Учительський Журнал он-лайн

 
Учительський Журнал он-лайн

Бінарний урок

Друк

Бінарний урок "Багатогранність та геніальність сина українського народу -  Т.Г.Шевченка" присвяченний 200 - літтю з Дня народженя Тараса Григоровича Шевченка. Створений у співавторстві вчителями  історії та художньої культури Осипенко І.П. та Марченко М.А. спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 207 з поглибленим вивчення англійської мови

 

презентація на тему колабораціонізм

Друк

Лут Аліна Сергіївна, вчитель історії та правознавства Приазовської рсш №1 "Азимут"

Вкладення:
Скачать этот файл (kolobaratsionizm.ppt)kolobaratsionizm.ppt[пезентація]3669 Kb
 

урок истории в 7 классе

Друк

Розробка уроку на тему:

Культура Київської РусіХ - ХІ ст. 7 клас

Тема. Культура Київської Русі наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.

Мета: ознайомити учнів з основними досягненнями культури періоду Київської Русі; дати уявлення про розвиток писемності та рівень освіченості населення Київської Русі, про досягнення в літературі, літописанні, іконописі, архітектурі; вчити учнів працювати з текстом підручників, ілюстраціями, розвивати в учнів уяву; виховувати естетичні смаки, почуття гордості за успіхи та досягнення наших предків у галузі культури.

Обладнання: карта – схема Києва, ілюстрації із зображенням давньокиївських історико-архітектурних пам'яток, фрагменти творів, книжкові мініатюри.

Тип уроку: урок-екскурсія з елементами рольової гри.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина уроку.

Добрий день діти. Сьогодні у нас на уроці присутні гості, привітайтеся і сідайте. Сьогоднішній урок пройде під девізом:

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Спочатку перевіримо домашнє завдання:

Робота з картками. (3- 5 хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети і плану уроку.

Учитель. Вам уже відомі основні віхи історичного розвитку однієї з наймогутніших держав Європи в період Середньовіччя – Київської Русі. Ми знаємо про діяльність перших князів, які стояли біля витоків формування держави, про роки могутності і розквіту за часів правління Володимира Великого і Ярослава Мудрого.

А сьогодні на уроці ми дізнаємося про досягнення в галузі культури Київської Русі.

Епіграфом до уроку я взяла слова історика, письменника Едуарда Еріо: «Культура – це те, що залишається, коли все інше забуте»

В кінці уроку ви маєте відповісти на запитання:

1. Які особливості архітектури Київської Русі ?

2. Чим підтверджується високий освітній рівень Києворусичів?

3. Назвати характерні ознаки та особливості розвитку КУЛЬТУРИ Київської Русі.

4. З яких видів мистецтва складалась культура Київської Русі наприкінці Х –у першій половині ХІ ст... Що зумовило високий рівень розвитку культури Київської Русі?

Протягом вивчення нового матеріалу ми з вами будемо розгадувати кросворд.

План вивчення теми.

1. Архітектурні пам'ятки. Оздоблювальне мистецтво.

2. Освіта в Київській Русі.

3. Розвиток літератури.

4. Музичне мистецтво давньоруських слов'ян.

5. Художні ремесла Київської Русі..

ІV. Сприймання нового матеріалу.

Отже ми мандруємо до столиці України Києву. Яким це місто було тисячу років тому? Чим уславилося воно за часів правління Ярослава Мудрого? Що залишили нам наші пращури у спадщину? Ми вирушаємо у подорож.

Вчитель. Давній Київ був розташований на мальовничих схилах берега Дніпра, нижче гирла Десни.

Високі київські кручі, порізані річками Либідь, Почайна, Глибочиця, Киянка, були готовими укріпленнями, що створила природа. На цих пагорбах наприкінці V ст. з'явилось славетне місто.

Увага на екран.

ВІДЕО. План забудови Києва.(3 хв.)

Учитель. Як називалася держава столицею якої було місто Київ? (для кросворду)

На які частини поділялося середньовічне місто?

Які версти населення переважно мешкали на Подолі?

Які архітектурні споруди розташовувалися в місті Києві?

А ЗАРАЗ МИ ПОСЛУХАЄМО БЕЗПОСЕРЕДНЬО ТИХ, ХТО ТВОРИВ ЦІ ДИВА. ВИ ЗДИВОВАНІ?

Учень-зодчий. Розкажу я вам про створені будівельниками Київської Русі чудові споруди з дерева, каменю, цегли. Основним будівельним матеріалом було дерево, з нього споруджували житло, оборонні та інженерні будівлі. Однією з перших кам'яних споруд була Десятинна церква, зведена у 989-996 роках на Старокиївській горі. Князь Володимир дарував на її утримання десятину своїх прибутків, звідки й пішла ця назва. В оздобі церкви використано багато мармуру, тому її ще називали Мармуровою.

Учитель. До наших днів церква не збереглася. 6 грудня 1240 року під ударами татаро-монгольських таранів вона була знищена.

Бесіда:

На честь якої події збудовано Десятинну церкву?

Хто її заклав? (питання для кросворду)

Чому вона отримала таку назву?

Як ще називали цю церкву?

