Шановні колеги до вашої уваги фрагмент уроку з історії України в 10 класі по темі « Українська держава П. Скоропадського « з використанням методу « Різнокольорові капелюшки « , автором якого є французький психолог Едвард де Боно.
Мета цього методу : формувати та удосконалювати навички критичного мислення , яке сприяє такої особистісної риси , як креативність .
Капелюхи використовуються , щоб вказати напрям обговорення проблеми.
Ознайомлення з призначенням кожного кольору
Білий – виділення фактів , цифр , відомостей
Чорний – критика,негативні аспекти
Жовтий – оптимістичні , позитивні сторони , вміння побачити добре
Зелений – креативне мислення ( творче )
Синій – значимість ситуації , її життєвий урок.
Даний метод я використовую на етапі сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу. Давайте з’ясуємо проблемне питання :
Що переважало в діяльності П. Скоропадського : досягнення чи прорахунки ?
1 ) Надаємо слово Білому капелюху
Таким чином , можна відмітити наступне -
першими кроками гетьмана було створення держави , гетьманського уряду. Чимала роль відводилась реформуванню збройних сил , дипломатичній діяльності, помітні зрушення в галузі культури і освіти.
2 ) Надаємо слово Чорному капелюху
Отже , завдяки чорному капелюху ми дізналися про помилки та прорахунки гетьмана , які зіграли помітне місце в існуванні Української держави.
3 ) До слова запрошуємо учасників на столі , яких Жовтий капелюх
Ознайомившись з вашими міркуваннями , слід зауважити , що найбільше успіхів Скоропадський здобув у національно – культурній політиці. Адже метою гетьмана було - створення сприятливих умов відродження України.
4 ) Надаємо слово Зеленому капелюху
Та все ж , незважаючи на помітні зрушення в Українській державі ,
П. Скоропадському не вдалося надовго втримати владу. Річ у тім , що всі успіхи гетьманату пов’язані , головним чином , зі стабільність держави , а гарантом цієї стабільності виступила зовнішня сила – окупаційні війська Німеччини та Австро – Угорщини.
На етапі узагальнення і систематизації знань для з ‘ясування проблемного питання доцільно використати метод « Дерево рішень «
Вам потрібно на жовтих листочках написати здобутки гетьмана , а на сірих – прорахунки. Кожний по черзі виходить та інформує нас з своїми міркуваннями. Якщо думка повторюється , то тільки закріпіть жовтий - з ліва , а сірий - справа.
Оглянувши наше дерево рішень можна зробити висновок
В діяльності гетьмана П. Скоропадського мали перевагу більше здобутки ніж прорахунки.
Який життєвий урок , ви б використали з цієї ситуації для себе ?
Насамкінець я хочу завершити такими поетичними рядками з вірша О. Олеся :
Як не будете всі разом
Йти до спільної мети,
Ви державу зруйнувавши ,
Подастеся у світи.
Ви розгубите ту землю ,
Що придбали нам батьки ,
І тинятиметеся всюди ,
Як вигнанці й жебраки.