Вчительський Журнал он-лайн

 

Яі Україна.Громадянська освіта "Права та обов'язки громадянина"

Друк

Normal 0 false false false RU X-NONE X-NONE

Тема: Права й обов’язки громадянина. Права дітей.

Мета: Ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками; формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті учнів; навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; розвивати культуру дітей, акторські здібності; виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.

Обладнання: презентація у форматі Microsoft Office Power Point, картки - ілюстрації для роботи в групах, ілюстрований матеріал до теми, іграшковий мікрофон.

Хід уроку

I. Організаційний момент ( 1слайд)

1. Привітання

Нумо, діти, підведіться,

Один одному всміхніться.

У нас сьогодні в класі

Гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться

І веселенько так всміхніться

І всі разом скажіть їм: « Добрий день! »

2. Настанова на урок

а) Всі сідайте тихо, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

руки вчасно підіймати

б) Девіз уроку: "Працюй наполегливо, швидко, старанно, (2слайд)

Щоб жодна хвилина не втратилась марно".

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Бесіда:

- Давайте пригадаймо діти, яку тему уроку ми з вами вивчали на минулому уроці? ( Державна мова)

- Що таке держава? (країна , в якій ми живемо)

- У якій державі ми живемо? (В Україні)

- Хто ми за національністю? (Українці)

- Яка наша держава ? (правова, соціальна , незалежна)

- Хто є господарем нашої країни ? (народ)

- Хто є главою держави ? (президент)

- Про що говорить дата 24 серпня 1991р.? (проголошено незалежність України)

- Чи повинні ми дбати про добробут і порядок у ній? (Так)

ІІI. Мотивація навчальної діяльності.

Метод «Сценарно-рольова гра».

- Діти, ми з вами знаємо, що в кожній казці перемагає добро.Сьогодні ми відправимося в казку, але наша казка буде незвичайна, вона більш сучасна. Давайте послухаємо наших героїв. (3 слайд)

Звучить музика (пісня «Бу-ра-ті-но!»). Заходять казкові герої Буратіно та Мальвіна.

Буратіно : Ви говорите, шановна Мальвіно, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна: Це так. Лише одна країна відмовилася. Це країна Дурнів. Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив Карабас – Барабас.

Буратіно: Здорово! І це все!

Мальвіна: Ні. Ще кожна дитина має право на освіту, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.

Буратіно: Подумаєш, а, якщо я не хочу вчитися у школі?

Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання законів Конституції. Адже, крім прав, кожен громадянин повинен пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, – це ваш обов’язок.

Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо у мене є права, це значить, можна робити все, що хочеш!

Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Ви не маєте ніяких знань з правознавства. Послухайте, у кожної людини є права, які належать кожному від народження і які неможливо забрати: право на життя, на особисту недоторканість, право на працю і відпочинок та багато інших.

Буратіно: Та це дурість якась. Люди не можуть бути однаковими, рівними. Ось ви дівчинка, а я хлопчик, у вас маленький носик, а у мене довгий ніс, у вас блакитне волосся, а у мене ні.

Мальвіна: Послухайте, народжуватися рівними – це значить народжуватися людьми з однаковими правами та обов’язками. Зрозуміло вам?

Буратіно: Та не зовсім.

Мальвіна:А тому ми сьогодні в гостях в учнів, які допоможуть вам у всьому розібратися. Добрий день, діти! Чи дозволите нам залишитися у вас на уроці? – Добре, залишайтеся.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, а що означає – бути громадянином України? (любити рідну мову, поважати український народ, шанувати традиції країни, поважати права інших людей, сумлінно виконувати обов’язки). Як кожний справжній громадянин, ви повинні знати свої права і обов’язки .

- Сьогодні наш урок присвячений саме цій темі.

Тема нашого уроку: «Права та обов’язки громадян». (4 слайд)

А сформулювати мету нашого уроку може кожен з вас.

Скористайтеся фразою: «На цьому уроці я дізнаюся …» (5 слайд) (Які права та обов’язки мають громадяни країни, як їх розрізняти; які правові документи їх гарантують.)

- Так діти, на уроці ми дізнаємось про основні права та обов’язки громадян, навчимося їх розрізняти, познайомимося з такими поняттями як «Декларація», «Конвенція», «Конституція». Спробуємо пояснити єдність прав дитини та її обов’язків. Разом із цим будемо розвивати вміння критично мислити, висловлювати свою думку, а також виховувати почуття відповідальності за себе та за свої вчинки.