Архітектор. За часів Ярослава Мудрого розширюються межі украпленої частини Києва, та її найбільшою спорудою стає Софійський собор, будівництво якого розпочалося у 1037 році. Це є головний храм Київської Русі — «митрополія руська», де проводить богослужіння митрополит. Отже, Софіївський собор не схожий на жодний храм у світі. Але художники розкажуть вам більше за мене. Слухайте уважно.

1-й художник. Зайдіть до собору, і ви одразу ж побачите Божу Матір Оранту, яка здіймає руки догори. Я зобразив її на ясному золотому тлі. Її вбрання – золоте і блакитне. Ці кольори – символи нашої Русі. Фігуру Оранти я виклав мозаїкою кольоровими шматочками спеціального скла – смальти. Смальту роблять наші київські умільці. У мозаїках Софії смальта має 168 відтінків і прикрашає 640 м площі.

2-й художник. Храм вражає розкішшю внутрішнього оздоблення. Я прикрасив стіни, стелю фресками – розписом по сирій штукатурці. Їхня площа сягає 300 метрів. На трьох стінах західної частини – великий груповий портрет родини Ярослава Мудрого. Цікавими є розписи стін башт. Усі вони мають світський характер.

Учень – іконописець. У культурі тієї доби не останню роль відігравав іконопис. Ікони писалися на дерев'яних дошках і знаходилися в усіх церквах, проте переважна більшість їх втрачена. Багато ікон привозили з Візантії, де існувала найкраща на той час школа іконопису.

Знав і я одного з перших іконописців — київського майстра Алімпія. Його твором вважають велику ікону «Богоматір Велика Панагія» поч. XII ст. з Ярославського Спасо-Преображенського монастиря.

Учитель. В 30-х роках ХІ ст.. будуються головні міські ворота Києва – Золоті ворота з надбрамною церквою. До 1500 – літнього ювілею Києва, що святкували у 1982 році, Золоті ворота були відновлені.

Бесіда:

Пригадайте, на честь якої події Я. Мудрий заклав Софію Київську?

Коли відбулася ця подія?(1037 р)

Як називаються спеціальні кольорові шматочки скла для мозаїки? (для кросворда)

Як називається розпис по сирій штукатурці? (для кросворда)

Учитель. До часів Ярослава Мудрого належить виникнення книжкової мініатюри. Найкращим прикладом цієї справи є «Остромирове Євангеліє», написане в 1056—1057 рр. київським дияконом Григорієм і прикрашене чудовими заставками та трьома, витонченої роботи, мініатюрами.

Чернець. очу розкрити вам важливу таємницю. В нашій Софії ведеться переписування книг. Книги пишемо чорнилом, яке виготовляємо з дубової або вільхової кори. Великі літери на початку рядка малюємо червоною фарбою. Сторінки робимо з пергаменту (тонко виробленій телячій шкірі) і прикрашаємо орнаментами, зображеннями фантастичних птахів, звірів тощо. Готову книгу старанно оправляємо в дошки, вкриті шкірою, або срібним окладом, на якому власник пише своє ім'я. Така книга коштує дуже дорого. Пишуться книги також на бересті та дошках.

Учитель. Книгу на Русі високо цінували, казали: «Окраса для вояка – зброя, для корабля – вітрила, а для праведника – читання книг». Вже тоді почали створювати бібліотеки. Першу бібліотеку та архів для зберігання важливих документів заснував князь Ярослав Мудрий при Софійському соборі у Києві. Його бібліотека нараховувала понад 500 томів.

Літописець. А ще робилися перші спроби записувати важливі події. Так виникло літописання, що стало винятковим явищем, оскільки не мало аналогів у літературі Європи. Літопис – це запис найважливіших подій за роками

Найдавніший літописний твір, який до нас дійшов, - «Повість минулих літ». Він написаний ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором у 1113 році.

Учитель. Бесіда:

Який заклад створив Ярослав при Софійському соборі у Києві?

Яке прізвисько дали князю Ярославу? (для кросворду)

Який літописний твір дійшов до наших днів? (Повість минулих літ)

Запис найважливіших подій за роками називають ? (для кросворду)

Як називалася тонко вироблена теляча шкіра, з якої робили сторінки для книжок?

Учень монастирської школи. Але щоб створювати книжки й писати літописи потрібні були освічені люди.

Учитель монастирської школи. А вони й були бо писемність у Київський Русі була відома ще до запровадження християнства. Про це свідчать угоди Русі з греками, в яких містяться вказівки про те, що обидві держави розв'язували різні спірні питання «не тільки на сло­вах, а й на письмі».

У IX ст. болгарські просвітителі Кирило та Мефодій створили більш досконале слов'янське письмо — кирилицю. Після введення на Русі християнства кирилиця поступово витіснила стару писемність. Саме християнство справило значний вплив на розвиток освіти. Осередками освіти стали монастирі та церкви.

Учень монастирської школи. Вже за князювання Володимира Великого було створено першу школу, в якій здобували знання діти найближчого оточення князя.

Учитель монастирської школи. Підручниками служили богослужебні книги, найчастіше — Псалтир. Навчання грамоти розпочиналося з вивчення азбуки. Учні писали на покритих воском дощечці з допомогою писал — металевих або кістяних стрижнів із загостреним кінцем і лопаткою у верхній частині.

Учень монастирської школи. Гострим кінцем ми писали букви і слова, а лопатками згладжували написане. Для кращого запам'ятовування алфавіту букви писали на окремих предметах (пряслицях, гребінцях, дерев'яних дощечках). Великі тексти писали на березовій корі.

