Вчительський Журнал он-лайн

 

Урок читання у 3 класі на тему: "Шевченкове слово»

Друк

Урок  читання

у 3 класі на тему:

"Шевченкове слово»

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Яворівської загальноосвітньої  школи І – ІІІ ступенів

Залівадна В.М.

 

2013

 

 

Тема. "Шевченкове слово".

Мета. Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, техніку читання, вміння самостійно робити висновки. Виховувати любов і повагу до світлою образу поета-мислителя і борця.

Тип уроку. Урок позакласного читання

Обладнання. Т. Г. Шевченко "Кобзар", Д. Красницький "Тарасові світанки", О. Іваненко "Тарасові шляхи", Г. Бойко "Про дідуся Тараса",  портрет поета, ком’ютер.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Пригадаймо девіз нашого уроку

«Правильно читаємо,

Чітко розмовляємо,

Мову  розвиваємо!»

 

II.  Оголошення теми уроку.

—  Діти, наш урок присвячується геніальному синові українською народу Тарасу Шевченку. Його твори, а також твори інших письменників про поета, художника допоможуть більше дізнатись про його життєвий шлях, його творчість.

.

III. Сторінками життя Тараса Шевченка (наші дослідження)

1. Нам з вами важко уявити Україну часів Тараса Шевченка, і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів, білих хат, тихих вод, ясних зір жилось обшарпаним голодним людям, змореним тяжкою працею.

2. В Україні були пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізнього вечора працювали кріпаки на панських ланах, відробляючи панщину. Часу для роботи на своєму полі не було. Крім панщини, кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які не було в них грошей. За борги пани били кріпаків різками, міняли їх на тварин (коней, собак), відривали дітей від батьків, жінок від чоловіків, програвали в карти.

 

3. 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки дали йому ім'я Тарас.

4. Коли минав  йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім'єю до села Кирилівка. Велика була сім'я: батько Григорій, мати Катерина, три сестрички (Катря, Ярина, Марійка), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев'ятеро.

 

5. Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та сестра Катерина.

 

6. Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на панщину, і всі були в хаті. Збирались тоді довкола дідуся. Слухали його розповіді про те, як вороги руйнували Січ, як у людей землю відбирали, як ляхи над народом знущались, про гайдамаків — борців за правду і волю, про високі могили, в яких спочивають славні лицарі-запорожці.

 

7. Отак серед забав з однолітками над рікою в леваді, в полоні дідусевих оповідань минало Тарасове дитинство. Та недовго воно тривало. Як минало Тарасові 9 років, померла його добра мати, а в хату прийшла  зла мачуха. Цілими днями доводилось ховатися від неї в бур'янах. Але ось влітку 1824 року сталася подія, що надовго запам'яталась Тарасові. Про неї розповідається в оповіданні Антона Лотоцького "Малий Тарас чумакує".

 

Вибіркове читання

 

- Хто читав вдома цей твір?

- Куди мандрував Тарасик з батьком?

- Чи сподобався хлопчикові степ?

- Які картини малювала уява Тараса  в степу?

3. Повідомлення учнів.

Учень. Немало мандрував Тарас по селах у пошуках людей "щоб добру навчили». Багато знущань і кривди зазнав він від дяків, до яких попадав у науку.

Зустрівся на цьому шляху сільський маляр, що впізнав талант Тараса і готовий  його вчити, якщо той принесе дозвіл від пана. Не отримав хлопчина дозволу. А натомість став козачком у пана Енгельгардта.

 

Учень. Лише на 24 році життя став він вільною людиною. За великі гроші його було викуплено з кріпацтва, тоді він зміг навчатися в Академії мистецтв.

 

Учень. «Виповів свою натхненну душу" Тарас Шевченко в поезіях, що вийшли окремою книжкою під назвою "Кобзар" у 1840 році.

 

Колись кобзарями називали народних співців, що ходили від села до села, граючи на кобзі, співали пісні, розповідали людям про долю України, її народу.

- Чому Шевченка називають Великим Кобзарем?

Вірші  Шевченка відомі всьому світу. Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, життя дітей-сиріт.

Учень читає "І золотої, й дорогої... ".

V. Твори поета про природу.

Учень. Та не тільки сум і горе бачив Шевченко. Він зростав в Україні серед мальовничої природи. Він захоплювався нею, його твори сповнені любов'ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.

