Урок закріплення й поглиблення знань учнів про прикметник як частину мови; розвиває спостережливість, зорову пам'ять, прищеплює навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; виховує любов і пошану до традицій українського народу, культуру мовлення, мислення.
Матеріали підготовлені учителем української мови та літератури КЗ "СЗШ № 7" м. Алчевська Луганської області Дегтяр Оленою Григорівною.Урок з української мови у 6 класі
Тема: МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ПРИКМЕТНИКА
Мета: закріпити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; виховувати любов і пошану до традицій українського народу, культуру мовлення, мислення.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився
Народна творчість
Хід уроку:
І. Вступ
*Організаційний момент.
Любі діти!
У наш клас завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, вітаємо Вас!
І запрошуємо ласкаво на урок у 6 клас!
*Повідомлення теми та мети уроку.
Діти, тема нашого уроку: морфологічний розбір прикметників. Прошу відкрити зошити та записати дату й тему уроку. Розкрийте підручники на стор.109.. Тут представлена схема розбору прикметника як частини мови. Тож мета нашого уроку: навчитися робити морфологічний розбір прикметника. А щоб виконати поставлену задачу, ми виконаємо систему тренувальних вправ.
Ви отримали листи самоконтролю. Уважно виконуючи завдання, можна отримати оцінку. Всього 6 завдань, кожне оцінюється 2 балами максимально.
Якщо правильних відповідей буде половина, то ставите собі 1 бал. Якщо правильних відповідей менше половини, то кількість балів дорівнює нулю.
Я впевнена, що отримаєте тільки гарні оцінки, бо сподіваюся, що знання ваші міцні.
ІІ. Систематизація й узагальнення вивченого про прикметник.
*Виконання тренувальних вправ.
Хто вміє, той робить. Хто не вміє, той вчить
Т. Мартін
1. Прочитати. Вставити пропущені слова, добираючи їх із довідки; узгодити прикметники з іншими словами в реченні.
• Здавна вважалося, щоб полюбити - треба знати, а щоб знати - маєш полюбити. І той …ставок, і … леваду, і … дуб на краю села, і … … погляд, … гук кобзи, поклик … вікон … хати. Не зрадьте цих оберегів!
• Довідка: (не)глибокий, зеленіти, зелений, зелень, міць, міцніти,міцний,мудрий,мудрість,бабус(-ін-,-ин-), чарівний, чари, зачарувати, дерев'яний, мам(-ін-,-ин-).
Мудрій голові досить одного слова
Народна мудрість
2.1. Порівняти текст без прикметників із текстом, де вже вставлені потрібні слова. Яку роль відіграють прикметники?
2. Пояснити роль прикметників у мовленні. ( Прикметники увиразнюють мовлення, уточнюють поняття, названі іменником).
3. Обгрунтувати власний вибір ( Прикметник - частина мови, яка виражає ознаку предмета і відповідає на питання який...)
4. Від чого залежать граматичні ознаки прикметників? ( Від іменника)
5. На прикладах показати, яким членом речення може бути прикметник.
(Означенням, присудком.
Ставок неглибокий. Левада зелена. Дуб міцний на краю села. Погляд мудрий).
Перемагай труднощі розумом, а небезпеку досвідом
Народна мудрість
3. Розподілити прикметники, обрані вами, на групи за значенням
Перевір себе
• Якісні: широкий, зелена, міцний, мудрий, чарівний.
• Відносні: дерев'яні.
Присвійні: бабусин, мамині.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Грамотний – видющий і на все тямущий
Народна мудрість
4. Виправити помилки, які були припущені під час творення ступенів
порівняння.
• Найбільш ширший, найзелений, гнідіший, самий міцний, більш гарнюсінький, щонаймудрий, найчарівний, тривожнішиший, якнаймалиновіший, ще більш старший лейтенант.
Перевір себе
• Найбільш широкий, найзеленіший, гнідий, більш міцний або найбільш міцний, гарнюсінький, щонаймудріший, найчарівніший, тривожніший, малиновий, старший лейтенант.