Учитель. У середині – другій половині ХІ ст.. в Русі започатковується письменство і формується власна мова на основі місцевих діалектів. Першим оригінальним твором стало «Слово про закон і благодать» митрополита Іларіона.

Як називали слов'янське письмо, створене болгарськими просвітителями? ( кросворд)

Як звали цих просвітителів? (Кирило та Мефодій)

Де найчастіше створювалися школи? (монастирі, церкви)

Учитель. Дуже цікавою була в Київській Русі усна на­родна творчість, яка передавалась із покоління в покоління і стала важливим джерелом літературних творів та літописання. Численними є народні пісні, перекази, казки, легенди, прислів'я, билини про Іллю Муромця, Добриню Микитича, Альошу Поповича та Микулу Селяниновича, Микиту Кожум'яку.

Учитель. Якщо залишити Верхнє місто й роздивитися його околиці. То можна побачити найжвавіше і найгомінкіше життя, що шумить на Подолі. Там, як вже говорили, селяться ремісники, там знаходиться найбільший ринок, де вирує бурхлива торгівля.

Золотар. Я — золотар і володію різними техніками обробки коштовних металів. Ось вироби, прикрашені технікою зерні, скані, перегородчастої емалі. Назва «зернь» походить від слова зерно. Я роблю прикраси з крихітних металевих зерняток! Уявляєте, яка то праця — виготовити вручну ті зернятка! Скань — це візерунки з найтонших скручених дротиків. Але найкраще в мене виходять перегородчасті емалі. Я можу на площі завбільшки, як зріз олівця, вмістити зображення жіночої голівки з діадемою і сережками.

- Зброяр. Недорого! Добрі мечі, булави з бронзи, луки, наконечники списів! А подивіться, скільки праці, я доклав, аби зробити кольчугу воїна! На неї витрачено 600 метрів залізного дроту, з якого зроблено 20 тис. кілець! Купуйте! Захищайте наше місто і державу від лютих ворогів, бережіть честь землі своєї!

Різьбяр. Вибирайте мій товар! Дивітъся — ось різьблені скрині, шка­тулки, ручки дзеркал, ножів, ложки, шахові фігури, рами для вікон. Все з найкращих порід дерева! Все для вашої зручності та краси!

Гончар. Різноманітні гончарні вироби! Для дому і для храмів. Глянь­те, будь ласка, які кольори! Глечики, горщики, горнятка; миски, мисочки і блюдечка! Рослинні і тваринні візерунки. Не проходьте повз мене! Ку­пуйте!

Учитель. Прислухайтесь уважно до ринкового багатоголосся — І ви почуєте звуки музики. Бо вона збирає навколо себе дуже багато лю­дей. Тож давайте приєднаймося до цього гомінкого кола і познайомимося з талановитими виконавцями.

Скоморохи. Ми скоморохи! Ми талановиті музиканти, співці, танцюристи, фокусники, актори. Мандруємо від села до села, виступаємо на княжих дворах, на народних святах, на ярмарках, святкових зібраннях. Цим самим заробляємо собі на життя. Наші музики грають на гуслях, сопілках, лютнях, гудках, арфах, флейтах, б'ють у бубни, тарілки. Під час родинних та громадських свят ми приносимо людям радість і задоволення.

Співець. Ще одним видом музичного мистецтва був церковний спів, який мав свій особливий стиль і вже в часи Київської русі трансформувався з простого одноголосся у багатоголосся хору.

Своєрідним видом була також військова музика. У супроводі такої музики виступали в похід військові дружини, звучала вона під час битв, штурму ворожих фортець. Особливу роль у ній відігравали труби та бубни.

Учитель. Народні пісні і танці були джерелом розвитку музичного мистецтва Київської Русі. Так кого називали на Русі скоморохами?

Питання: Які ремесла розвивалися в Київської Русі?

Учитель. Ось і закінчилась наша подорож у часи Київської Русі у славетне місто Київ. Розбудоване за часів Володимира Великого і Ярослава Мудрого, це місто стало живим свідком нашої історії. Хай на все життя стануть вам заповітом слова князя Ярослава Мудрого: «Майте любов між собою… І, якщо будете жити в любові між собою, Бог буде у вас і підкорить вам ворогів. І будете мирно жити. Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незлагодах, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобули її трудом своїм великим».

Підсумки кросворду, визначення ключового слова .

Що ми розуміємо під поняттям «культура»?

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота учнів по картках

І рівень складності. Тести.(додаток 1)

ІІ рівень складності. Заповніть таблицю «Культура Київської Русі» (додаток 2)

ІІІ рівень складності.

Ви – іноземний мандрівник, що відвідав Софіївський собор. Опишіть свої враження.

Складіть історичний портрет «Яким я уявляю Нестора –літописця».

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ. Оцінювання учнівських досягнень.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§10 с.65-73, зап.№1-7; завдання 15,16; поняття вивчити.


Додаток 1

Дайте відповіді на запитання

1. Писемність на Русі з'явилась із запровадженням християнства:

А) так; Б) ні.

2. Тонко вироблена теляча шкіра – це

А) пергамент; Б) береста; В) папір.

3. Звід подій за рік називається:

А) хронікою; Б) літописом.

4. Першу бібліотеку заснував:

А) Володимир Великий; Б) Ярослав Мудрий.

