Петрова Світлана Федорівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії Новоолексіївської ЗОШ І - ІІІ ст №2 Генічеського р - ну Херсонської області.
Тема. Людина серед людей. Сім,я.
Мета. Дати учням уявлення про сім’ю, про її склад, уточнити уявлення дітей про сімейні стосунки, ознайомити з основними нормами поведінки, відносинами та обов’язками в сім’ї. Розвивати вміння піклуватися про членів в сім’ї. Виховувати любов і повагу до членів родини, внутрішню потребу у збереженні сім’ї.
Обладнання. Комп’ютер, картки для роботи в групах, підручник, картки з прислів’ями.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось дзвінок пролунав,
На урок нас всіх зібрав.
Дітки, в нас гостей багато
Тож давайте їх вітати.
1. Привітання учнів
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік!
В добрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх гостей вітаємо.
Подивіться, що ми знаємо!
Учитель. Хто повинен першим сісти?
Хлопці. Краса!
Дівчата. А потім – сила.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок – діалог. Нехай він принесе нам радість від нашого спілкування
2. «Світлофор настрою».
3. Реклама уроку.
- Давайте зробимо рекламу нашого уроку.
Урок буде: цікавим,
творчим,
науковим,
розвивальним
- Що ми візьмемо з собою на урок?
Старанність
Охайність
Увагу
Спритність
Активність.
ІІ. Актуалізація знань.
- На попередніх уроках ми говорили про те, як людина змінюється з часом в кращу сторону, що вона робить для того, щоб стати успішною, щасливою.
- Спробуємо зібрати квітку успішної людини, щасливої людини, готової до змін на краще.
(Діти прикріплюють на дошку пелюстки з якостями, необхідними успішній людині)
- Я буду здоровим я буду веселою
- Я буду вихованою я буду добрим
- Я буду милосердним я буду щедрим
- Я буду працелюбною я буду наполегливим
- Я буду працьовитим я буду справедливим
- Я буду чесним я буду старанним
- Навіщо людині змінюватись на краще? (Щоб легко було жити поряд з іншими людьми)
ІІІ. Мотивація учнів до сприймання нового матеріалу. (слайд 2)
- Назвіть головне чудо на планеті Земля. Щоб побачити це чудо, зазирніть у цю чарівну скриньку. То кого ви там побачили? Так, ви побачили себе.
- Дуже багато на світі чудес! Дерева – гіганти, фантастичні водоспади, химерні палаци, висячі сади, величні храми, падаючі башти… Але ні одне з чудес світу не можна порівняти з тим, що завжди поруч з нами.
- Це диво – ми самі!
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої одні (В.Симоненко)
(слайд 3)
На сьогодні відомі випадки, коли в силу тих чи інших обставин діти виховувалися тваринами. В результаті вони не стали справжніми людьми: не вміли розмовляти людською мовою, поводили себе як тварини. Нам пощастило, що ми з вами живемо серед людей, спілкуємося один з одним.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 4)
- Якою людиною ви хочете бути?
Я хочу бути …
Я мрію бути…
- Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення цікавого і важливого розділу «Людина серед людей». Кожна людина приходить у світі вже від першої хвилини свого буття знаходиться між людьми, де є багато правил, законів, а також заборон. При вивченні цього розділу ви взнаєте багато секретів, які допоможуть вам стати ввічливою, мудрою, доброю і уважною не лише для людей, а й для всього навколишнього світу, у якому нам випало щастя жити.
- IV. Робота над темою уроку.
1. Оголошення теми і мети уроку. (слайд 5)
- Діти, для того, щоб дізнатися ключові слова нашого уроку, потрібно розгадати ребуси:
7’Я Р 1 а
Слайд 6
- Тема нашого уроку: «Людина серед людей. Сім,я». Ми будемо говорити про вас, ваші родини, згадаємо, кого відносять до рідні, що таке рід; дізнаємось, які існують родоводи. Зрозуміємо, що тільки в родині виховується і формується справжня і хороша людина.
2. «Асоціативний кущ». ( слайд 7)
- Що асоціюється у вас зі словом сім,я?
3. Творче завдання (слайд 8)
Із поданих букв скласти слова на тему «Сім,я».
Р, О, Д, И, Н, А ,І, Я, С, ,М, Б, Т?
- Звичайно ж , тато, мама, братик, сестричка – це найрідніші на світі люди, які один одного шанують, люблять і є членами єдиної сім,ї. Сім.я, мов сонечко, зігріває людину від народження і до кінця днів.
Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас, у ній панує злагода, повага до старших, особливо до дідусів і бабусь.
Кожна сім,я – це частина великого українського народу.
4. Робота в групах. Словникова робота. (слайд 9)
Сім’я – група рідних людей, що живуть під одним дахом.
Рід – це низка поколінь, які походять від одного предка.
Рідня, родичі – ті, хто перебуває і спорідненні між собою
Родовід – це історія поколінь певного роду, перелік, запис, що виявляють й ілюструють походження, послідовність поколінь.
- Готуючись до нашого уроку, я знайшла в одній із книг такі слова: «Будь – яка дорога починається з перших кроків, будинок - із фундаменту, а людина стає людиною тільки в родині»
- Поміркуйте над цими словами. Чи згодні ви з ними? (слайд10)
- Навіщо людині родина?
- Доповніть схему потрібними словами.
|
|||||
6. Бесіда. (слайд11)
- А чи можна назвати наш клас сім,єю? Доведіть.
- Пригадайте зараз девіз нашого класу.
У нас немає ти,
У нас немає я,
Ми – єдиний клас,
Ми – одна сім,я!
7. Фізкультхвилинка. «Ми – одна сім,я» Діти стають в коло. (слайд12)
- Час настав для відпочинку – почнемо фізкультхвилинку .
В цьому класі друзі всі ми, раз-два-три.
Ви і ми, і ти, і я – раз-два-три.
Руку дай тому, хто зліва,
Руку дай тому, хто справа,
Ми одна сім'я.
Посміхнісь тому, хто зліва раз-два-три.
Посміхнись тому, хто справа раз-два-три.
Ми – одна сім'я.
VІ. Закріплення нових знань. (слайд13)
1. Робота з підручником (ст. 34). Читання тексту в особах.
2. Вправа « Стосується кожного»(Інтерв’ю). Діти стають в коло.
- Уявіть, що до нас завітали кореспонденти телеканалу «Інтер» і хочуть взяти інтерв’ю для програми «Стосується кожного»
– Як звуть твоїх дідуся і бабусю?
– Ким працюють твої батьки?
– Які захоплення мають дідусь і бабуся?
- Найсмачніші пироги у вас пече…
- Найсильніший і найсміливіший у вас …
- Цікаві казки вміє розповідати …
-Скільки років твоєму татові?
- Якого кольору очі у твоєї матусі?
- Як звуть твою тітоньку?
- Твою маму звати …
-Коли народився твій тато?
Родина, рід, які слова святі. (слайд 14)
Вони потрібні кожному в житті,
Бо всі ми з вами ніжні гілочки,
На дереві, що вже стоїть віки.
Це дерево – наш славний родовід,
Це – батько й мати, прадід твій і дід.
- Наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду.
- Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із вас. Гілки – ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур – дідусі й бабусі. Відростки їхні брати і сестри. Коріння – батьки ваших дідусів і бабусь. Чим міцніше росте дерево – тим більше є рід, у кожної гілочки або коріння є своє ім’я.
-Отже. в кожної сімї є родовідне дерево. А яке коріння у вашого дерева, ви попрацюєте разом з батьками і розкажете на наступному уроці.
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти,
Без стремління човен не пливе,
Без коріння сохне все живе. (Н. Матвієнко)
Прослуховування пісні «Родина» (слайд 15)
2.Робота в групах Гра «Будівельники»
- Я думаю, діти, що ви розумієте, що не може бути нічого важливішого за рідну домівку, де тебе завжди підтримають, зрозуміють, поспівчувають. Колись ви станете дорослими і будете будувати свій дім. Як же побудувати таку щасливу оселю? З чого почати? Я пропоную вам пограти в гру «Будівельники». Є така традиція перед початком будівництва, зміцнити бригади загальним символічним тисненням рук.
Завдання для 1 бригади: на «цеглинах», запропонованих вам, записати якомога більше слів, пов,язаних зі словом «Дім». «Дім – це..
Завдання для 2 бригади: написати слова, які асоціюються зі словом сім,я
«Сім,я – це…
Завдання для 3 бригади: записати декілька понять, які ви можете запропонувати для зміцнення сімейних відносин.
- Усі бригади готові, залишилося тільки побудувати будинок. Будівництво починається з фундаменту.
