Учительський Журнал он-лайн

 
Школа

Інтегрований урок з предмету "Я у світі" 3 клас

e-mail Друк PDF

Лук'янчікова Ірина Юріївна, вчитель початкових класів Харківської загальноосвітньої школи № 154

Готуючись до цього уроку необхідно:

1. Попередньо повторити правила роботи з картою.

2. Підготувати з учнем міні – доповідь на тему «Легенда про Київ»; загадки про корисні копалини;

3.Попередньо дати вивчити вірш напам’ять.

4. Продумати образ шахтаря (костюм для дитини).

5. Підготувати аудіо запис Гімну України.

6. Відповідально підійти до вибору наочності.

Тема уроку: Це моя Україна, це моя Батьківщина.

Мета уроку:

-                     ознайомити учнів з легендами виникнення міст України, з географічними поняттями;

-                     формувати компетентність уміння правильного, свідомого, виразного читання, слідкувати за ходом бесіди, вчити змістовно відповідати на запитання;

-                     розвивати кругозір, пам'ять, мислення; уміння відгадувати загадки; показувати на карті міста, річки; збагачувати словниковий запас;

-                     повторити правила роботи з картою; правила поведінки під час прослуховування гімну;

-                     виховувати повагу до історії свого народу, усвідомлене й бережливе ставлення до історичних та культурних цінностей рідного краю; патріотизм; любов до рідного краю.

Тип уроку: Інтегрований урок  з предметів «Я у світі», «Природознавство», «Трудове навчання», «Літературне читання».

Обладнання:

-         підручник «Я у світі» Н.М. Бібік;

-         предметні малюнки: Україна, Київ, Дніпропетровськ, Чернігів; Герб України, Прапор України, слова Гімну України; знак питання;

-         портрети: В. Мономах, П.П. Чубинський, М.Вербицький;

-         аудіозапис Гімну України;

-         дитяча карта України;

-         карта корисних копалин України;

-         роздатковий матеріал:  пазл «На озері Світязь»; картки-відгадки «Корисні копалини»: сіль, пісок, вапно, вугілля, природний газ;

-         костюм шахтаря (за можливістю).

Хід уроку

  1. 1. Організація класу

1.1           Привітання

Пролунав дзвоник. Починається урок. Я посміхнуся вам, а ви посміхніться одне одному і подумайте, як добре, що ми сьогодні разом. Ми спокійні, добрі, привітні, ласкаві. Ми всі здорові. Глибоко вдихніть і видихніть. Видихніть вчорашню образу, злість, неспокій. Забудьте про них. Вдихніть у себе свіжість весняного ранку, тепло сонячних променів, чистоту річок. Я бажаю вам гарного настрою і дбайливого ставлення одне до одного, бо ми живемо з вами у найкращій країні.

  1. 2. Актуалізація опорних знань.

2.1           Відгадування загадки.

На дошці знак питання, на іншій – малюнок України (прихований).  (Учитель показує на знак питання).

Загадкове місце приховує загадкове слово, без якого ми не можемо розпочати наш урок.  Слухай, думайте, відгадуйте.

Красивий, щедрий, рідний край.

І мова наша – солов’їна,

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься …(Україна).

-                     Ви правильно відгадали загадку. (Учитель відкриває дошку й з’являється зображення України).

-                     Діти, ви сказали, що наша країна називається Україною. Як замінити слово Україна іншими словами? (Відповіді дітей – Вітчизна, Батьківщина, рідний край та ін.).

-                     Що значить любити Батьківщину?

  1. 3. Повідомлення теми й мети уроку

-         Як ви гадаєте, про що буде йти мова на уроці?

- Правильно. Тема нашого уроку: «Це моя Україна, це моя Батьківщина».  Сьогодні ми з вами вирушимо мандрувати Україною. Я пропоную вам на уроці бути у ролі мандрівників.

- Хто такі мандрівники? (Відповіді дітей).

Якщо ви готові мандрувати, ми починаємо!

4. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

4.1. Символи України.   Розповідь учителя

Наша країна велика. Україна – держава на південному сході Європи. За територією – 603, 7 тис. км – її можна порівняти із Францією. Із заходу на схід Україна простягається на 1316 км, а з півночі на південь – на 839 км.

Україна – незалежна держава. 24 серпня 1991 року було прийнято Акт проголошення незалежності України!

