Вчительський Журнал он-лайн

 

Урок з української мови у 6 класі Тема: МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ПРИКМЕТНИКА

Друк

Урок закріплення й поглиблення знань учнів про прикметник як частину мови; розвиває спостережливість, зорову пам'ять, прищеплює навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; виховує любов і пошану до традицій українського народу, культуру мовлення, мислення.

Матеріали підготовлені учителем української мови та літератури КЗ "СЗШ № 7" м. Алчевська Луганської області Дегтяр Оленою Григорівною.

Урок з української мови у 6 класі

Тема: МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ПРИКМЕТНИКА

Мета: закріпити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; виховувати любов і пошану до традицій українського народу, культуру мовлення, мислення.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився

Народна творчість

Хід уроку:

І. Вступ

*Організаційний момент.

Любі діти!

У наш клас завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, вітаємо Вас!

І запрошуємо ласкаво на урок у 6 клас!

*Повідомлення теми та мети уроку.

Діти, тема нашого уроку: морфологічний розбір прикметників. Прошу відкрити зошити та записати дату й тему уроку. Розкрийте підручники на стор.109.. Тут представлена схема розбору прикметника як частини мови. Тож мета нашого уроку: навчитися робити морфологічний розбір прикметника. А щоб виконати поставлену задачу, ми виконаємо систему тренувальних вправ.

Ви отримали листи самоконтролю. Уважно виконуючи завдання, можна отримати оцінку. Всього 6 завдань, кожне оцінюється 2 балами максимально.

Якщо правильних відповідей буде половина, то ставите собі 1 бал. Якщо правильних відповідей менше половини, то кількість балів дорівнює нулю.

Я впевнена, що отримаєте тільки гарні оцінки, бо сподіваюся, що знання ваші міцні.

ІІ. Систематизація й узагальнення вивченого про прикметник.

*Виконання тренувальних вправ.

Хто вміє, той робить. Хто не вміє, той вчить

Т. Мартін

1. Прочитати. Вставити пропущені слова, добираючи їх із довідки; узгодити прикметники з іншими словами в реченні.

Здавна вважалося, щоб полюбити - треба знати, а щоб знати - маєш полюбити. І той …ставок, і … леваду, і … дуб на краю села, і … … погляд, … гук кобзи, поклик … вікон … хати. Не зрадьте цих оберегів!

Довідка: (не)глибокий, зеленіти, зелений, зелень, міць, міцніти,міцний,мудрий,мудрість,бабус(-ін-,-ин-), чарівний, чари, зачарувати, дерев'яний, мам(-ін-,-ин-).

Мудрій голові досить одного слова

Народна мудрість

2.1. Порівняти текст без прикметників із текстом, де вже вставлені потрібні слова. Яку роль відіграють прикметники?

2. Пояснити роль прикметників у мовленні. ( Прикметники увиразнюють мовлення, уточнюють поняття, названі іменником).

3. Обгрунтувати власний вибір ( Прикметник - частина мови, яка виражає ознаку предмета і відповідає на питання який...)

4. Від чого залежать граматичні ознаки прикметників? ( Від іменника)

5. На прикладах показати, яким членом речення може бути прикметник.

(Означенням, присудком.

Ставок неглибокий. Левада зелена. Дуб міцний на краю села. Погляд мудрий).

Перемагай труднощі розумом, а небезпеку досвідом

Народна мудрість

3. Розподілити прикметники, обрані вами, на групи за значенням

Перевір себе

Якісні: широкий, зелена, міцний, мудрий, чарівний.

Відносні: дерев'яні.

Присвійні: бабусин, мамині.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Грамотний – видющий і на все тямущий

Народна мудрість

4. Виправити помилки, які були припущені під час творення ступенів

порівняння.

Найбільш ширший, найзелений, гнідіший, самий міцний, більш гарнюсінький, щонаймудрий, найчарівний, тривожнішиший, якнаймалиновіший, ще більш старший лейтенант.

Перевір себе

Найбільш широкий, найзеленіший, гнідий, більш міцний або найбільш міцний, гарнюсінький, щонаймудріший, найчарівніший, тривожніший, малиновий, старший лейтенант.

Людей питай, а свій розум май

Народна мудрість

5. Кодовий диктант.

Вищий

Найвищий

Пр.

1

3

Складен.

2

4

Складн.

