Учительський Журнал он-лайн

 

Тема: НАРОД ВЧИТЬ, ЯК НА СВІТІ ЖИТЬ. ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ. СКОРОМОВКИ. ЗАГАДКИ. УЗАГАЛЬН

e-mail Друк PDF


">

Тема: НАРОД ВЧИТЬ, ЯК НА СВІТІ ЖИТЬ. ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ.

СКОРОМОВКИ. ЗАГАДКИ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗА ТЕМОЮ

 

Мета: збагатити знання дітей про малі жанри усної народної творчості, з’ясувати їх    характерні особливості; розвивати образність і точність мовлення, виховувати на традиціях народу.

 

Обладнання: картки з прислів’ями та приказками, таблиця «Плутанка».

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Стали, діти, всі рівненько.

Посміхніться веселенько.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок?

Продовжіть  речення:

- Урок цей буде…( цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.)

 

ІІ. Мовно-лексична розминка

1. Скоромовка.

Лис малий і більший лис по гриби ходили в ліс.

2. Прочитайте плутанку.

 

(По лісу дівчинка стежинкою йшла.)

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Виразне читання пісень «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші» за особами.
  2. Поясніть слова: бараболя, перистий. Складіть з ними речення.

 

ІУ. Підготовка до засвоєння нового матеріалу

  1. Читання виразу з плаката: «Прислів’я вчить, як на світі жить».

-         Отже, ми сьогодні на уроці будемо говорити про малі жанри усної народної творчості -  прислів’я та приказки, скоромовки і загадки.

Метод «Мікрофон».

Пригадайте, які ви знаєте прислів’я, поясніть їх.

  • Зробив діло – гуляй сміло (відпочити можна лише тоді, коли виконав роботу).
  • Більше діла – менше слів (треба більше робити й менше говорити).

 

-         Як бачимо, народ, спостерігаючи за певним життєвим чи природним явищем, склав про нього свою думку, дав йому свою позитивну чи негативну оцінку. Протягом багатьох років відточувалось, відшліфовувалось кожне слово, щоб передати цю думку найточніше, найвдаліше, найвлучніше, дотепно, з гумором.

2. Читання в підручнику пояснення «Що таке прислів’я».

 

У. Робота над змістом і формою прислів’я

1. Колективна робота.

-         прочитайте три групи прислів’їв і доберіть до них узагальнюючі назви. (Про знання, навчання; про культуру поведінки; про вміння і працьовитість)

2. Робота в групах (3 групи).

-         Дати тлумачення одному-двом прислів’ям.

  • Вік живи – вік учись (людина цілий вік має потребу в знаннях, бо з часом усе змінюється, розвивається).
  • Умій сказати, але умій і змовчати (якщо є необхідність сказати слово правди кому-небудь і ти переконаний, що твоє слово допоможе іншому, то його треба сказати; але трапляються такі моменти в житті, що краще не говорити людині правди, бо цим можна завдати їй ще більшого горя).
  • Без труда нема плода (щоб чогось досягти у житті, потрібно наполегливо працювати).

3.  Фізкультхвилинка.

- На протязі місяця діти проводили пошукову роботу і підготували проекти: «Прислів’я і приказки українського народу».

Зараз ми їх послухаємо: (захист проектів).

4.  Робота над формою прислів’їв.

-         Визначте, із скількох речень складаються прислів’я. (Найчастіше – з одного, рідше – з двох).

-         Які особливості ви ще помітили? (Інколи звуки, слова повторюються, римуються).

 

УІ. Робота над скоромовками

1. Бесіда.

- Скоромовки – жартівливі вислови, складені із важких для швидкого вимовляння слів.

2. Вправляння у швидкому читанні скоромовок.

(Зверніть увагу на правильну вимову слів).

3. Пригадайте раніше вивчені скоромовки.

 

УІІ. Робота над загадками

1. Бесіда.

-         Загадка – це цікава задача. Вона має форму питального чи розповідного речення, в якому слова часто римуються. У загадках називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.