5. Мольовниче зображення із смальти:

А) мозаїка; Б) фреска.

6. Мозаїка «Марія Оранта» прикрашає :

А) Успенський собор; Б) Софіївський собор.

Додаток 2

Галузь культури

Найвідоміші пам'ятки

Вкладення:
Скачать этот файл (Ки¬вська Русь.pptx)Київська Русь[презентація до уроку]5534 Kb
 

урок истории

Друк

Розробка уроку на тему:

Культура Київської РусіХ - ХІ ст. 7 клас

Тема. Культура Київської Русі наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.

Мета: ознайомити учнів з основними досягненнями культури періоду Київської Русі; дати уявлення про розвиток писемності та рівень освіченості населення Київської Русі, про досягнення в літературі, літописанні, іконописі, архітектурі; вчити учнів працювати з текстом підручників, ілюстраціями, розвивати в учнів уяву; виховувати естетичні смаки, почуття гордості за успіхи та досягнення наших предків у галузі культури.

Обладнання: карта – схема Києва, ілюстрації із зображенням давньокиївських історико-архітектурних пам'яток, фрагменти творів, книжкові мініатюри.

Тип уроку: урок-екскурсія з елементами рольової гри.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина уроку.

Добрий день діти. Сьогодні у нас на уроці присутні гості, привітайтеся і сідайте. Сьогоднішній урок пройде під девізом:

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Спочатку перевіримо домашнє завдання:

Робота з картками. (3- 5 хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети і плану уроку.

Учитель. Вам уже відомі основні віхи історичного розвитку однієї з наймогутніших держав Європи в період Середньовіччя – Київської Русі. Ми знаємо про діяльність перших князів, які стояли біля витоків формування держави, про роки могутності і розквіту за часів правління Володимира Великого і Ярослава Мудрого.

А сьогодні на уроці ми дізнаємося про досягнення в галузі культури Київської Русі.

Епіграфом до уроку я взяла слова історика, письменника Едуарда Еріо: «Культура – це те, що залишається, коли все інше забуте»

В кінці уроку ви маєте відповісти на запитання:

1. Які особливості архітектури Київської Русі ?

2. Чим підтверджується високий освітній рівень Києворусичів?

3. Назвати характерні ознаки та особливості розвитку КУЛЬТУРИ Київської Русі.

4. З яких видів мистецтва складалась культура Київської Русі наприкінці Х –у першій половині ХІ ст... Що зумовило високий рівень розвитку культури Київської Русі?

Протягом вивчення нового матеріалу ми з вами будемо розгадувати кросворд.

План вивчення теми.

1. Архітектурні пам'ятки. Оздоблювальне мистецтво.

2. Освіта в Київській Русі.

3. Розвиток літератури.

4. Музичне мистецтво давньоруських слов'ян.

5. Художні ремесла Київської Русі..

ІV. Сприймання нового матеріалу.

Отже ми мандруємо до столиці України Києву. Яким це місто було тисячу років тому? Чим уславилося воно за часів правління Ярослава Мудрого? Що залишили нам наші пращури у спадщину? Ми вирушаємо у подорож.

Вчитель. Давній Київ був розташований на мальовничих схилах берега Дніпра, нижче гирла Десни.

Високі київські кручі, порізані річками Либідь, Почайна, Глибочиця, Киянка, були готовими укріпленнями, що створила природа. На цих пагорбах наприкінці V ст. з'явилось славетне місто.

Увага на екран.

ВІДЕО. План забудови Києва.(3 хв.)

Учитель. Як називалася держава столицею якої було місто Київ? (для кросворду)

На які частини поділялося середньовічне місто?

Які версти населення переважно мешкали на Подолі?

Які архітектурні споруди розташовувалися в місті Києві?

А ЗАРАЗ МИ ПОСЛУХАЄМО БЕЗПОСЕРЕДНЬО ТИХ, ХТО ТВОРИВ ЦІ ДИВА. ВИ ЗДИВОВАНІ?

Учень-зодчий. Розкажу я вам про створені будівельниками Київської Русі чудові споруди з дерева, каменю, цегли. Основним будівельним матеріалом було дерево, з нього споруджували житло, оборонні та інженерні будівлі. Однією з перших кам'яних споруд була Десятинна церква, зведена у 989-996 роках на Старокиївській горі. Князь Володимир дарував на її утримання десятину своїх прибутків, звідки й пішла ця назва. В оздобі церкви використано багато мармуру, тому її ще називали Мармуровою.

Учитель. До наших днів церква не збереглася. 6 грудня 1240 року під ударами татаро-монгольських таранів вона була знищена.

Бесіда:

На честь якої події збудовано Десятинну церкву?

Хто її заклав? (питання для кросворду)

Чому вона отримала таку назву?

Як ще називали цю церкву?

Архітектор. За часів Ярослава Мудрого розширюються межі украпленої частини Києва, та її найбільшою спорудою стає Софійський собор, будівництво якого розпочалося у 1037 році. Це є головний храм Київської Русі — «митрополія руська», де проводить богослужіння митрополит. Отже, Софіївський собор не схожий на жодний храм у світі. Але художники розкажуть вам більше за мене. Слухайте уважно.