У кожної держави є державні символи.

-         Діти, назвіть державні символи України.

-         Правильно, Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.

Наш герб – тризуб.  Що ви знаєте про наш герб?

Його запровадив київський князь Володимир Мономах. (Учитель демонструє портрет князя). Подивіться на ілюстрацію тризуба.  На ньому можна прочитати слово «воля». У давні часи герби зображували на лицарських щитах.

- Чи знаєте ви, що герб – це офіційна емблема держави?

- Поясніть значення слова «емблема»? (Умовне зображення якогось поняття.)

-         Де зображують герб? Так, правильно. Зараз герби зображують на прапорах, грошах, печатках.

Запам’ятайте цю дату: 28  червня 1996 року Конституцією України цей історичний символ затверджено як Державний Герб нашої країни.

-         Що таке прапор? (Полотнище правильної геометричної, найчастіше прямокутної форми, підвішене на жердині).

-         Якого кольору Державний Прапор України?

-         Що позначає синій колір на Державному Прапорі України?

-         Що позначає жовтий колір на Державному прапорі України?

Найдавніша згадка про синьо-жовтий Прапор відноситься до 1410 р., коли українські полки з Галичини брали участь у битві з німцями.

Наш гімн має назву «Що не вмерли України ні слава, ні воля…». Слова національного гімну написав у 1862 році видатний український поет П. Чубинський. Музику написав видатний композитор М.Вербицький.

Гімн – це урочиста пісня, виконання якої пов’язане зі святковими урочистостями, офіційними заходами, військовими парадами.

-                     Діти, скажіть, де ви чули Гімн України?

-                     На яких шкільних заходах ви слухаєте Гімн України? («Перший дзвоник», «Останній дзвоник», шкільні лінійки).

-                     Як державний атрибут гімн установився пізніше герба й прапора.

-                     А чи знаєте ви, як поводити себе під час прослуховування гімну?

(Виходить учень і розповідає правила).

Під час звучання Гімну України слід пам’ятати:

-                     Присутні повинні зупинити будь-який рух;

-                     Підвестися;

-                     Праву руку покласти на серце.

Прослуховування Гімну України.

4.2.  Україна на карті. Робота над картою України.

Повторення правил роботи з картою.

Виходить дитина й нагадує дітям  правила роботи з картою.

  1. Стояти біля карти потрібно так, щоб не заступати її собою.
  2. Показувати об’єкти на карті указкою.
  3. Показувати не напис, а місце розташування, обводячи указкою берегові лінії океанів, морів, межі гір, кордони країн тощо.
  4. Показувати річки на карті правильно від витоку до гирла.
  5. Показуючи на карті певний об’єкт, розповідай про нього.

Давайте подивимось, який вигляд має  наша країна на карті. (Учитель постійно звертається до потрібної наочності).

-                     Яка столиця України? (Виходить дитина й показує місце розташування міста на карті України). Учитель, указуючи на зображення міста Києва, читає уривок  вірша І. Неходи .

Рідний Київ

Дніпро широкий, пісня солов’їна,

На каштанах голуба роса…

Рідний мій Київ – серце України,

Наша слава, гордість й краса!

- Як виникло місто Київ?

- Діти, хто може пояснити значення слова «легенда»? (Легенда – народний переказ про якісь події або життя людей).

(Виходить дитина, яка розповідає легенду про утворення міста Києва).

Легенда про Київ

Жили колись три брати – Кий, Щек і Хорив. Була в них красуня-сестра Либідь.

Місцем свого поселення обрали вони вкриті дрімучими лісами гори на березі могутньої річки. На великій горі побудували місто, якому дали ім’я на честь старшого брата, - Київ. Дві інші гори, на яких поселилися молодші брати, називалися Хоревиця і Щекавиця, а одну з річок вони назвали Либідь.

Відтоді минуло багато часу…

І сьогодні Київ зачаровує людей красою золотоверхих храмів, архітектурою будинків і мостів. На превеликий жаль, багато пам’яток старовини не збереглися до наших днів. Такі колись прекрасні річки, як Либідь, Почайна, Дарниця уже давно не милують око своєю красою або й зовсім зникли…

-                     Які ви знаєте міста України? (Виходять діти й показують на карті великі міста України: Харків, Чернігів, Дніпропетровськ, Київ, Львів). Кожний показ на карті супроводжується звертанням учителя до  наочності на дошці.