- На уроці ми з вами будемо працювати за таким планом:

( план розміщено на дошці)

План

1. Вивчаємо Конституцію України

2. Працюймо з підручником

3. Робота в зошиті в парах

3. Ознайомлюємося з поняттям Декларація і Конвенція

4. Знайомство з терміном «обов’язок”

5. Завдання «Кожному символу – свій підпис»

6. Фізкультхвилинка

7. Пошта від казкових героїв.

7. Робота в групах

8. Інсценізація ситуацій.

9. Оцінювання роботи на уроці

10. Рефлексія. Створення книги «Прав та обов’язків»

2. Розповідь вчителя

- Ми з вами живемо у вільній і незалежній державі. Про Україну знають у всьому світі як миролюбну, працьовиту і незалежну державу. Тепер ми вільні. У нас є своя Конституція. А що таке Конституція, нас познайомить наш консультант, а ви уважно послухайте.

- Консультант 1: Конституція – Основний Закон держави.(7 слайд)

У ній записані всі правила, за якими повинні жити люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати. За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Від нас залежить, якою стане наша рідна держава: сильною й розвинутою, з високим рівнем жит­тя її громадян, чи слабкою, залежною від волі інших держав. Чим сильніша і розвиненіша держава, тим краще в ній живеться людям – її громадянам; чим більше піклуються про державу її громадяни, тим вона сильніша й розви­неніша. Всі громадяни мають рівні права і обов'язки.

3. Вправа «Сенкан»

– Діти, послухавши повідомлення консультанта про Конституцію, скажіть що ви уявляєте, коли чуєте слово Конституція? Кожен з вас висловить свою думку, виконуючи вправу «Сенкан». (8 слайд)

Допоможе вам підказка. 1-й – іменник, що відбиває тему; 2-й – два прикметники; 3-й – три дієслова; 4-й – фраза, що виражає особисте ставлення до теми; 5-й – одне слово – синонім до назви тема ( Конституція. Основна, справедлива. Гарантує, захищає, зобов’язує. Закон.)

Конституція встановлює певні порядки в суспільстві.

- Діти, що потрібно для того, аби дитина виросла? (їсти, гратися, займатися фізкультурою, вчитися, спілкуватися, дотримуватись здорового способу життя.)

- На все, що ви зараз сказали, ви маєте право.

- Як ви розумієте, що ж таке «право»? (Необхідне правило; те, що можна робити).

( слайд 9) Право система обов’язкових дій для всіх, формально зазначених правил поведінки.

- А ще: ( 10 слайд) Право – надане законом держави можливість здійснювати певну діяльність.

4. Робота з підручником

- Як ви вважаєте, які права мають громадяни України? Пригадайте, будь ласка, основні права громадян України визначенні в Конституції нашої держави, прочитавши статтю в підручнику на с.59, та назвіть їх.

Читання вірша учениці Ганни К. з Житомирської області про права дитини (с.59, підручник Т.М.Байбара, Н.М.Бібік «Я і Україна») та співвіднесення висловлювання дівчинки з правами визначеними в Конституції.

– Про які права ви прочитали увірші?

· Право на життя.(12 слайд)

· Гуманне ставлення і охорону здоров’я. (13 слайд)

· Право на відпочинок і дозвілля.(14 слайд)

· Право на освіту і працю.(15, 16 слайд)

· Право на повноцінне харчування (17 слайд)

· На любов і піклування (18 слайд)

5. Робота в зошиті в парах

- Діти, відкрийте свій зошит на стр. 37, прочитайте які права вам гарантує Конвенція про права дитини і співвіднесіть ці права з правами, визначеними Конституцією України ( с.59 підручника)

6. Формування уявлень про Декларацію прав дитини та з’ясування обов’язків та прав дітей.

- За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини». А про Декларацію нам розповість консультант.

Консультант 2: (20 слайд) Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН, а прийнята аж у 1959 році. Цей закон повинні виконувати люди всієї нашої Землі. (21 слайд)

У 1989 році 191 прогресивна країна світу підписали Конвенцію прав дитини, яка має 54 статті, написаних на 6 мовах.

Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

- Що ж означають слова «декларація» та «конвенція»?

- Значення слів пояснюють учні з довідкового бюро

1 учень: ДЕКЛАРАЦІЯ - це слово латинське, у перекладі означає заява,оголошення. Це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.(22 слайд)

2 Учень: КОНВЕНЦІЯ – це угода, міжнародний договір із певних питань. КОНВЕНЦІЯ допоможе отримати відповіді на багато питань, які цікавлять і можуть цікавити дітей. (23 слайд)

- З Декларацією прав дитини ви вже знайомились на уроках і класних годинах у попередніх класах і тому знаєте свої права.