Людей питай, а свій розум май
Народна мудрість
5. Кодовий диктант.
|
Вищий |
Найвищий |
Пр. |
1 |
3 |
Складен. |
2 |
4 |
Складн. |
|
5 |
Наймудріший, якнайсолодший, тонший, найгірший, якнайвужчий,веселіший, найбільший, більш глибокий, сильніший, найбільш розумний, щонайбільший, найменш обізнаний.
Перевір себе
3, 5, 1, 3, 5, 1, 3, 2, 1, 4, 5, 4
Не перо пише, а розум
Народна мудрість
6. Визначити групу відмінювання прикметників.
Пісенний, білолиций, справжній, Юлин, біло-рожевий, смуглолиций, вчорашній, художній, трав'яний, блідолиций, кривошиїй, ранній, давньоруський, осінній.
У кожної людини є свої обереги, які ще називають талісманами. Слово «оберіг» мені ближче, бо «талісман» походить з арабської мови й означає «щось таємниче, загадкове».
Які ж у мене є обереги? Я вважаю, що насамперед мене оберігає той хрестик, який мені дали під час хрещення. Хоча якщо добре поміркувати, то оберігає не сама символічна прикраса, а те, що я вірю в добро і в те, що воно повертається до мене, якщо я роблю щось хороше.
Тож, якщо завдання буде виконано правильно, то із 3-х букв ви прочитаєте закодовані слова і дізнаєтеся в чому сила духовних оберегів.
Перевір себе
– А) Б)
– Пісенний Справжній
– Юлин Вчорашній
– Біло-рожевий Художній
– Трав'яний Кривошиїй
– Давньоруський Ранній
Осінній
Білолиций, блідолиций, смуглолиций – до жодної групи не належать.
Сила в родині
Діти, ми так багато з вами повторили, а давайте подивимось чи буде цього достатньо, щоб виконувати морфологічний розбір прикметника? (Звертаємо увагу на схему в підручнику)
ІІІ. Вивчення нової теми.
Виявляється, що наших знань достатньо, для виконання поставленої мети.
* Робота з підручником (стор.109).
* Виконання тренувальної вправи (297).
А зараз, діти, ви дізнаєтеся про ще один чарівний оберіг - віночок. Прочитати вправу. Зробити морфологічний розбір виділених прикметників.
ІV. Підсумок.
* Оцінювання.
Зібрати зошити, оцінити усні відповіді.
V. Домашнє завдання.
1. Стор. 96. Із тексту «Херсон» виписати 3 прикметники, зробити їх морфологічний розбір.
2. Повторити §28-32.
Лист самоконтролю учня (учениці)_______________________
1. Прочитати. Вставити пропущені слова, добираючи їх із довідки; узгодити прикметники з іншими словами в реченні.
• Здавна вважалося, щоб полю-бити-треба знати, а щоб знати-маєш полюбити. І той ……………….. ставок, і ……………….. леваду, і ………….... дуб на краю села, і ………………. ………………. погляд, ………………. гук кобзи, поклик ………………… вікон ……………….. хати. Не зрадьте цих оберегів!
• Довідка: (не)глибокий, зеленіти, зелений, зелень, міць, міцніти,міцний,мудрий,мудрість,бабус(-ін-,-ин-), чарівний, чари, зачарувати, дерев'яний, мам(-ін-,-ин-).
2. Дати відповідь
1. Порівняти текст без прикметників із текстом, де вже вставлені потрібні слова.
2. Пояснити роль прикметників у мовленні.
3. Обгрунтувати власний вибір.
4. Від чого залежать граматичні ознаки прикметників?
5. На прикладах показати, яким членом речення може бути прикметник
3. Розподілити прикметники, обрані вами, на групи за значенням
• Якісні:
• Відносні:
• Присвійні:
4. Виправити помилки, які були припущені під час творення ступенів порівняння
• Найбільш ширший, найзелений, гнідіший, самий міцний, більш гарнюсінький, щонаймудрий, найчарівний, тривожнішиший, якнаймали-новіший, ще більш старший лейтенант.
5. Кодовий диктант
6. Визначити групу відмінювання прикметників.
Пісенний, білолиций, справжній, Юлин, біло-рожевий, смуглолиций, вчорашній, художній, трав'яний, блідолиций, кривошиїй, ранній, давньоруський, осінній.
Якщо завдання виконано правильно, то із 3-х букв ви прочитаєте закодовані слова.