Вчительський Журнал он-лайн

 

Конспект уроку А. Чехов. «Скрипка Ротшильда»

Друк

Тема . А. Чехов. «Скрипка Ротшильда». Дослідження «дрібниць людського життя» через підтекст та художню деталь в оповіданні.

Мета. Дати можливість учням відчути себе читачами – дослідниками художнього твору, вчити аналізувати його зображально-виражальні засоби, з’ясувати їх функціональну роль у розкритті проблем твору; розвивати пошукові здібності, вдосконалювати навички аналізу оповідання; виховувати уважного читача, кращі моральні якості людини.

Обладнання. Портрет Чехова, комп’ютерна презентація «Чеховськими місцями», виставка книг письменника.

Епіграф. Моя мета – правдиво намалювати життя

і показати, наскільки це життя віддаляється від норми

А.Чехов

Хід уроку

Ι Мотивація.

Звучить скрипка (або запис ).

Учитель. Ми чуємо звуки чарівної скрипки. Її мелодія захоплює нас і веде в прекрасний і незабутній світ.

Здогадайтесь, про який твір піде мова на уроці? (Про оповідання «Скрипка Ротшильда)

Чехов – майстер короткого оповідання, творець нового типу прози, стислої, насиченою думкою й емоціями. Двома-трьома штрихами він розкриває душу пересічної людини. «Скрипка Ротшильда – зайве тому підтвердження. З творами Чехова ми вже неодноразово зустрічались, пригадайте їх.(«Хамелеон», «Товстий і тонкий»).

Ім’я Чехова досить відоме. Нащадки не забувають творчу спадщину. Періодично проводять чеховські читання, відзначають ювілейні дати.

ΙΙ Оголошення теми й мети уроку.

Пропонуємо екскурс «Чеховськими місцями». ( Показ слайдів, їх коментар).

1. Таганрог. 17 січня 1860 року народився майбутній письменник. Прадід був кріпаком, тільки дід зміг отримати «вільну». Батько був дрібним торговцем, він примушував сина сидіти в лавці. Згодом Чехов напише: «У дитинстві в мене не було дитинства».

Навчався Чехов в грецькій школі, а потім в гімназії. Рятуючись від кредиторів, батько переїздить до Москви, а Антон ще три роки живе в Таганрозі, де змушений був заробляти на життя репетиторством.

2. Москва. А. Чехов вступає до Московського університету на медичний факультет. Студентом у пошуках заробітку співпрацює з гумористичними журналами «Стрекоза», «Будильник» під псевдонімами «Антоша Чехонте», «Людина без селезінки», «Лікар без пацієнтів». Його твори швидко стають популярними . Лише за перші 5 років своєї діяльності він написав близько 400 оповідань.

3. Суми. У 80-ті роки Чехов оселився під сумами в садибі Линтварьових. Він був хворим . а тут почував себе краще.

У Чехова склалися добрі стосунки з місцевими жителями. Його захоплювали поетична глибина народної душі, тонкий український гумор. Він не тільки спостерігав життя українських селян, а й допомагав їм як лікар. Саме тут була написана повість «Степ», в якій Чехов вперше відтворив українське Приазов’я.

4. Сахалін. У 1890 р. Чехов їде на Сахалін, де бере участь у переписі населення, а головне – вивчає життя його мешканців. Каторжан і політв’язнів. «Сахалин – это место невыносимых страданий…», - писав письменник. Результат – книга «острів Сахалін», після виходу якої була створена комісія для вивчення життя засланців.

5. Меліхове. У 1892 році Чехов оселяється під Москвою, де за власні кошти будує школу, допомагає хворим на холеру. Цей період був надзвичайно плідним. Письменник пише такі твори: «Палата №6», «Мужики», п’єси «Чайка», «Дядя Ваня». Загострення хвороби змушує Чехова їхати на південь Франції, а потім до Ялти.

6. Ялта. Саме тут письменник зустрічається з Горьким, Л. Толстим, І Буніним, О. Купріним. Встановлюються зв’язки з Московським художнім театром, в якому з успіхом ставляться п’єси Чехова, а актриса О. Кніппер стає дружиною письменника.

7. Баденвейлер (Німеччина). Улітку Чехов виїхав до Німеччини. Стан здоров’я погіршувався. За словами дружини Чехов попросив покликати лікаря. «Я помираю…», - сказав він лікарю. Це були його останні слова. У ніч з 1 на 2 липня письменник помер. Липня відбулося поховання у Москві.

Учитель. Як бачимо, життя Чехова пов’язане з Росією, Німеччиною, де він жив остання роки, а також з Україною. Його бабуся з боку батька була українка. Чехов любив українську літературу. Йому були відомі імена М. Коцюбинського, І.Франка, Л.Українки, він радів можливості читати Т.Шевченка в оригіналі. «Україна дорога і близька моєму серцю. Я люблю її літературу, музику і чудову пісню, сповнену чарівної мелодії. Я люблю український народ, який дав світові такого титана, як Т. Шевченко», - писав Чехов у своїх листах.