1-й художник. Зайдіть до собору, і ви одразу ж побачите Божу Матір Оранту, яка здіймає руки догори. Я зобразив її на ясному золотому тлі. Її вбрання – золоте і блакитне. Ці кольори – символи нашої Русі. Фігуру Оранти я виклав мозаїкою кольоровими шматочками спеціального скла – смальти. Смальту роблять наші київські умільці. У мозаїках Софії смальта має 168 відтінків і прикрашає 640 м площі.

2-й художник. Храм вражає розкішшю внутрішнього оздоблення. Я прикрасив стіни, стелю фресками – розписом по сирій штукатурці. Їхня площа сягає 300 метрів. На трьох стінах західної частини – великий груповий портрет родини Ярослава Мудрого. Цікавими є розписи стін башт. Усі вони мають світський характер.

Учень – іконописець. У культурі тієї доби не останню роль відігравав іконопис. Ікони писалися на дерев'яних дошках і знаходилися в усіх церквах, проте переважна більшість їх втрачена. Багато ікон привозили з Візантії, де існувала найкраща на той час школа іконопису.

Знав і я одного з перших іконописців — київського майстра Алімпія. Його твором вважають велику ікону «Богоматір Велика Панагія» поч. XII ст. з Ярославського Спасо-Преображенського монастиря.

Учитель. В 30-х роках ХІ ст.. будуються головні міські ворота Києва – Золоті ворота з надбрамною церквою. До 1500 – літнього ювілею Києва, що святкували у 1982 році, Золоті ворота були відновлені.

Бесіда:

Пригадайте, на честь якої події Я. Мудрий заклав Софію Київську?

Коли відбулася ця подія?(1037 р)

Як називаються спеціальні кольорові шматочки скла для мозаїки? (для кросворда)

Як називається розпис по сирій штукатурці? (для кросворда)

Учитель. До часів Ярослава Мудрого належить виникнення книжкової мініатюри. Найкращим прикладом цієї справи є «Остромирове Євангеліє», написане в 1056—1057 рр. київським дияконом Григорієм і прикрашене чудовими заставками та трьома, витонченої роботи, мініатюрами.

Чернець. очу розкрити вам важливу таємницю. В нашій Софії ведеться переписування книг. Книги пишемо чорнилом, яке виготовляємо з дубової або вільхової кори. Великі літери на початку рядка малюємо червоною фарбою. Сторінки робимо з пергаменту (тонко виробленій телячій шкірі) і прикрашаємо орнаментами, зображеннями фантастичних птахів, звірів тощо. Готову книгу старанно оправляємо в дошки, вкриті шкірою, або срібним окладом, на якому власник пише своє ім'я. Така книга коштує дуже дорого. Пишуться книги також на бересті та дошках.

Учитель. Книгу на Русі високо цінували, казали: «Окраса для вояка – зброя, для корабля – вітрила, а для праведника – читання книг». Вже тоді почали створювати бібліотеки. Першу бібліотеку та архів для зберігання важливих документів заснував князь Ярослав Мудрий при Софійському соборі у Києві. Його бібліотека нараховувала понад 500 томів.

Літописець. А ще робилися перші спроби записувати важливі події. Так виникло літописання, що стало винятковим явищем, оскільки не мало аналогів у літературі Європи. Літопис – це запис найважливіших подій за роками

Найдавніший літописний твір, який до нас дійшов, - «Повість минулих літ». Він написаний ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором у 1113 році.

Учитель. Бесіда:

Який заклад створив Ярослав при Софійському соборі у Києві?

Яке прізвисько дали князю Ярославу? (для кросворду)

Який літописний твір дійшов до наших днів? (Повість минулих літ)

Запис найважливіших подій за роками називають ? (для кросворду)

Як називалася тонко вироблена теляча шкіра, з якої робили сторінки для книжок?

Учень монастирської школи. Але щоб створювати книжки й писати літописи потрібні були освічені люди.

Учитель монастирської школи. А вони й були бо писемність у Київський Русі була відома ще до запровадження християнства. Про це свідчать угоди Русі з греками, в яких містяться вказівки про те, що обидві держави розв'язували різні спірні питання «не тільки на сло­вах, а й на письмі».

У IX ст. болгарські просвітителі Кирило та Мефодій створили більш досконале слов'янське письмо — кирилицю. Після введення на Русі християнства кирилиця поступово витіснила стару писемність. Саме християнство справило значний вплив на розвиток освіти. Осередками освіти стали монастирі та церкви.

Учень монастирської школи. Вже за князювання Володимира Великого було створено першу школу, в якій здобували знання діти найближчого оточення князя.

Учитель монастирської школи. Підручниками служили богослужебні книги, найчастіше — Псалтир. Навчання грамоти розпочиналося з вивчення азбуки. Учні писали на покритих воском дощечці з допомогою писал — металевих або кістяних стрижнів із загостреним кінцем і лопаткою у верхній частині.

Учень монастирської школи. Гострим кінцем ми писали букви і слова, а лопатками згладжували написане. Для кращого запам'ятовування алфавіту букви писали на окремих предметах (пряслицях, гребінцях, дерев'яних дощечках). Великі тексти писали на березовій корі.

Учитель. У середині – другій половині ХІ ст.. в Русі започатковується письменство і формується власна мова на основі місцевих діалектів. Першим оригінальним твором стало «Слово про закон і благодать» митрополита Іларіона.