5

Наймудріший, якнайсолодший, тонший, найгірший, якнайвужчий,веселіший, найбільший, більш глибокий, сильніший, найбільш розумний, щонайбільший, найменш обізнаний.

Перевір себе

3, 5, 1, 3, 5, 1, 3, 2, 1, 4, 5, 4

Не перо пише, а розум

Народна мудрість

6. Визначити групу відмінювання прикметників.

Пісенний, білолиций, справжній, Юлин, біло-рожевий, смуглолиций, вчорашній, художній, трав'яний, блідолиций, кривошиїй, ранній, давньоруський, осінній.

У кожної людини є свої обереги, які ще називають талісманами. Слово «оберіг» мені ближче, бо «талісман» походить з арабської мови й означає «щось таємниче, загадкове».

Які ж у мене є обереги? Я вважаю, що насамперед мене оберігає той хрестик, який мені дали під час хрещення. Хоча якщо добре поміркувати, то оберігає не сама символічна прикраса, а те, що я вірю в добро і в те, що воно повертається до мене, якщо я роблю щось хороше.

Тож, якщо завдання буде виконано правильно, то із 3-х букв ви прочитаєте закодовані слова і дізнаєтеся в чому сила духовних оберегів.

Перевір себе

А) Б)

Пісенний Справжній

Юлин Вчорашній

Біло-рожевий Художній

Трав'яний Кривошиїй

Давньоруський Ранній

Осінній

Білолиций, блідолиций, смуглолиций – до жодної групи не належать.

Сила в родині

Діти, ми так багато з вами повторили, а давайте подивимось чи буде цього достатньо, щоб виконувати морфологічний розбір прикметника? (Звертаємо увагу на схему в підручнику)

ІІІ. Вивчення нової теми.

Виявляється, що наших знань достатньо, для виконання поставленої мети.

* Робота з підручником (стор.109).

* Виконання тренувальної вправи (297).

А зараз, діти, ви дізнаєтеся про ще один чарівний оберіг - віночок. Прочитати вправу. Зробити морфологічний розбір виділених прикметників.

ІV. Підсумок.

* Оцінювання.

Зібрати зошити, оцінити усні відповіді.

V. Домашнє завдання.

1. Стор. 96. Із тексту «Херсон» виписати 3 прикметники, зробити їх морфологічний розбір.

2. Повторити §28-32.

Лист самоконтролю учня (учениці)_______________________

1. Прочитати. Вставити пропущені слова, добираючи їх із довідки; узгодити прикметники з іншими словами в реченні.

Здавна вважалося, щоб полю-бити-треба знати, а щоб знати-маєш полюбити. І той ……………….. ставок, і ……………….. леваду, і ………….... дуб на краю села, і ………………. ………………. погляд, ………………. гук кобзи, поклик ………………… вікон ……………….. хати. Не зрадьте цих оберегів!

Довідка: (не)глибокий, зеленіти, зелений, зелень, міць, міцніти,міцний,мудрий,мудрість,бабус(-ін-,-ин-), чарівний, чари, зачарувати, дерев'яний, мам(-ін-,-ин-).

2. Дати відповідь

1. Порівняти текст без прикметників із текстом, де вже вставлені потрібні слова.

2. Пояснити роль прикметників у мовленні.

3. Обгрунтувати власний вибір.

4. Від чого залежать граматичні ознаки прикметників?

5. На прикладах показати, яким членом речення може бути прикметник

3. Розподілити прикметники, обрані вами, на групи за значенням

Якісні:

Відносні:

Присвійні:

4. Виправити помилки, які були припущені під час творення ступенів порівняння

Найбільш ширший, найзелений, гнідіший, самий міцний, більш гарнюсінький, щонаймудрий, найчарівний, тривожнішиший, якнаймали-новіший, ще більш старший лейтенант.

5. Кодовий диктант

6. Визначити групу відмінювання прикметників.

Пісенний, білолиций, справжній, Юлин, біло-рожевий, смуглолиций, вчорашній, художній, трав'яний, блідолиций, кривошиїй, ранній, давньоруський, осінній.

Якщо завдання виконано правильно, то із 3-х букв ви прочитаєте закодовані слова.

Вкладення:
Скачать этот файл (Лист самоконтроля.docx)Лист самоконтроля [ ] 37 Kb
Скачать этот файл (МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ПРИКМЕТНИКА.pptx)Морфологічний розбір прикметника [ ] 1146 Kb
 

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.