(Учні читають напам'ять твори: "Думка", "Реве та стогне Дніпр широкий", "Садок вишневий коло хати ".)

Учень. Недовго судилося поетові бути вільним. За те, що належав до таємного товариства, яке ставило своєю метою визволення України, за те, що писав про волю, цар Микола І наказав заарештувати Тараса і заслати в Киргизькі степи до Орської фортеці, де був він рядовим солдатом царської армії. Довелось зазнати йому виснажливої солдатської муштри. Але ще важчою була заборона писати і малювати.

Учень. Десять довгих літ карався Тарас Шевченко солдатом на засланні без права писати й малювати, без книжок, серед дикого степу, між чужими людьми.

В 44 роки поет повертається із заслання в Петербург. Здоров'я було підірване. Три роки боровся він з недугою. Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року.

Учень. Із 47 прожитих років йому довелось бути: 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, три з половиною роки під наглядом поліції. І тільки 9 років - вільною людиною. Помер поет у Петербурзі. Згодом тіло його перевезли в Україну і поховали на Чернечій горі біля міста Канева над Дніпром.

 

VІ. Вікторина «Чи знаємо ми Шевченка»

Вчитель. А зараз, учні, подивіться на «Дерево життя і творчості Т.Г. Шевченка»:

9 березня 1814 року — народився Т.Г. Шевченко

22 квітня 1836 року — викуп із кріпацтва

1838 р. — вступив до Академії мистецтв

1840 р  — вийшов у світ "Кобзар"

1843 р  — приїхав в Україну

1845 р  — закінчив Академію мистецтв

1847 р  —  арешт поета, заслання

1858 р  — друзі добилися звільнення і повернення із заслання

1861 р — видав для дітей України "Буквар"

10 березня 1861 р. — Т.Г. Шевченко помер.

 

VIІ. Літературна гра "З якого твору?"

1. Тече вода із-за  гаю.

2. Любо, любо стало, пташечка зраділа.

3. Світає, край неба палає.

4. Пишається над водою червона калина

5.Щоб лани широкополі і лани, і кручі,

було видно, було чути, як реве ревучий

 

 

 

VIІІ. Гра «Закінчи речення» ( метод «рефлексія»)

1. Неначе сонце засіяло,

І наче все на світі стало

моє ... лани, гаї, сади!..

І ми, жартуючи, погнали

чужі ягнята до .... (води).

2.Дивлюсь, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце .... (зустрічає).

3. Не називаю її раєм —

Тії хатиночки у .... (гаї).

4. Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона .... (калина).

5 Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

і співають ідучи .... (дівчата).

IХ. Підсумок уроку.

1. Бесіда (метод  «мікрофон»)

- Про кого ми сьогодні говорили на уроці позакласного читання? Сьогодні ми говорили про генія української літератури – Тараса Григоровича Шевченка)

- Ким є Шевченко для України? ( Т.Шевченко – великий поет і художник, національний геній)

- Як називають Т.Г.Шевченка в народі? (його називають Кобзарем, за назвою головної книжки його віршів)

- Як Україна вшановує пам’ять Т.Шевченка? ( Іменем Шевченка названі міста, селе, вуиці, пам’ятники і не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видано 33 мовами світу.

2. Гра «Заповіти, які залишив нам Т.Г.Шевченко»

Які  слова – заповіти залишив нам Шевченко?

  • Учітеся,брати мої, думайте, читайте,

І чужому научайтесь

й свого не цурайтесь,

2. Любітеся, брати мої,

Вкраїну любіте

І за неї безталанну,

Господа моліте.

3. Обніміте ж, брати мої,

Найменшого брата,-

Нехай мати усміхнеться,

заплакана мати.

Вчитель. Не знайдеться в Україні такої людини, яка б не знала імені великого Кобзаря, не читала його творів. Слово поета лунає скрізь багатьма мовами світу.

«Учітеся, брати мої, думайте, читайте» - нехай ці слова будуть девізом вашого життя, вашого навчання в школі.

Він був сином мужика –і став володарем в царстві духа.

Він був кріпаком –і став велетнем у царстві людської культури.

Він був самоуком – і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

І.Франко

 

Домашнє завдання прочитати додаткові твори з поезії Шевченка.

 

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.