Як називали слов'янське письмо, створене болгарськими просвітителями? ( кросворд)

Як звали цих просвітителів? (Кирило та Мефодій)

Де найчастіше створювалися школи? (монастирі, церкви)

Учитель. Дуже цікавою була в Київській Русі усна на­родна творчість, яка передавалась із покоління в покоління і стала важливим джерелом літературних творів та літописання. Численними є народні пісні, перекази, казки, легенди, прислів'я, билини про Іллю Муромця, Добриню Микитича, Альошу Поповича та Микулу Селяниновича, Микиту Кожум'яку.

Учитель. Якщо залишити Верхнє місто й роздивитися його околиці. То можна побачити найжвавіше і найгомінкіше життя, що шумить на Подолі. Там, як вже говорили, селяться ремісники, там знаходиться найбільший ринок, де вирує бурхлива торгівля.

Золотар. Я — золотар і володію різними техніками обробки коштовних металів. Ось вироби, прикрашені технікою зерні, скані, перегородчастої емалі. Назва «зернь» походить від слова зерно. Я роблю прикраси з крихітних металевих зерняток! Уявляєте, яка то праця — виготовити вручну ті зернятка! Скань — це візерунки з найтонших скручених дротиків. Але найкраще в мене виходять перегородчасті емалі. Я можу на площі завбільшки, як зріз олівця, вмістити зображення жіночої голівки з діадемою і сережками.

- Зброяр. Недорого! Добрі мечі, булави з бронзи, луки, наконечники списів! А подивіться, скільки праці, я доклав, аби зробити кольчугу воїна! На неї витрачено 600 метрів залізного дроту, з якого зроблено 20 тис. кілець! Купуйте! Захищайте наше місто і державу від лютих ворогів, бережіть честь землі своєї!

Різьбяр. Вибирайте мій товар! Дивітъся — ось різьблені скрині, шка­тулки, ручки дзеркал, ножів, ложки, шахові фігури, рами для вікон. Все з найкращих порід дерева! Все для вашої зручності та краси!

Гончар. Різноманітні гончарні вироби! Для дому і для храмів. Глянь­те, будь ласка, які кольори! Глечики, горщики, горнятка; миски, мисочки і блюдечка! Рослинні і тваринні візерунки. Не проходьте повз мене! Ку­пуйте!

Учитель. Прислухайтесь уважно до ринкового багатоголосся — І ви почуєте звуки музики. Бо вона збирає навколо себе дуже багато лю­дей. Тож давайте приєднаймося до цього гомінкого кола і познайомимося з талановитими виконавцями.

Скоморохи. Ми скоморохи! Ми талановиті музиканти, співці, танцюристи, фокусники, актори. Мандруємо від села до села, виступаємо на княжих дворах, на народних святах, на ярмарках, святкових зібраннях. Цим самим заробляємо собі на життя. Наші музики грають на гуслях, сопілках, лютнях, гудках, арфах, флейтах, б'ють у бубни, тарілки. Під час родинних та громадських свят ми приносимо людям радість і задоволення.

Співець. Ще одним видом музичного мистецтва був церковний спів, який мав свій особливий стиль і вже в часи Київської русі трансформувався з простого одноголосся у багатоголосся хору.

Своєрідним видом була також військова музика. У супроводі такої музики виступали в похід військові дружини, звучала вона під час битв, штурму ворожих фортець. Особливу роль у ній відігравали труби та бубни.

Учитель. Народні пісні і танці були джерелом розвитку музичного мистецтва Київської Русі. Так кого називали на Русі скоморохами?

Питання: Які ремесла розвивалися в Київської Русі?

Учитель. Ось і закінчилась наша подорож у часи Київської Русі у славетне місто Київ. Розбудоване за часів Володимира Великого і Ярослава Мудрого, це місто стало живим свідком нашої історії. Хай на все життя стануть вам заповітом слова князя Ярослава Мудрого: «Майте любов між собою… І, якщо будете жити в любові між собою, Бог буде у вас і підкорить вам ворогів. І будете мирно жити. Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незлагодах, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобули її трудом своїм великим».

Підсумки кросворду, визначення ключового слова .

Що ми розуміємо під поняттям «культура»?

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота учнів по картках

І рівень складності. Тести.(додаток 1)

ІІ рівень складності. Заповніть таблицю «Культура Київської Русі» (додаток 2)

ІІІ рівень складності.

Ви – іноземний мандрівник, що відвідав Софіївський собор. Опишіть свої враження.

Складіть історичний портрет «Яким я уявляю Нестора –літописця».

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ. Оцінювання учнівських досягнень.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§10 с.65-73, зап.№1-7; завдання 15,16; поняття вивчити.


Додаток 1

Дайте відповіді на запитання

1. Писемність на Русі з'явилась із запровадженням християнства:

А) так; Б) ні.

2. Тонко вироблена теляча шкіра – це

А) пергамент; Б) береста; В) папір.

3. Звід подій за рік називається:

А) хронікою; Б) літописом.

4. Першу бібліотеку заснував:

А) Володимир Великий; Б) Ярослав Мудрий.

5. Мольовниче зображення із смальти:

А) мозаїка; Б) фреска.

6. Мозаїка «Марія Оранта» прикрашає :

А) Успенський собор; Б) Софіївський собор.

Додаток 2

Галузь культури

Найвідоміші пам'ятки

 

Соціальний проект "Від дитини до дитини"

Друк

Мета: розробка заходів щодо профілактики наркотичної залежності сере дітей підліткового віку.

