселе зайченятко, з текстом
Кішку, мишку-шкряботушку
І лисичку -чепурушку,
Їжачка колючого, півника співучого.
Пальці дуже міцно дружать, Пальці в «замок»
Нам помічниками служать. Розкрити долоні як зірочки
ІІІ етап. Перетворювальна діяльність. Складання розповіді-роздуму про тварину.
Дітям пропонується зображення тварин та набір символічних зображень, що
символізують наступні репліки:
«Я знаю, що…»
«По-перше,…» 1
«По-друге,…» 2
«Отже...»
У логопеда такий самий набір демонстраційних символічних зображень. Педагог дає зразок розповіді і послідовно викладає символічні зображення.
Наприклад:
- Я знаю, що ведмідь – дика тварина.
По-перше, ведмідь живе в лісі, в барлозі, самостійно шукає їжу 1
По-друге, харчуються рибою, малиною, медом. 2
Отже, ведмідь – дика тварина.
Потім педагог пропонує дітям викласти символічні зображення і скласти розповідь-роздум згідно них. Діти складають розповіді за схематичними позначками.
Завдання: домовитись між собою, хто буде спочатку розповідати, а хто слухати. Той, хто розповідає, має говорити чітко за схемою, а хто слухатиме – визначити чи правильно побудована розповідь товариша.
ІV етап. Оцінно-контрольна діяльність.
За умовним сигналом логопеда діти закінчують роботу. За бажанням дошкільників він пропонує презентувати свою розповідь перед колективом дітей (2-3 розповіді), використовуючи при цьому інтерактивну технологію «Мікрофон» (можливість висловити думку швидко в порядку черги) для запису розповіді на диск для ведучого програми.
Підсумок та аналіз заняття:
- Як, на вашу думку, чи допомогли ми ведучому телепрограми у підготовці передачі? Чим?
- Що нового ви дізнались про тварин з розповідей ваших товаришів?
- Про яку тварину вам найбільш сподобалась розповідь? Я пропоную виразити свої враження у малюнку на вологому піску.
Рефлексія: самовираження в малюванні.
Діти малюють пальцями по вологому піску.
Борисова Олена Анатоліївна, учитель-логопед вищої категорії, старший учитель КДНЗ № 19 м. Сєвєродонецьк Луганської обл.
Конспект заняття з розвитку зв’язного мовлення
на тему : «Складання розповіді-роздуму «Що я знаю про тварин?»
(старша логопедична група)
Характеристика заняття :
комплексне, тематичне, сюжетно-ігрове, групове, з використанням сучасних інтерактивних методів розвитку зв*язного мовлення та формування комунікативної компетентності старших дошкільників