До кожного учня необхідно
підійти, побачити його
труднощі, кожному запропонувати
тільки йому призначене,завдання .
В. О. Сухомлинський
Труднощі в учбовому процесі , особливо якщо вони виявляються ще в початкових класах ,істотно заважають оволодіння дитиною обов’язковою шкільною програмою. Саме у початковий період навчання у дітей закладається фундамент системи знань, які поповнюються в подальші роки , в цей же час формуються розумові і практичні операції,дії і навики , без яких неможливе успішне подальше навчання . Причина виникнення труднощів у навчанні у кожного окремого учня своєрідна і пов’язана як з його індивідуальними рисами ,так і з особливостями його взаємодії з оточенням. Важливим є вивчення чинників цих труднощі учнів саме в початковій школі, де закладаються основи знань ,умінь і навичок ,необхідних для подальшого успішного навчання.
Причини неуспішності
Внутрішні по відношенню до школяра:
- недостатність біологічного розвитку (дефекти органів чуття , соматична ослабленість ,особливості вищої , нервової діяльності , що негативно впливають на навчання ,психопаталогічні відхилення .
Недостатність психічного розвитку:
- слабкий розвиток емоційної сфери особистості , слабкий розвиток волі, відсутність позитивних пізнавальних інтересів , мотивів , потреб. .
Недостатність вихованості:
-недоліки в розвитку моральних якостей особистості , недоліки у ставленні особистості до вчителя, колективу, сім’ї , недоліки у трудовому вихованні .
Зовнішні по відношенню до школяра:
-недостатність освіти особистості (прогалини в знаннях та спеціальних уміннях ,прогалини у навичках навчальної праці ) ;
-недостатність впливу позашкільного середовища ( недостатність впливу сім’ї , недостатність впливу ровесників , недостатність впливів культурно - виробничого оточення.
Ознаки труднощів у навчанні учнів молодших класів
- Учень не може сказати , у чому складність задачі , намітити план її вирішення, вирішити задачу самостійно , вказати , що отримано нового в результаті її вирішення . Учень не може дати відповіді на запитання за текстом , сказати , що нового дізнався з нього .
- Учень не задає питань з приводу матеріалу , що вивчається, не робить спроб знайти та не читає додаткових до підручника джерел.
- Учень не активний та відволікається в ті моменти уроку , коли йде пошук , необхідне розумове напруження , подолання труднощів .
- Учень не реагує емоційно (мімікою та жестами) на успіхи та невдачі , не може дати оцінку своїй роботі , не контролює себе .
- Учень не може пояснити мету виконаної вправи , сказати , на яке правило вона дана , не виконує припису правила , пропускає дії , плутає їх порядок , не може перевірити отриманий результат та хід роботи .
- Учень не може дати визначення понять , формул , доказів , не може ,викладаючи систему понять , відійти від готового тексту , не розуміє тексту , побудованого на вивченій системі понять.
Профілактика неуспішності
Етапи уроку |
Акценти в навчанні |
Процес контролю за підготовленістю учнів |
Спеціально контролювати засвоєння питань , що зазвичай викликають в учнів найбільші ускладнення . Ретельно аналізувати та систематизувати помилки , яких припускаються учні під час усних відповідей , у письмових роботах , виявляти типові помилки для класу та концентрувати увагу на їх усуненні. Контролювати засвоєння матеріалу учнями , які пропустили попередні уроки . Після закінчення вивчення теми або розділу , узагальнити підсумки засвоєння понять , законів , правил ,вмінь та навичок школярами , виявити причини відставань . |
Викладання нового матеріалу |
Обов’язково перевіряти в ході уроку ступінь розуміння учнями основних елементів викладеного матеріалу. Стимулювати питання з боку учнів при ускладнених під час засвоєння навчального матеріалу. Вживати засоби щодо підтримання інтересу до засвоєння знань . Забезпечувати різні методи навчання , що дозволяють всім учням активно засвоїти матеріал . |
Самостійна робота учнів на уроці |
Підбирати для самостійної роботи завдання за найбільш суттєвими , складними розділами навчального матеріалу ,прагнучи меншою кількістю вправ , але поданих за певною системою , досягти більшого ефекту . Включати до складу самостійної роботи вправи з усунення помилок , допущених під час відповідей та в письмових роботах . Інструктувати про порядок виконання роботи . Стимулювати постановку питань до вчителя , якщо виникають ускладнення під час самостійної роботи . Вправно надавати допомогу учням в роботі , всебічно розвивати їх самостійність . Учити вмінням планувати роботу , виконувати її в належному темпі та здійснювати контроль . |
Організація самостійної роботи учнів поза класом |
Забезпечити в ході виконання домашньої роботи повторення пройденого . Систематично давати домашні завдання для роботи над типовими помилками . Чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт , перевіряти ступінь розуміння цих інструкцій . Погоджувати обсяг домашніх завдань з іншими вчителями класу , запобігаючи перевантаженню . |
Для створення емоційного стану учнів в класі проводжу фізкультхвилинку «Мімічна гімнастика»:
- наморщити лоба, підняти брови (подив);
- розслабитись;
- звести брови, насупити (сердитий);
- розслабитись;
- повністю розслабити брови, закотити очі (а мені всерівно байдужість);
- розширити очі , рот відкритий, руки стиснуті в кулаки,все тіло напружене (страх);
- розслабитись;
- усміхнутися, підморгнути (весело, он який);
Для покращення емоційного стану використовую гру «Я і мої емоції»,в якій діти повинні пригадати ситуацію, в якій вони відчували ту або іншу емоцію, чим був зумовлений такий стан. Також цьому сприяє і гра «Клубок» . Діти сідають у коло та передають один одному клубок. Вони називають свої імена і побажання однокласникам.
Для підтримання інтересу до засвоєння знань проводиться подорож за підручником «Читанка»(повторення матеріалу вивченого за рік). Під час подорожі діти побували на станціях : «Знайомі незнайомці», «Нумо відгадай», «Казкова лотерея», «Пізнай героя»(вікторина), «Країна Поезія».
Допомогти конкретній дитині неможливо без розуміння певних труднощів, які у нього виникають . А це вимагає від педагога уміння розпізнати типові труднощі і надати конкретну допомогу.