-                     Чи бажаєте ви дізнатися, яка існує легенда про місто Чернігів?

4.3 Легенди. Читання тексту з підручника.

Самостійне читання тексту з підручника.

Словникова робота.

-         Чи зустрілися вам у тексті незнайомі слова? Які?

-         Хозари – давні напівкочові племена.

-         Сіверяни – давнє східнослов’янське плем’я.

Вибіркове читання.

-                     Назва міста Чернігів оповита легендами, прочитайте її.  Прочитайте Легенду про князя Чорного.

-                     Прочитайте легенду про княгиню Чорну.

-                     Знайдіть легенду, яка стверджує, що раніше місто називалася Сернігів.

-                     Давайте з вами спробуємо відповісти на запитання, якій із цих легенд можна вірити?

-         Правильно, молодці.

4.4  Бесіда. Водні багатства України.

-         А чи знаєте ви, що на карті України зображені не тільки міста, а й річки?

-         Діти, які ви знаєте ріки України? (Дніпро, Сіверський Донець, Дунай, Дністер, Південний Буг та ін.).

-         Які ви знаєте ріки Харкова? (Харків, Уди, Лопань).

Більшість річок України рівнинні. Вони течуть повільно по широких долинах. Живляться ріки із дощових і талих вод. Але ріки, які стікають з гір, течуть швидко.

-         Хто може їх показати?

-         Ви так багато знаєте річок України, а може, є серед вас діти, які  назвуть озера України? (Синевір, Ялпуг та ін.).

-         Зверніть увагу, окрім тих озер, що ви назвали, є озеро – Світязь. Подивіться на ілюстрацію, яке воно красиве, чудове.

Учениця читає уривок із вірша Л. Костенко.

Я хочу на озеро Світязь,

В туман таємничих лісів.

Воно мені виникло звідкись,

У нього стосот голосів.

Воно мені світить і світить,

Таке воно в світі одне.

-         Я Світязь, я Світязь, я Світязь!

-         Невже ти не чуєш мене?!

-         Що ви відчули, під час слухання вірша?

4.5.  Робота в парах. Творча робота

Хлопчик на озері Світязь.

Скласти пазл.

-         Що у вас вийшло? – У мене так само.

-         Молодці

4.6 Фізкультхвилинка

-         А тепер відпочинемо. Підведіться, послухайте вірш і повторіть рухи за мною:

Україна,  (Розводять руки в сторони)

Рідний край, (Піднімають руки догори)

Поле, річка, (Повороти тулуба з розведеними в сторони руками)

Синій гай. (Присідають, руки на пояс)

Любо країною іти, (Ходьба на місці)

Тут живемо я і ти! (Рука показують спочатку на себе, потім на дітей навколо)

4.7.  Природні скарби України.

- Діти, а хто з вас знає, що наша рідна Україна казково багата. Найцінніші багатства нашої країни – природні копалини.

- Може, ви знаєте, хто добуває корисні копалини? Правильно, шахтарі.

- Які природні копалини ви знаєте?

Нам знадобиться допомога шахтаря, який загадає загадки про природні копалини. (Дитина в образі шахтаря читає загадки, відповідають діти,  показуючи малюнки-відгадки).

У воді родилось, а води боїться. (Сіль)

Що росте на камені? (Пісок)

Не горить, а гасити доводиться. (Вапно)

Чорне, блискуче, всіх людей гріє. (Вугілля)

Під землею вогонь горить, а на плиті обід кипить. (Природній газ)

Висновок робить учитель разом з дітьми про необхідність корисних копалин у житті кожної людини.

На території України є також родовища будівельного й декоративного каменю – граніту, лабрадориту, мармуру, кварцу. (Звертаю увагу на позначки корисних копалин)

Історично й географічно склалося так, що в Україні багатий рослинний світ, родюча земля. В Україні вирощують зернові, картоплю, цукрові буряки, соняшник, кормові культури.

5. Закріплення нових знань.

5.1.  Вікторина.

  1. Коли святкує вся країна,

Всі дорослі і малі,

Іменини Батьківщини –

Краще свято на землі –

День Незалежності?

  1. Небеса блакитні

Сяють з глибини,

А пшеничні й житні

Мерехтять лани.

  1. Символ нашої держави –

Це тризуб жовто-яскравий.