7. Знайомство з терміном «обов’язок”

– Діти, кожна людина має не тільки права, але й обов’язки перед суспільством. Вона повинна поводитися так, щоб не заважати правам та свободам інших людей. До того ж треба пам’ятати, що права нерозривно пов’язані з обов’язками.

- Діти, а що ж таке обов’язок? (ОБОВ’ЯЗОК – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі та оточуючим.) (24 слайд)

- Як ви вважаєте, які ваші основні обов’язки? (Навчатися в школі, допомагати старшим та доглядати менших, слухати батьків, піклуватися про своє здоров’я.)

– Отже, ви зобов’язані вчитися, виконувати посильну для вас фізичну працю, оберігати природу, поважати права інших людей. У школі ви повинні старанно вчитися, виконувати шкільні доручення. Вдома в коло ваших обов’язків входить піклування про членів вашої родини, посильна допомога старшим, догляд за меншими, гарна поведінка, піклування про своє здоров’я.

- А чи досконало ми знаємо свої права та обов’язки давайте перевіримо, виконавши наступне завдання.

8. Завдання «Кожному символу – свій підпис» (25 слайд)

- На дошці розміщені символи прав дитини, а у вас на парті є підписи до них (по черзі діти виходять до дошки і чіпляють підписи з коментуванням.)

9. Слово вчителя

- Діти, серед записаних вами прав є право на відпочинок. То давайте і ми з вами відпочинемо.

VI. Фізкультхвилинка (26 слайд)

10. Пошта казкових героїв. Робота в групах

Буратіно звертається до учнів:

- Діти, поки ви відпочивали на адресу вашого класу прийшла якась незвичайна телеграма від наших з Мальвіною друзів. Прошу вас розібратися, що це за телеграми. Від кого вони? (27 слайд)

Вчитель: Дозвольте зачитати Вам її текст.

Звертаємося за допомогою! Захистіть наші права!

Літературні герої.

– Що, допоможемо літературним героям?

– Для того,щоб ми змогли допогти нашим героям, треба поділитися на групи. Кожна група зараз отримає завдання. Потрібно дати відповідь на запитання героя казки.

Відповідати потрібно за поданим кліше (28 слайд)

 «Ми вважаємо, що …..»  «… тому, що ….»  «Таким чином …»

(Звучить музика «В гостях у казки») ) (29 слайд)

(Діти отримують завдання, виконують його, дають свої відповіді)

1 група (30 слайд)

Червона шапочка із казки Шарля Перро: Злий та підступний Сірий Вовк удавав із себе доброго, дізнався, як потрапити в будинок до моєї бабусі, а потім проковтнув і бабусю, і мене. Лісоруби врятували нас. Чи порушив Вовк наші права? (Ми вважаємо, що Вовк вчинив погано тому, що порушив статтю Декларації прав людини, в якій написано, що кожна людина має право на життя, свободу та особисту недоторканість.)

2 група (31 слайд)

Кай із казки Г.Х.Андерсена «Снігова королева»: Снігова королева викрала мене і відвезла у свій величезний льодовий палац. Вона обіцяла мені подарувати увесь світ і пару ковзанів. Але мені чомусь здається, що так не можна було робити. А ви як думаєте? (Ми вважаємо, Снігова королева вчинила неправильно, тому що за законами Конституції діти мають право жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлучати.)

3 група (32слайд)

Карлсон із казки А.Лінгрен «Малюк і Карлсон, який живе на даху»: ФрекенБок не поважала і не любила дітей. Вона промовляла: «Нічого-нічого! В мене діти і собаки швиденько стають шовковими?» Чи мала вона право з ними так поводитися? (Ми вважаємо, що Фрекен Бок була не права тому, що у Декларації прав дитини сказано, що жодна дитина не повинна бути скривджена. А в Конституції записано, що кожен має право на повагу до його гідності… Таким чином вона порушувала права дітей)

- Молодці, діти. Ви всі правильно відповіли на запитання на казкових героїв. Ми з вами добре знаємо, що кожна казка закінчується добре. І ми знаємо, що порушення прав завжди карається. А це означає, що кожен повинен знати, які права у нього є, що робити, якщо їх порушують. Кожна дитина має право на щасливе життя!