Завдання:

1. Вивчення рівня обізнаності дітей та підлітків з проблеми наркотичної залежності.

2. Ознайомлення підлітків з поняттями: «залежність», «види залежності», «наркоманія».

3. Ознайомити підлітків з наслідками вживання наркотичних речовин.

4. Розвивати вміння направлені на відмову від вживання наркотичних речовин.

5. Виховувати відповідальність за свої вчинки.

6. Проаналізувати рівень інформованості підлітків з проблеми «Наркотична залежність».

 

Останнє оновлення на Четвер, 13 березня 2014, 18:57
 

Урок 5 клас основи здоров'я

Друк

 

Урок 21

Тема: Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопчиками і дівчатами.

Мета: сформувати міжпредметну (основи здоров’я + етика) компетентність шляхом діяльнісного підходу, поняття про життя і здоров’я як найважливішу умову щасливого життя; ознайомити учнів з правилами поведінки під час знайомства; розвивати уміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками і дівчатками, в школі з однолітками, виховувати тактовне ставлення один до одного, інтерес до предмету.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. Основи здоров’я. Підручник для –го класу К.- в-во «Алатон», 2013.-180 с. , наочність, лист від Шерлока Холмса.

Методи та методичні прийоми: гра «Футбол», читання вірша, розповідь з елементами обговорення, бесіда, робота в групах, мозковий штурм, розгляд проблемних ситуацій.

Тип уроку: комбінований

Терміни і поняття: спілкування, справжній друг, агресор, спільники, жертва, байдужі спостерігачі, захисник.

Очікувані результати: учні володіють термінологією, вміють працювати в групі, легко аналізують ситуації і роблять відповідні висновки.

 

Хронометраж уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ………………………………………………………….……3

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ………………………………………………..5

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ…………………..2

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ…………………………………..5

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ…………………………………..…………………….15

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ………………………….............................10

VII. РЕФЛЕКСІЯ…………………………………………………………………………………..2

VIІI ПІДСУМКИ УРОКУ…….…………………………………………………………………...1

ІX.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ………………………………………………………........................2

 

 

 

Друга долго ищут,

с трудом находят

и трудно его сохранить.

Публий

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент (перевірка присутніх, налаштування класу на урок, читання девізу уроку)

Діти сьогодні надзвичайно цікавий урок, адже за відповіді ви будете отримувати смайлики.

і вибиримо «Найкращого учня», який буде нагороджений  дипломом.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

(гра «Футбол»- учні ловлять м’ячик і відповідають на питання)

♦ Яку роль відіграє родина в житті кожної дитини?

♦ Звісно, дитина найперше звернеться до батьків за порадою. А що робити, коли їх поруч немає або потрібна порада дорослого щодо стосунків саме з ними?

♦ Як попросити вчителя про послугу чи допомогу?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

(читання вірша вчителем)

В житті усім потрібна дружба:

І для розваг, і для журби, й для служби.

Із другом легше в світі жити,

Але й дружити треба вміти.

Слід другові допомагати,

В пригоді завжди захищати,

Слід жарти друга розуміти

Й самому жартувати вміти.

Коли ж якесь нерозуміння,

Потрібно виявить терпіння.

При сварці – швидше помиритись –

Не варто з друзями сваритись.

Діти, що хотів автор сказати цими строками? (учні висловлюють свою думку)

ІV. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

(бесіда за запитаннями)

1. Чим ми всі відрізняємось один від одного?

2. Як необхідно ставитись до людей, які потрапили у скрутне становище?

3. Що таке справжній друг?

V. Вивчення нового матеріалу

(розповідь з елементами обговорення, робота в групах)

Сьогодні ми поговоримо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками.

Як ви вважаєте, що таке спілкування?(діти висловлюють свої думки)

Спілкування – це обмін думками, враженнями. Спілкування може відбуватися не лише між тими, хто бачить одне одного, а й по телефону, за допомогою пошти, через Інтернет тощо. Та нерідко буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “сильні” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.

1. Уміння обирати добрих, надійних друзів, установлювати і підтримувати дружні стосунки є однією з найважливіших життєвих навичок. Але, щоб мати друзів, треба й самому навчитися дружити.

Мозковий штурм: виберіть те, що характеризує справжнього друга і допомагають порозумінню між однолітками?

* - неправильні характеристики

♦ має гарні іграшки, але нікому їх не дає

♦ дружить тільки для власної вигоди

♦ завжди готовий захистити друга і допомогти

♦ підбивати друга на погані вчинки

♦ відмовляється від небезпечних пропозицій і відмовляє від них друга

♦ у всьому підтримує друга, навіть тоді, коли це може зашкодити іншим людям

♦ міняє друзів як рукавички

♦ намовляє проти інших дітей

♦ не розкриває таємниць, які йому довірив друг

♦ не обманює своїх друзів

Вчитель виділяє і аналізує риси «справжнього друга», виділяючи найголовніші.

2. У вашому віці хлопчики хочуть спілкуватися здебільшого з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля.

Робота в групах. А тепер об’єднайтесь у дві групи – хлопчиків і дівчаток.

1. Запишіть п’ять улюблених ігор.