  1. Коли звучить він – всі встають,

До серця руку прикладають,

І вголос, й подумки співають,

І Україну прославляють.

  1. У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без…(Батьківщини).

5.2.  Гра «Збери прислів’я». Робота в парах.

У дітей на партах картки з прислів’ями. Частинки прислів’їв переплутані. Потрібно їх поєднати.

Рідна земля і ….                          ... а дома краще.

Де б не було добре,                    … та дома миліше.

За морем тепліше…                   … в жмені мила.

 

  1. 6. Висновок уроку.

-         Які завдання ви виконували на уроці?

-         Якими містами України мандрували?

-         Які річки та озера зустрілися на вашому шляху?

-         Які Державні Символи України ви знаєте?

  1. 7. Словесна рефлексія.

-         Чого ви навчились на уроці?

-         Що вас здивувало?

-         Яке відкриття стало найцікавішим?

-         Кому сподобався урок, покажіть зелену картку, а кому не сподобався – червону.

-         Завершимо наш урок рядками А. Камінчук:

Зацвітає калина,

Зеленіє ліщина.

Степом котиться диво-луна.

Це моя Україна,

Це моя Батьківщина,

Що, як тато і мама, одна.

-         Не забувай, що ти дитина землі, що зветься Україна. Ти повинен любити свою Батьківщину. Вона в тебе – єдина!

  1. 8. Домашнє завдання.

Об’єднайтесь у групи. Проведіть дослідження: з’ясуйте походження назви вашого міста. Результати роботи оформіть.

Список літератури:

  1. Я у світі. 3 клас : підруч. Для загалноосвіт. навч. закл. / Н.М.Бібік. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 160 с.: іл..
  2. Тисяча загадок. / Уклад.: Л.Вознюк – Тернопіль: Підручники  і посібники, 2007. – 144 с.
  3. Усі уроки курсу «Я у світі». 3 клас. – Х. : Вид. група «Основа», 2014. – 174 с.
  4. Занимательное азбуковедение: Кн. Для учителя /Сост. В.В. Волина. – М.: Просвещение. 1991. – 363 с.
  5. Природа рідного краю. / авт. - упорядники В.М. Скляренко, М. О.  Панкова. – Харків: Основа, 2011- 319 с.
  6. Україна:/ авт.- упорядники В.М. Скляренко та ін.; Харків: Фоліо, 2003. – 319 с. - / Дитяча енциклопедія.

 

 

 

 

Комп'ютерна презентація та її об'єкти

e-mail Друк PDF

Тести 5 клас. Тест являє собою незалежну програму, яку достатньо скопіювати на будь-який комп'ютер і запустити, щоб почати тестування. 9 запитань - 10 хв.

 

Історія і фольклор. Усні історичні джерела.

e-mail Друк PDF

Урок-тріада для учнів 5-го класу.

 

Месевра Інна Мирославівна

 

Про що і про кого розповідає історія

e-mail Друк PDF

Мультимедійна презентація уроку - тріади для 5-го класу.

Вчитель: Месевра Інна Мирославівна Скородистицької ЗОШ І-ІІ ступенів - Школи Життєтворчості

 

Історія і фольклор. Усні історичні джерела.

e-mail Друк PDF

Урок-тріада для учнів 5-го класу, за новою програмою 2013 р. Учні познайомляться з поняттям "фольклор", навчаться використовувати памятки усної народної творчості для дослідження історичного минулого, наводити приклади казок, легенд про минуле українського народу, використовувати усну народну творчість в практичній діяльності.

 

Автор: Месевра Інна Мирославівна Скородистицька ЗОШ І-ІІ ступені - Школа Життєтворчості

 


Сторінка 5 з 1983

Пошук

Лічильники

Проверка сайта

Новий сайт

Шановні користувачі та гості сайту .

Ми підготували для вас новий, яскравий і зручний сайт на якому ви зможете не тільки розповідати про свої розробки уроків і замовити сертифікати, але і з користю провести час зі своїми друзями та колегами в соціальній мережі , пограти в цікаві ігри та інш. Ми щойно запустили цей проект, встигніть пройти реєстрацію в числі перших і Ви зможете отримати унікальне і красиве посилання на свій профіль.

http://teacherjournal.in.ua/

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail: ua.teacherjournal@gmail.com


© 2012 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2016 Учительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.