V. Закріплення вивченого матеріалу (Перевірка сприйняття і засвоєння дітьми матеріалу).

1. Інсценізація ситуацій. (Завдання від казкових героїв) (33 слайд)

1 ситуація «У КАБІНЕТІ ДИРЕКТОРА”. (34 слайд)

(Директор у кабінеті зайнятий роботою, заходить учителька з учнем).

Учитель. Дозвольте, Іване Івановичу?

(Учитель тягне учня за одяг).

Директор. Заходьте. Що трапилось?

Учитель. Знову цей Сидоренко вибив шибку на першому поверсі!

Директор. Маріє Іванівно, як це трапилося?

Учитель. Грали у сніжки, іншого місця їм не знайшлось.

(Учень стоїть похнюпившись).

Директор. Батьків повідомити, хай відшкодують.

ПИТАННЯ ДО УЧНІВ: Хто порушив обов’язок? (Учень). Чиї права порушені? ( Директора школи)

2 ситуація ,,НА ВУЛИЦІ(35 слайд)

(До міліціонера звертається дідусь. Старенький тримає за руку хлопчика).

Дідусь. Товаришу міліціонер! Можна до вас звернутись?

Міліціонер. Що трапилось?

Дідусь. Цей хлопчисько (тягне його за рукав) забрався до мого саду без дозволу. І нарвав собі черешні.

Міліціонер. Як це трапилось?

Хлопець. Я йшов вулицею. Бачу, через паркан нахилилась гілка черешні, яка була рясно обсипана ягодами. Я зірвав собі трошки покуштувати. Яка ж була смачна черешня! Я не втримавсь, заліз на дерево… А тут дідусь…

Міліціонер. Зараз ми з’ясуємо, де ти живеш, знайдемо твоїх батьків. Вони повинні відшкодувати Ваші, дідусю, збитки.

ПИТАННЯ ДО УЧНІВ: Хто порушив обов’язок? (Хлопчик.) Чиї права порушені? (Дідуся).

2. Технологія «Мікрофон».

– Діти, давайте підведемо підсумок нашого уроку і дізнаємось, чи змогли ми досягти мети уроку, яку поставили собі на початку уроку. А допоможе нам в цьому «чарівний» мікрофон. Хто отримає мікрофон, відповідає на запитання.

– Розкажіть про свої враження від сьогоднішньої теми уроку?

– Що нового дізналися ви сьогодні на уроці?

– Які нові слова запам’ятали?

1. Рефлексія (36 слайд)

- Дітки, а щоб подивитись, як ви засвоїли права та обо’вязки, які мають громадяни України пропоную нам разом скласти свою книжечку «Прав та обовязків». Пропоную на аркушах, які у вас лежать на партах записати в першу колонку декілька прав, а в іншу обов’язки . (По черзі вчитель визиває деяких учнів до дошки вони називають свої права та обовязки, клеючи аркуші в книжечку).

- Діти, всі останні листочки в книгу ми з вами доклеїмо після уроку.

3. Оцінювання учнів (37 слайд)

- Ви всі сьогодні старанно працювали на уроці. Я від вас очікувала на уроці : активності, співпраці, дружньої роботи, старанності, поваги до законів України. І вони справдились Тому б мені хотілося відмітити учнів, які приймали активну участь на уроці. (Вчитель оцінює учнів і коментує за що саме поставлена така оцінка: працював активно, творчо, старався, працював нижче своїх можливостей.)

VI. Підсумок уроку

– Діти, я бажаю, щоб ви в своєму житті зустрічали менше несправедливості, що ваші права не порушувалися. А, якщо це станеться, то ви повинні звертатися до:  Вчителів, адміністрації школи;  Дорослих людей;  Службу у справах дітей;  Міліцію (телефон 102).

I. Домашнє завдання (38 слайд)

1 група Намалювати символами права дітей

2 група Прочитати казку, в якій є порушення прав, та намалювати до неї ілюстрацію

Буратіно: Спасибі вам, дорогі діти, що відгукнулися, прийшли на допомогу. Тепер я буду знати свої права та виконувати свої обов’язки. І завтра піду до школи. До побачення!

Мальвіна: До побачення, діти! Дякуємо за чудовий урок! (39 слайд)

Вкладення:
Скачать этот файл (Права та обов'язки громадянина.docx)Відкритий урок. "Права та обовязки громадянина" [Відкритий урок з Я і Україна. Громадянська освіта. "Права та обовязки громадянина" для 4 класу] 823 Kb
Скачать этот файл (Презентация1.ppt)"Права та обовязки громадянина" [Мультимедійна презентація ] 11178 Kb
 

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.