Листи… Ніякий підручник з літератури чи монографія не розповість нам про письменника так , як його щоденник або листи.

Прочитайте та прокоментуйте вислови письменника. Що для нього головне?

- «Мистецтво писати – мистецтво скорочувати».

- «Коли я пишу, я розраховую на читача, передбачаючи, що елементи, яких недостатньо в оповідання , він додасть сам».

( Чехов говорить про стислість, лаконізм. Але разом з тим він залишає читачеві широке поле для роздумів, місце для висновків.

За роки творчої діяльності жанр оповідання був доведений до досконалості).

Прочитайте та прокоментуйте вислів Л. Толстого про Чехова:

« Чехова как художника нельзя даже сравнить с прежними русскими писателями - Тургеневым, Достоевским или даже со мной. У Чехова своя собственная форма… Смотришь – человек будто без всякого разбора мажет красками, какие попадаются ему под руку, и никакого как будто отношения эти мазки между собою не имеют, но отойдёшь, посмотришь – и в общем получается удивительное впечатление: перед вами яркая неотразимая картина».

Отже, за допомогою дрібниць, «окремих мазків» письменникові вдається створити цілісну картину. У Чехова своя особлива форма – оповідання.

Теорія літератури

- Пригадайте, що таке оповідання? (Це невеликий прозовий твір, в якому замальовується одна подія з життя головного героя).

- Назвіть ознаки оповідання. (Учні спочатку заповнюють першу колонку таблиці , а потім - другу).

Ознаки оповідання

У творі

Невелика кількість дійових осіб

Бронза,Марфа, Ротшильд, Шакхес, фельдшер

Короткий час дії

3 доби

Невеликий обсяг

4-5стор.

Прозова форма

---

Зображена 1 подія із життя героя

Переосмислення свого життя

Час дії у творі – 3 доби, та Чехов зумів за такий короткий час показати усе життя героїв оповідання.

Робота з текстом

Бесіда.

1. Де відбуваються події у творі?

2. Хто жив у містечку?(Майже всі старі. Але в оповіданні йдеться про те, що жили і молодші. Тому виникає питання:чому автор наголошує, що живуть лише старі? Можливо старість мешканців визначається не тільки віком, а відсутністю духовних запитів, тому нецікавим й одноманітним було їх життя).

Робота в групах.

Завдання 1 групи.

Життя Якова Бронзи

1. Вік.

2. Чим займався?

3. Стосунки з дружиною.

2гр.

Життя Марфи

1. Вік.

2. Чим займалась?

3. Чому перед смертю Марфа мала щасливий вигляд?

3гр.

Ротшильд

1. Що вам відомо про Ротшильда?

2. Чому Яків заповідає віддати скрипку Ротшильду?

4 гр.

Художня деталь

1. Що таке художня деталь.

2. Розкрийте значення деталей у цитатах:

- «В кімнатах містились він, Марфа, піч, двоспальне ліжко, труни , верстат і все господарство».

- «Захворів мій предмет. Подруга життя , як кажуть, вибачте за вислів».

- «За весь час він ні разу не подумав про неї, не звернув уваги, наче вона була кішка або собака…»

- «Марфі Івановій труна – 2крб. 40 коп.»

5 гр.

Символи

1. Що таке символ?

2. Знайдіть в уривку А ось широка стара верба… до слів помчали величезні стада білих гусей») символи та розкрийте їх значення.

(Річка – символ швидкоплинності часу

Стежка – дорога в житті

Верба – жіночість

Стада білих гусей – нездійсненність мрій

Скрипка – духовність, людяність

Трунар – професія, закопує в землю талант).

Підсумки роботи в групах.

Учитель. Чехов не тільки майстер художньої деталі в розкритті характерів героїв, а у виборі прізвищ.

Інформація «учнів –консультантів»

Чому Чехов дає Якову Іванову прізвище Бронза?

Бронза – це сплав міді з оловом. З такого сплаву виготовляли художні вироби, медалі, бо поєднання компонентів надавали металу особливих властивостей: міцність, стійкість. Отже, за асоціацією до природою металу, Яків Бронза містить в собі своєрідний симбіоз різнорідних початків. Міцність і стійкість металу цілком дублюють характерні риси трунаря.

Чому автор дав Ротшильду прізвище багатія?

Ротшильд – міжнародна династія банкірів і громадських діячів. Засновником династії є Ротшильд Майєр Амшель (1744-1812), що заснував банк у Франкфурті-на-Майні: 5 його синів контролювали 5 банків в найбільших містах Європи.