2. Читання та відгадування загадок з підручника.

(Відгадайте загадку. Проаналізуйте, як вони побудовані.)

3. Складання загадок самостійно.

-         Щоб скласти загадку, потрібно:

  • порівняти предмет, явище з іншими, схожими за істотною ознакою;
  • включити цю ознаку в загадку так, щоб не одразу можна було здогадатись, про що саме йдеться;
  • сформулювати загадку стисло й чітко.

 

УІІІ. Тематична атестація за темою «Чарівні казки». Тестування

Варіант І

  1. Ким князівна подала вісточку на волю (казка «Кирило Кожум’яка»)?

а) cлугою;

б) голубком;

в) дітьми.

2. До якої казки належить прислів’я: «Беруть завжди на чужі пожитки»?

а) «Кривенька качечка»;

б) «Кобиляча голова»;

в) «Кирило Кожум’яка».

3. «Ходить гарбуз по городу» за жанром є:

а) казкою;

б) віршем;

в) народною піснею.

4. Роз’єднайте і запишіть прислів’я.

Задобродобромплатять.

5.Чому дівчинка не захотіла залишитися у діда й баби?

а) бо їй не сподобалось у них;

б) бо вони її скривдили;

в) бо вони спалили гніздечко.

 

  1. Продовжте речення.

Загадка – це …:

а) цікава задача;

б) невеличкий вірш;

в) жартівливий вислів.

7. Продовжте прислів’я.

Умій сказати, ….

8. Продовжте речення.

А сонце каже: «…..».

а)  «То і зрадіє риба у морі»;

б)  «То і зрадіють усі на світі»;

в)  «То і зрадіє жито, пшениця».

Варіант ІІ

  1. Скільки бочок смоли і скільки конопель попросив Кирило Кожум’яко?

а) 10;

б) 20;

в) 12.

2. Якій казці може відповідати прислів’я: «Чия відвага, того й перемога»?

а)  «Кривенька качечка»;

б)  «Кирило Кожум’яка»;

в)  «Кобиляча голова».

3. «Три товариші» за жанром є:

а) віршем;

б) байкою;

в) народною піснею.

4. Роз’єднайте і запишіть прислів’я:

Знаннядеревоаділоплоди.

5.  Хто допоміг дівчинці знову стати качечкою?

а) дід;

б) баба;

в) перелітні качки.

6.  Продовжте речення.

Скоромовка – це ….:

а) цікава задача;

б) жартівливі вислови із важких слів;

в) повчання.

7. Продовжте прислів’я.

Хто хоче більше знати ….

8. Продовжте вірш.

Один товариш –

Другий товариш –

Третій товариш –

 

 

ІХ. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон».

-         Що вам сподобалось на уроці?

-         Про що ви дізналися?

-         Що ви дізнались про приказки?

-         Які запам’ятали загадки?

-         Чи потрібно знати прислів’я?

-         Прислів’я та приказки часто називають «золотими зернятами народної мудрості». Вивчайте та вживайте в своєму мовленні прислів’я, приказки, скоромовки та загадки. Ви наберетесь мудрості з народних джерел.

Х. Домашнє завдання.

Скласти загадки і намалювати відгадки. Вивчити напам’ять 2 загадки, 2 прислів’я. Відшукати і виписати 5 прислів’їв про навчання.

XX

 

Пошук

Лічильники

Проверка сайта

Новий сайт

Шановні користувачі та гості сайту .

Ми підготували для вас новий, яскравий і зручний сайт на якому ви зможете не тільки розповідати про свої розробки уроків і замовити сертифікати, але і з користю провести час зі своїми друзями та колегами в соціальній мережі , пограти в цікаві ігри та інш. Ми щойно запустили цей проект, встигніть пройти реєстрацію в числі перших і Ви зможете отримати унікальне і красиве посилання на свій профіль.

http://teacherjournal.in.ua/

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail: ua.teacherjournal@gmail.com


© 2012 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2016 Учительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.