2. Порівняйте ці два списки. Чи є між ними щось спільне? (Наприклад, і хлопчики, і дівчатка відзначили комп’ютерні ігри чи збирання пазлів)

3. Чи знаєте ровесників, які не люблять властивих для їхньої статі ігор? Наприклад, хлопців, які не захоплюються футболом, або дівчаток, які байдужі до ляльок.

4. Чи знає хтось дітей, яким до вподоби ігри, що характерні для протилежної статі? Наприклад, дівчаток, які збирають моделі автомобілів, або хлопчиків, що люблять куховарити чи вишивати.

Отже, не існує суто хлоп’ячих чи суто дівчачих розваг. А тепер назвіть щонайбільше ігор, цікавих для тих і тих.

Діти, ми трішечки втомилися – давайте відпочинемо і зробимо фізкультхвилинку під легку музику зі словами:

«Дивна історія»

Одного разу Анастасія вирішила піти (діти на місці ідуть)в ліс. Була гарна і сонячна погода(усміхаються). І ось під ногами вона знайшла малесеньку комашку : «Це було сонечко!» - викрикнула Настя… (діти нахиляються). Вона почала розглядати її – спочатку кліпнула, закрила очі, відкрила очі……потім нагнулась до неї (нахили голови вперед,вліво, вправо)….дійсно цікаве створіння…вона продовжувала іти ….і в неї в руках була комаха…але коли вона підніла в руках її….вона злетіла…(діти підіймають руки)…

Діти ця подорож не закінчилась і ми на наступному уроці….дізнаємось, що з іще на своєму шляху зустріла Анастасія

На жаль, учні не завжди вміють мирно розв’язувати свої проблеми. Зазвичай у конфліктах (бійки, сварки, знущання над слабшими)беруть участь кілька осіб. серед них:

♦ агресор – той, хто здійснює насилля

♦ спільники – ті, хто підтримує агресора

♦ жертва – той, з кого сміються, кого ображають

♦ байдужі спостерігачі – ті, хто нічого не робить, щоб припинити знущання

♦ захисник – той, хто стає на захист жертви

Бесіда:

1. Як ви вважаєте, чому агресор так поводиться?

2. Що відчуває учень, коли з нього насміхаються?

3. Чому дехто нічого не робить, щоб припинити насильство?

4. Що ви могли б порадити тим, хто завжди захищає скривджених?

VІ. Узагальнення та закріплення знань

Діти, сьогодні до нас в школу прийшов лист від Шерлока Холмса.

Він просить нам допомогти у вирішенні таких ситуацій:

1. На шкільну дискотеку хлопчики і дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші – диско. Вечірка зривалася. Вчителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять. Запропонуйте вихід із цієї ситуації.

Учні висловлюють думки

2. Сергійко розповідає про новенького, якому придумали прізвисько. Сергійкові хлопчик сподобався, і він просить поради, як їм потоваришувати. Запропонуйте, що робити Сергійкові, як поводитися новенькому в класі.

Учні висловлюють думки

VІІ. Рефлексія

Мені сподобалось на уроці….

Мені не сподобалось…..

Мене зацікавив той факт, що…

Я ці знання використаю…

VІІІ. Підсумки уроку

Отже, діти скажіть, чому я вибрала саме такий девіз до нашого уроку?

Молодці, ви сьогодні були активними, відповідали і висловлювали свої думки, і відповідно отримуєте смайлики. Вибираємо «Найкращого учня», який отримує диплом.

IX. Домашнє завдання.

1. § 22 підручника.

2. Скласти словесний портрет ідеального друга або подруги і записати в зошиті. Можна намалювати.

 

 

 

 

урок з основ здоров'я. 2 клас. Вогонь -друг, вогонь - ворог

Друк

Тремполець Яна Миколаївна, вчитель початкових класів ССШ № 17 м. Сєвєродонецька Луганської області, спеціаліст вищої категорії, "старший учитель."Матеріал містить конспект уроку з основ здоров'я в 2 класі за темою "Вогонь-друг, вогонь - ворог", презентацію та мультфільм

Вкладення:
Скачать этот файл (Мультфільм.mp4)Мультфільм.mp4[ ]6445 Kb
Скачать этот файл (Презентація до уроку.pptx)презентація[ ]13733 Kb
Скачать этот файл (Урок -Вогонь-друг,вогонь-ворог.docx)конспект уроку[ ]42 Kb
 


Сторінка 285 з 2901

-----------------------------------------

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 

На даний момент 1449 гостей і 3 користувачів на сайті
  • lenycichka
  • nadjaslobodska
  • AndriyKo1984
службы мониторинга серверов

Авторизація

Пошук

Переможці

Вітаємо з перемогою 
в конкурсі "Шкільний бібліотекар"

Номінація

"Бібліотекар-професіонал"

1 місце - Павленко Олена
(сертифікат + передплата на ШБ 2 півріччя + книга)

2 місце - Тимченко Ганна
(сертифікат + передплата на ШБ 2 півріччя)

3 місце - Пальонко Тетяна
(сертифікат + книга)

Номінація

"Молодий бібліотекар"

1 місце - Михалюк Галина
(сертифікат + передплата на ШБ 2 півріччя + книга)

2 місце - Павлів Наталя
(сертифікат + передплата на ШБ 2 півріччя)

3 місце - Кваша Ольга
(сертифікат + книга)

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail: ua.teacherjournal@gmail.com


© 2012 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Учительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.