Тема: «Благослови, мати, весну закликати!»
Урок читання у 3 – му класі.
О.М.Кулик, старший учитель, КЗЛОР "Підгірцівська ЗОШІ I-IIIст." Стрийського району, Львівської області.
Мета: Ознайомити учнів з традиціями і обрядами українського народу, а зокрема весняним циклом. Розвивати зв'язне мовлення. Удосконалити навики виразного інтонаційного читання, вміння орієнтуватися в прочитаному тексті, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати в учнів бажання підтримувати і продовжувати традиції свого народу
Обладнання: картини, тістечка «жайворонок», колоски пшениці, свята вода, кілька галузок ліщини, верби і підсніжники, зошит для малювання, фломастери.
Тип уроку: інтегрований урок.
Хід уроку
І Організаційний момент.
П Перевірка домашнього завдання.
1. Конкурс на краще прочитання вірша І. Франка «Дивувалася зима».
2. Як хотіла зима розправитися з першими весняними квітками?
3. З яких слів ти довідався, що весна перемагає зиму?
Ш Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми і мети
Велика і прекрасна наша земля. Змінюється, вічно оновлюється вона. І це оновлення завжди починається весною.
Наші предки - слов'яни - вважали весну живою істотою. Вони вірили в багатьох богів. Вони їх шанували, справляли їхні свята на весні. Ці свята супроводжувалися веснянками. Урочистість веснянок була зумовлена ще й тим, що цей обряд починається ще з зими. На свято Стрітення весна з зимою зустрічається. То вже тоді, для того, щоб закликати весну, наші предки рубали ополонки, кричали, стріляли, запрошували повернутись весну. Вони вірили, що весна під водою, у далекому царстві Дажбога.
А саму весну приносили на крилах птахи ЗО березня, коли святкували Теплого Олекси. Чекали вони цього свята з нетерпінням. З ранку вдягались у святкове вбрання, хлібороби вітали один одного з теплом.
Господині випікали обрядове печиво у вигляді жайворонків. Це печиво носили селом на долонях і показували Сонцю сподіваючись ввести його. Сонце, в обману. Мовляв, птахи прилетіли, пора весні бути. А потім ішли весну закликати.
1 учениця: Ой, виходьте дівчата на вулицю весну красну зустрічати.
2 учениця: Будемо весну зустрічати та віночки сплітати. А віночки сплетемо, хороводом підемо.
3 учениця: Веснянко - панянко, де ти зимувала?
4 учениця: У лісочку на пеньочку
сорочечку прала. Вітер віє, вітер віє, калину ламає.
Усі хлопці на вулиці, а мого не має.
5 учениця: А ми закопали горщик каші,
ще й кілочком прибили, щоб на нашу вулицю парубки ходили.
6 учениця: Благослови, мати,
Весну закликати!
Весну закликати,
Зиму проводжати! Зимонька в візочку. Літечко в човничку! Вчитель:
Благословляю вас, діти, Весну закликати.
Весну закликати.
Зиму проводжати
З веселою посмішкою,
із жайвороном - пташкою, з водою свяченою,
з колосками хліба
І добром у серці.
/ Вчитель кропить дітей свяченою водою і колосками/
IV Робота над текстом.
1. Виразне читання тексту учнями.
2. Фізкультпауза. Вправи для очей.
Діти, а на уроках співів, яку веснянку ви вчили? Виконання веснянки «Подоляночка».
4. Словникова робота.
Що не зрозуміло в тексті? Які слова?
а) На дошці надруковано: звільнялися, ластівоньки, невдовзі.
б) Читання, пояснення з книжки слів: тужавіти, символічний птах, пращури.
в) Що означає: новолітування.
г) Як можна інакше сказати: смаковите печиво, буй зелень, красна весна.
5. Робота над змістом тексту.
- З якими проханнями звертались діти до своїх матерів?
- Що робили матері і бабусі?
- Як готувались у кожному селі до свята? Знайдіть у тексті і прочитайте!
6. Робота над змістом малюнку.
- Що зображено на малюнку?
- Якими словами із тексту можна його підписати?
7. Конкурс малюнків.
- А зараз відкрийте свої зошити для малювання. Ось вам трафарети символічного птаха. Розмалюйте його. Подивимось у кого вийде який птах.
8. Робота з прислів 'ям.
- Про весняні місяці народ нам склав багато прислів'їв, прикмет
Побачиш шпака - знай весна біля порога.
З берези тече багато соку - літо буде дощовим.
V Підсумок уроку.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- А, що нового дав вам він?
IV Домашнє завдання.
Назвіть своїх менших сестричок, братів веснянок, хороводів. Виразно читати текст. Вивчити веснянки з тексту і один хоровод з вихователем.