Це всесвітньо відоме прізвище викликає асоціацію з багатством, вагою в суспільстві.

Ротшильд Чехова володіє усім спектром людських почуттів: йому не чужі почуття жалості, люті, образи, розпачу, болю. Саме тим він і багатий. Багатство людини не вимірюється матеріальними благами. Людяність – це найбільший скарб. Тому вибір прізвища не випадковий, а досить промовистий у смисловому розумінні.

Чому Яків називає Ротшильда «часником»?

Часник – образ символ. За своєю природою цей овоч має різкий, відштовхуючий запах і здорові цілющі властивості.

Яків роздратований жалісливою манерою гри Ротшильда на флейті, зовнішнім виглядом, природною разючою яскравістю. Але інтуїція дає відчути Якову таке духовне здоров’я, яке він зариває під шкіру прибутків та збитків протягом багатьох років. Ротшильд, як той часник, відштовхує від себе, але в ньому закладені здорові начала.

Тож прізвища є влучні , це допомагає Чехову розкрити характер героїв.

Робота над епіграфом

Зачитайте епіграф до уроку. Чи є життя Бронзи нормою звичайного людського життя?

Проблемні підсумкові запитання

- Чому оповідання називається не «Скрипка Бронзи», а «Скрипка Ротшильда»?

- Яка головна думка твору?

Вустами головного героя автор порушує філософські питання:

«Чому людина не може жити так, щоб не було отих втрат і збитків?»

« Чого люди завжди роблять не те, що потрібно?»

«Чого люди взагалі заважають жити одне одному?»

Визначення проблем твору

1. Проблема духовності , людяності

2. Марно прожитого життя.

3. Співіснування з іншими людьми.

4. Ототожнення людини з предметом.

Заключне слово вчителя

Людина за Чеховим суперечлива. З одного боку, вона трунар, який закопує в землю свої кращі якості, свій талант. З другого боку, музикант, творець, здатний примножувати Добро, Красу, Духовність. Автор стверджує ідею невмирущості духовності. Він використовує художню деталь, образи-символи, глибокий підтекст, що переконують, що високе і прекрасне житиме, допоки є воронячі гнізда на вербі, молода струнка берізка, скрипка в руках людини. Адже не Бронза, а Ротшильд зумів пробудити духовність міщан. У руках Ротшильда скрипка стала корисною.

Домашнє завдання. Написати міні-твір «Уроки моральності оповідання Чехова «Скрипка Ротшильда».

Вкладення:
Скачать этот файл (Конспект уроку А. Чехов. «Скрипка Ротшильда».doc)Конспект уроку А. Чехов. «Скрипка Ротшильда».doc [ ] 63 Kb
 


Новий сайт

Шановні користувачі та гості сайту .

Ми підготували для вас новий, яскравий і зручний сайт на якому ви зможете не тільки розповідати про свої розробки уроків і замовити сертифікати, але і з користю провести час зі своїми друзями та колегами в соціальній мережі , пограти в цікаві ігри та інш. Ми щойно запустили цей проект, встигніть пройти реєстрацію в числі перших і Ви зможете отримати унікальне і красиве посилання на свій профіль.



Сплата online


Пошук

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 

Лічильник

Проверка сайта

© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.

RU.NET+

Развитие адресной инфраструктуры российских доменов: география всей страны в Интернете

.Москва
.Moscow


Домены верхнего уровня .MOSCOW и  .МОСКВА  для российской столицы

RUCLID

Домены верхнего уровня для культурно-лингвистических сообществ России и географические домены российских регионов

Фонд содействия развитию технологий и инфраструктуры Интернета создан в 2011 году с целью осуществления системной работы с инициативами, направленными на расширение использования Интернета в интересах российского и мирового сообщества.

20.05.15
Фонд открывает регистрацию в домене .RU.NET

21 мая 2015 года в 12:00 по московскому времени Фонд содействия развитию технологий и инфраструктуры Интернета открывает регистрацию доменных имен в домене .RU.NET.

22.04.15
Фонд содействия развитию технологий и инфраструктуры Интернета презентовал новый реестр доменных имен

17 марта в пространстве Cabinet Lounge Фонд содействия развитию технологий и инфраструктуры Интернета (FAITID) презентовал руководителям компаний-регистраторов новый продукт — Flexireg.

20.04.15
Регистрация доменных имен в 71 домене пакета «RU.NET +»

21 апреля 2015 года в 12:00 по московскому времени Фонд содействия развитию технологий и инфраструктуры Интернета открывает регистрацию доменных имен в 71 домене пакета «RU.NET +», среди которых: COM.RU, SPB.RU, MSK.RU и другие. 

После обсуждения с регистраторами, которое состоялось на круглом столе в минувшую пятницу, открытие регистрации в домене RU.NET решено перенести на 20 мая 2015г.