Завдання для 4 бригади: скласти пам’ятку щодо поведінки в сім’ї .(слайд 16)
І бригада готова: Дім – це …(оселя, фортеця, пристань, домівка, очаг, кров)
ІІ бригада: «Сім,я – це я, тато, мама, бабуся, дідусь, брат, сестра, тітка, дядько, інші родичі».
ІІІ бригада: «Щоб сім,я була міцною, необхідні повага, порозуміння, любов, довіра,вірність,терпіння, доброта, співчуття, піклування.
IV бригада. Пам’ятка:
1) Бути уважним і ласкавим до всіх членів родини:;
2) Казати тільки правду;
3) Робити всім приємне;
4) Не завдавати ні прикрощів, ні болю рідним.
3.. Лото прислів’їв
- В усній народній творчості існує багато образних висловів про сім’ю, родину. Пригадаймо їх. Потрібно скласти прислів’я із частин. Одна група читає початок прислів’я, а решта шукає продовження.
Без сім’ї немає… (щастя на землі).
Шануй батька і неньку - … (буде тобі скрізь гладенько).
На сонці тепло, … (а біля матері добре).
Яке деревце – такий клин, … (який батько – такий син).
4. Продовження розповіді вчителя
- Ваші батьки працюють, багато роблять корисного для держави. При цьому й виконують свої домашні обов’язки.
- Хто у вашій сім’ї готує їсти, пере, прасує, прибирає, ходить до магазину?
- Якщо ви ще не навчились підтримувати чистоту і порядок в своїй кімнаті, поливати квіти, доглядати за домашніми тваринами, то повинні зробити це. Адже – це нескладна робота, і , виконуючи її, ви допомагаєте своїм батькам.
5.Гра – вправа « Закінчіть правила» (слайд17)
- Розкидав – склади
- Насмітив - …(підмети)
- Де взяв річ - …(там її поклади)
- Розлив - …(витри)
- Розсипав -…(збирай)
- Замастив -…(помий)
6.Ситуаційні завдання.
Що ти робиш, коли…
… сестричка просить почитати казку, а товариш кличе надвір?
… і уроки вивчив, і почитав, і не знаєш, куди себе подіти?
Як ти поведешся, коли…
…вийшов надвір, а бабуся підмітає повідвір’я?
… побачив, що на кухні стоїть посуд, який мама не встигла помити після сніданку?
7.Вправа «Займи позицію»
- Оберіть позицію: Сім’я буде щасливою, коли…
… кожен допомагає один одному, а люди - веселі і добрі.
… кожен дбає тільки про себе, немає дружніх стосунків між людьми, панують заздрість, хитрість, жадібність.
8.Метод «Крісло автора» Презентація сім,ї
- Одним із ваших індивідуальних завдань було скласти невеличкий твір про свою родину і намалювати її портрет. (Декілька учнів презентують свої родини).
8. Метод «Рюкзак». (слайд 18)
Записати людські чесноти, які допоможуть вам у майбутньому жити серед людей і побудувати свої власні щасливі сім,ї.. Запишіть, складіть в рюкзак, щоб взяти із собою у життєву дорогу.
9.Хвилинка поезії.
10. Висновки. (слайд 18)
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія
- Діти, які люди найдорожчі, найважливіші у нашому життя?
Що таке родина?
Якою буває сім’я?
Хто є корінням в сім’ї?
Хто є частиною великого українського народу?
- Молодці діти, ви сьогодні попрацювали, дуже добре!
2. Виставлення оцінок за кращі відповіді на уроці.
3. «Світлофор настрою».
- Народна мудрість говорить: «Три біди є у людини: смерть, старість і …
– Якою є третя біда?
Відповідь: погані діти.
- Старість неминуча, смерть невблаганна – перед нею не можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей можна дім зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей.
Тож завжди намагайтеся бути слухняними і вихованими, турбуйтеся про своїх батьків і не завдавайте їм прикрощів.
Шануйте, діти, і поважайте своїх живих предків, доглядайте за могилами своїх пращурів. Вірю, що ви будете вихованими, і ніхто з вас не стане на шлях перекотиполя.
-Людина, як і рослина ,не може жити без свого середовища. Починає засихати і перероджуватися. І якщо хтось не засвоїть родовідних цінностей, то на все життя залишається без роду, без родинної підтримки (Легенда про перекотиполе) ( слайди 19-22)
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника на с.34 -37.
2.Намалювати родовідне дерево своєї родини .